InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van duivelsdrek of asafoetida

De geneeskracht van duivelsdrek of asafoetida

Duivelsdrek kan één tot anderhalve meter hoog worden en groeit graag in bergachtige gebieden in Afghanistan. Duivelsdrek is een geneeskruid dat kan worden gebruikt om gerechten te kruiden. Over de smaak van duivelsdrek wordt veel getwist; er zijn voor- en tegenstanders van de stelling dat duivelsdrek een lekker kruid is. De smaak doet denken aan ui en knoflook. Assa-foetida, zoals dit kruid ook wel wordt genoemd heeft geneeskracht, voornamelijk bij zenuwaandoeningen en krampen in het spijsverteringsstelsel.
Asafoetida of duivelsdrek / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Asafoetida of duivelsdrek / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn heet duivelsdrek Ferula assa-foetida. Het Nederlands kent de naam duivelsdrek. Foetida betekent stinkend. In het Duits wordt deze plant Stinkwürzel maar ook Teufelsdreck genoemd. Het Nederlandse woord Duivelsdrek betekent eigenlijk: ´Poep van de duivel.´ Ook in het Engels kent men dezelfde naam; Devil´s dung. Stinking gum is een andere Engelse naam. In het Nederlands schrijven we vaak asafoetida, terwijl de Latijnse naam assa-foetida is.

Gebruik in de keuken

De hars van de wortelstok smaakt sterk naar knoflook. In de Pakistaanse, Indiase, Iraanse en Afghaanse keuken wordt assa-foetida regelmatig gebruikt. Het is een ingrediënt in worcestersauce uit Engeland. Het zit dikwijls in Indiase gerechten met linzen die in Nederland verkocht worden als dal. In Europa was het kruid al bekend maar in de Romeinse tijd werd het alleen om medicinale redenen gebruikt. De algemene mening in Europa is jarenlang geweest dat duivelsdrek elke maaltijd zou verpesten.

Assa-foetida in de geschiedenis

Indiase Brahmanen zien in Ferula assa-foetida een geschikte vervanger voor knoflook en ui omdat deze groenten voor hen verboden zijn omdat ze als afrodisiac werken. Alexander de Grote stuitte bij zijn veroveringstochten in Perzië en India op duivelsdrek en introduceerde het in Europa. De in het antieke Rome werkende maar uit het oude Griekenland afkomstige Dioscorides zei over dit geneeskruid: ´De Cyrenaeïsche soort, zelfs als men een weinig proeft, wekt meteen een gewaarwording door het lichaam en heeft een zeer gezond aroma, terwijl deze niet of nauwelijks de ademgeur beïnvloedt, maar de Iraanse soort heeft zwakker vermogen en heeft een meer smerige geur.´ In de Europese volksgeneeskunde kreeg dit kruid faam als middel bij ontkrampende werking op de genitaliën, stembanden en de ademhalingswegen. Verder was het een middel bij dreigende abortus en uitblijven van menstruatie. Deze volksgeneeskundige toepassingen worden vandaag de dag niet meer gebruikt door natuurartsen en fytpotherapeuten.

Volksgeneeskundige werking duivelsdrek

Duivelsdrek gaat gasvorming door bonen tegen. Het is een ideaal kruid om te mengen met bonen. Net zoals we in nederland voor dit doel bonenkruid gebruiken. In de westerse volksgeneeskunde is het gebruik van duivelsdrek als geneesplant al eeuwen bekend. Men gebruikt het om de zenuwen te kalmeren. Het wordt ingezet bij nervositeit, hypochondrie en hysterie. Daarnaast heeft het een functie bij maag-, lever en galkrampen. Verder schijnt het ondanks het gebruik door Indiase Brahmanen toch een afrodisiac te zijn.

Modern gebruik in de geneeskunde

In 1918 was er een grote pandemie van de Spaanse griep. Deze kon effectief worden bestreden door assa-foetida in te nemen. Volgens Chinees wetenschappelijk onderzoek uit 2009 bevat de wortel van duivelsdrek antivirale stoffen die het H1N1 virus bestrijden. Wetenschappers hoeven daarom helemaal niet op zoek te gaan naar griepvaccinaties, als er maar genoeg duivelsdrekwortel voor handen is. Het Chinese onderzoek speculeert dat sesquiterpenen coumarinen tot een effectief antiviraal middel kunnen leiden. De Chinezen onderzochten het kruid met als doel werkzame stoffen in pilvorm te kunnen verkopen. In plaats hiervan zou het goed zijn om de natuurlijke wortel te gebruiken. Het is bij medische onderzoekers inmiddels bekend dat virussen nooit immuun worden voor natuurlijke antivirale middelen terwijl als men zelf een antiviraal middel probeert te brouwen het virus er wel immuun voor kan worden. Behalve de antivirale werking is de wortel van duivelsdrek bekend om zijn antibacteriële werking, onderdrukt het hoest en is het een uitkomst bij astma en bronchitis.

Werkzame stoffen ferula assa-foetida

Van duivelsdrek wordt in de fytotherapie de hars gebruikt. Dit hars bestaat met name uit ferulazuuresters van asaresitannol. Verder zit er vrij ferulazuur in. Het bevat ook bassorineachtig gom in de vorm van glucoronzuur, galactose en arabinose. Het beschikt over de etherische oliën disulfide en vanilline. Daarnaast bevat het coumarinen waaronder umbelliferon.

Asafoetida bij maag- en darmproblemen

In de fytotherapie is duivelsdrek een medicijn. Het wordt gebruikt door hars, moedertinctuur- of tinctuurdruppels in te nemen. Het wordt derhalve niet gebruikt als kruid in het eten maar dat behoort wel tot de mogelijkheden, als je de smaak kunt appreciëren. Asafoetida wordt vooral gebruikt om krampen in het spijsverteringsstelsel tegen te gaan. Het bevordert daarnaast de spijsvertering zelf doordat er meer maagsappen worden afgescheiden. Bovendien ontsmet het de darmen en bevordert het de doorloop in de darmen. De geneeskracht op het spijsverteringsstelsel is extra succesvol als asdafoetida wordt gecombineerd met gele gentiaan. In de fytotherapie wordt deze geneesplant aangewend bij:
  • Flatulentie,
  • Subacide gastritis of gebrekkige maagsapafscheiding,
  • Dyspepsie,
  • Gebrekkige afscheiding pancreasenzymer(alvleesklierafscheiding).

Asafoetida maakt je rustig

Asafoetida heeft een rustgevende werking, wat men in de oudheid in India en Perzië al wist. In de fytotherapie wordt dit kruid om zijn rustgevendheid gecombineerd met echte valeriaan om een betere medicinale werking te genereren. Het wordt door fototherapeuten ingezet bij de volgende indicaties:
  • Rusteloosheid,
  • Bedplassen.

Dosis en veiligheid

  • Driemaal per dag 25 druppels moedertinctuur.
  • Meerdere malen per dag 20 druppels tinctuur.
  • 0.4 Tot 1 gram hars per keer.
Het gebruik van duivelsdrek is veilig als je de juiste dosis hanteert. Er zijn geen toxische bijwerkingen bekend.
Gerelateerde artikelen
Duivelsdrek in de keukenHeel anders dan de naam doet vermoeden is Duivelsdrek een kruid dat na verhitting lekker ruikt en smaakt. Het wordt in d…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Opgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tipsOpgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tipsWie heeft er al niet eens last gehad van een opgeblazen gevoel in de buik? Als je een ongemakkelijk, onaangenaam gevoel…
Duivelsdrek of Ferula asa-foetidaHarsen en gomharsen uit bomen en struiken waren vroeger een gegeerd artikel. Denk maar aan wierook en myrrhe. Veel van d…
De waarheid over flatulentieDe waarheid over flatulentieFlatulentie is het hebben van te veel darmgassen. Winderigheid is een ander woord voor flatulentie. Sommige mensen produ…
Bronnen en referenties
  • Tekening: wikimedia commons
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Asant
  • Chinees wetenschappelijk onderzoek: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/np900158f
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Asafoetida
  • Foto bloem: http://media.tumblr.com/2fba8a60f801975df3835466dbc56ca3/tumblr_inline_mhe871c8V31qz4rgp.jpg

Reageer op het artikel "De geneeskracht van duivelsdrek of asafoetida"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!