InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Dikke darmpoliepen en het gevaar op dikke darmkanker

Dikke darmpoliepen en het gevaar op dikke darmkanker

Dikke darmpoliepen en het gevaar op dikke darmkanker Poliepen in de dikke darm zijn over het algemeen goedaardig, maar kunnen toch gevaarlijk zijn omdat een klein percentage zich ontwikkeld tot een kwaadaardige aandoening, dikkedarmkanker. Vervelend is dat veel mensen rondlopen met poliepen in de darmen zonder daar weet van te hebben. Zodra er klachten optreden is het dan soms al te laat doordat er al doorgroei en uitzaaiing heeft plaatsgevonden. Als poliepen in de darmen worden ontdekt dan worden deze meestal verwijderd voor onderzoek en om te voorkomen dat ze in de toekomst uitgroeien tot een kwaadaardig gezwel.

Wat is een darmpoliep?

De binnenzijde van de darmen zijn bekleed met slijmvlies. Soms treedt er een woekering op van het slijmvlies, waarbij er een uitstulping ontstaat in het slijmvlies, een poliep. Een dergelijk poliep kan maar een millimeter groot zijn, maar kan ook uitgroeien tot enkele centimeters. Hoe groter de poliep, hoe eerder er klachten zullen optreden. Vaak worden er bij onderzoek meerdere poliepen in de darmen aangetroffen. Poliepen komen vooral voor bij mensen boven de 50 jaar, 5 tot 20% van de vijftigjarige loopt rond met darmpoliepen vaak zonder dit te weten.

Symptomen die kunnen wijzen op het hebben van darmpoliepen

  • Verandering van het stoelgang patroon. Mensen hebben over het algemeen een vast stoelgang patroon, de één moet dagelijks naar het toilet voor ontlasting terwijl een ander maar twee keer per week aandrang heeft. Beide patronen zijn heel normaal, maar het wordt verontrustend als een vast patroon compleet veranderd. Nader onderzoek is nodig.
  • Buikklachten die langer dan een paar dagen aanhouden. Bij langdurige buikklachten, die niet met een veranderd eetpatroon te maken hebben, kunt u het best naar de huisarts gaan. Hij/zij zal na onderzoek kunnen bepalen dat verder onderzoek nodig is.
  • Bloed in de ontlasting. Bloed in de ontlasting is altijd reden voor verder onderzoek. Het kan echter ook zo zijn dat er bloed bij de ontlasting zit vanwege aambeien, wat dan dus een onschuldige oorzaak is.
  • Gewichtsverlies. Gewichtsverlies wat zomaar optreedt zonder aanwijsbare reden is reden voor verder onderzoek.

Mogelijke oorzaken darmpoliepen

Het is nog niet 100% bewezen dat een bepaalde leefwijze van invloed is op het krijgen van poliepen of kanker aan de darmen, maar er zijn wel aanwijzingen voor dat het van invloed kan zijn. Een gezonde leefwijze is toch al aan te raden voor de gezondheid. Mogelijke oorzaken van het ontstaan van poliepen kunnen zijn;
  • Leeftijd. Boven de 50 jaar heb je meer kans om poliepen te ontwikkelen.
  • Te veel alcohol drinken en/of roken. Alcoholgebruik en/of roken kan negatief inwerken op het darmslijmvlies en problemen veroorzaken.
  • Veel rood vlees en dierlijke vetten en weinig voedingsvezels binnenkrijgen kan mogelijk een oorzaak zijn van het krijgen van darmproblemen.
  • Overgewicht en weinig beweging hebben geeft extra risico op het ontwikkelen van darmproblemen.
  • Erfelijke aanleg. In sommige families komen erfelijke aandoeningen voor die poliepen kunnen veroorzaken. Het is verstandig om in dit geval iedereen in de familie te laten onderzoeken, zodat preventief ingegrepen kan worden.

Behandeling darmpoliepen

Darmpoliepen kunnen vaak via de endoscoop verwijderd worden. Worden er echter grote of platte poliepen gevonden of poliepen die gedeeltelijk zijn doorgegroeid in de darmwand, dan moet er operatief worden ingegrepen. Verwijderde poliepen worden altijd opgestuurd voor nader onderzoek.

Nabehandeling

Als er ooit poliepen verwijderd zijn, dan zal u regelmatig worden gecontroleerd op het ontstaan van eventuele nieuwe poliepen. Hoe vaak controle zal plaatsvinden wordt door de behandelende arts afgesproken. Wie ooit poliepen heeft gehad heeft helaas extra kans dat ze weer terugkomen, vandaar deze extra controle.

Landelijke screening naar darmkanker

Vanaf 2013 worden Nederlanders tussen de 55 en 75 jaar om het jaar opgeroepen om ontlasting in te leveren. De ontlasting wordt onderzocht op de aanwezigheid van bloedsporen. Op deze wijze kunnen ziekten in het maagdarm kanaal eerder worden opgespoord.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over darmpoliepen5 tot 10% van de mensen krijgt ze, een of meerdere poliepen in de dikke darm. Veel mensen voelen er nooit iets van, maar…
Darmpoliepen: symptomen, oorzaak en behandeling van poliepenDarmpoliepen: symptomen, oorzaak en behandeling van poliepenDarmpoliepen zijn te omschrijven als woekeringen van het slijmvlies van de dikke darm. Een darmpoliep is een goedaardig…
Darmpoliepen: Goedaardige gezwellen, soms voorloper kankerDarmpoliepen: Goedaardige gezwellen, soms voorloper kankerEen darmpoliep een groei op het slijmvlies van het colon (de dikke darm) of het rectum (endeldarm). Deze van nature goed…
Poliepen in de darm: symptomen, oorzaak en behandelingPoliepen in de darm: symptomen, oorzaak en behandelingEen poliep in de darm of darmpoliep is een uitstulping van het darmslijmvlies en in beginsel is een darmpoliep goedaardi…
Wat mag je wel en niet eten bij poliepen in je darmen?Wat mag je wel en niet eten bij poliepen in je darmen?Poliepen of divertikels zijn meestal kleine uitstulpingen in de wand van je darmen en dan vooral in het laatste gedeelte…
Bronnen en referenties
  • Site Maag lever darm stichting
  • Site van het IJsselland Ziekenhuis

Reageer op het artikel "Dikke darmpoliepen en het gevaar op dikke darmkanker"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 02-10-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!