InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hysteroscopie: Inwendig kijkonderzoek van de baarmoeder

Hysteroscopie: Inwendig kijkonderzoek van de baarmoeder

Hysteroscopie: Inwendig kijkonderzoek van de baarmoeder Een hysteroscopie is een relatief veilig inwendig kijkonderzoek van de baarmoederholte (uterus, hystera, mètra). Dit onderzoek gebeurt met behulp van een hysteroscoop, een flexibel buisje waarmee de gynaecoloog in de baarmoederholte kijkt door middel van lichtbundels die aan het instrument bevestigd zijn. Ook bekijkt de gynaecoloog tijdens het onderzoek videobeelden die de hysteroscoop dankzij een bevestigde camera maakt. Dankzij een hysteroscopie kan een gynaecoloog zowel een diagnose stellen als een behandeling uitvoeren.

Synoniemen hysteroscopie

Een hysteroscopie is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Baarmoeder endoscopie (inwendig kijkonderzoek van de binnenkant van het lichaam)
  • Uteroscopie

Indicatie: Diagnostische en therapeutische functie

Een hysteroscopie heeft zowel een diagnostische als een therapeutische functie.

Diagnostische functie

De gynaecoloog bekijkt met behulp van een hysteroscopie de binnenkant van de baarmoeder, de opening naar de baarmoeder (baarmoederhals) en de openingen van de eileiders. Hij is hiermee in staat om bloedingsproblemen bij vrouwen te diagnosticeren. De gynaecoloog vindt dankzij een hysteroscopie mogelijk een abnormale structuur van de baarmoeder, of hij is dankzij het onderzoek in staat om de oorzaak van herhaalde miskramen te vinden. Baarmoederkanker (abnormale vaginale bloedingen) en baarmoederhalskanker (vaginale bloedingen en een vaginale afscheiding) zijn eveneens te identificeren met een hysteroscopie.

Therapeutische functie

De gynaecoloog verwijdert mogelijk bij een hysteroscopie poliepen of vleesbomen (goedaardige gezwellen in de baarmoeder). Daarnaast is een sterilisatie mogelijk bij een hysteroscopie. Ook verwijdert een gynaecoloog hiermee verklevingen die optreden als gevolg van een infectie of een operatie uit het verleden (curettage of dilatatie). Hij kan bovendien een spiraaltje identificeren en verwijderen. Een biopsie (medische term: stukje weefsel wegnemen) voor verder onderzoek behoort tot slot eveneens tot de mogelijkheden.

Tegenindicatie inwendig kijkonderzoek van de baarmoeder

Dit onderzoek gaat niet door bij zwangere patiënten of bij patiënten die een bekkeninfectie hebben.

Voor het onderzoek

Voorbereidingen

De patiënte meldt de arts alle informatie met betrekking tot zijn medicatiegebruik. Ze moet namelijk mogelijk stoppen met de geneesmiddelen, de dosis wijzigen of andere medicatie innemen. De arts voert een grondig lichamelijk onderzoek bij de patiënte en hij onderzoekt ook het bekken.

Praktisch

De patiënte krijgt bij een diagnostisch onderzoek veelal een lokale verdoving, terwijl een epidurale of algemene anesthesie noodzakelijk zijn bij een therapeutische hysteroscopie. Bij een diagnostische hysteroscopie krijgt de patiënte kalmerende en pijnstillende medicijnen. De patiënte komt bij een therapeutische hysteroscopie nuchter naar het ziekenhuis. Eventuele medicatie neemt ze in met een slokje water. Het onderzoek kent een tijdsduur van ongeveer vijftien minuten tot één uur, afhankelijk van eventuele bijkomende behandelingen.

Tijdens het onderzoek: Gynaecoloog plaatst hysteroscoop in vagina

Eerst plaatst de gynaecoloog voorzichtig een speculum in de vagina. De gynaecoloog plaatst vervolgens rustig de hysteroscoop via de vagina en baarmoederhals, in de baarmoeder. Daarna plaatst hij kooldioxidegas of een zoutoplossing in de baarmoeder, zodat deze uitzet en de gynaecoloog beter in staat is om het gebied te bekijken. Hij bekijkt tijdens het onderzoek beelden van de baarmoeder die de hysteroscoop maakt dankzij een camera. Dankzij enkele instrumentjes kan de gynaecoloog vleesbomen of poliepen verwijderen, of weefsel afnemen voor verder onderzoek. Bovendien vernietigt de gynaecoloog dankzij de hysteroscoop indien nodig de bekleding van de baarmoeder via warmte, koude of elektriciteit. Deze techniek is gekend als “ablatie”. Normaalgezien heeft de patiënte weinig pijn bij het onderzoek, al voelt het soms wel ongemakkelijk aan.

Na het onderzoek: Patiënte mag naar huis

De patiënte mag zowel bij een diagnostisch als therapeutisch onderzoek meteen naar huis. In zeldzame gevallen blijft de patiënte in het ziekenhuis overnachten. De onderzoeksresultaten zijn meestal bekend binnen de één tot twee weken. De behandelende gynaecoloog bespreekt deze nadien met de patiënte.

Bijwerkingen en risico’s van een hysteroscopie

Bijwerkingen hysteroscopie

Gedurende één à twee dagen na het onderzoek heeft de patiënte menstruatie-achtige krampen en lichte vaginale bloedingen. Ze mag hiervoor gewone pijnstilling nemen. Verder heeft de patiënte mogelijk last van een waterige afscheiding die enkele weken aanhoudt. De meeste patiënten hervatten de normale activiteiten binnen de twee dagen. De patiënte mag tot slot geen seksuele activiteiten uitvoeren totdat de gynaecoloog hiervoor de toestemming geeft.

Risico’s uteroscopie

Risico's van een hysteroscopie zijn onder meer beschadiging van de cervix (baarmoederhals), een perforatie (gaatje) in de baarmoederwand, een infectie, bloedingen en littekens aan het slijmvlies van de baarmoeder. Mogelijk is een operatie nodig om de schade te herstellen. Risico's van anesthesie omvatten braken, duizeligheid, hoofdpijn, ademhalingsproblemen, misselijkheid en een longinfectie. De patiënte neemt bij koorts, koude rillingen, ernstige buikpijn of zware bloedingen steeds contact op met de gynaecoloog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Transvaginale echografie: Onderzoek via sonde in vaginaTransvaginale echografie: Onderzoek via sonde in vaginaEen transvaginale echografie is een onderzoek waarmee de gynaecoloog via hoogfrequente geluidsgolven kijkt naar de voort…
Een vrouw met twee baarmoedersEen vrouw met twee baarmoedersEr zijn vrouwen die beschikken over twee baarmoeders. Sommige vrouwen hebben ook een dubbele vagina. Dit is een zeldzame…
Abnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederAbnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederEen poliep is in verreweg de meeste gevallen een onschuldig gezwelletje dat bestaat uit slijmvliesweefsel. Het kan ontst…
Baarmoederpoliep: symptomen, oorzaak en behandelingBaarmoederpoliep: symptomen, oorzaak en behandelingEen baarmoederpoliep is een goedaardige uitstulping van het baarmoederslijmvlies (de binnenbekleding van de baarmoeder)…
Specialist: de gynaecoloogSpecialist: de gynaecoloogEen gynaecoloog houdt zich voornamelijk bezig met de behandeling van vrouwenziekten en zwangerschappen. De meeste mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Therapractice, Pixabay
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hysteroscopy (cont.), http://www.emedicinehealth.com/hysteroscopy/page3_em.htm, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hysteroscopy, http://www.acog.org/Patients/FAQs/Hysteroscopy, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hysteroscopy, http://www.emedicinehealth.com/hysteroscopy/article_em.htm, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hysteroscopy, http://www.nhs.uk/Conditions/Hysteroscopy/Pages/Introduction.aspx, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Hysteroscopy, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007571.htm, geraadpleegd op 6 mei 2016
  • Interventies bij de vrouw in de marge van een vruchtbaarheidsbehandeling, http://www.brusselsivf.be/therapeutische-hysteroscopie?doscroll=true#L4-4626, geraadpleegd op 6 mei 2016

Reageer op het artikel "Hysteroscopie: Inwendig kijkonderzoek van de baarmoeder"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Uro- en gynaecologie
Medische informatie…
Schrijf mee!