InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoelang ben ik zwanger? Alles over je cyclus en eisprong

Hoelang ben ik zwanger? Alles over je cyclus en eisprong

Hoelang ben ik zwanger? Alles over je cyclus en eisprong Misschien heb je net ontdekt dat je zwanger bent of vermoed je zwanger te zijn. Meteen wil je dan ook weten hoelang je dan al zwanger bent. Deze vraag hangt af van je menstruele cyclus en het moment van bevruchting. Maar hoe zit het ook alweer met die cyclus, de ovulatie en bevruchting? In dit artikel meer informatie.

Hoelang zwanger?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je weten wanneer je eisprong mogelijk heeft plaatsgevonden en wanneer je seksuele gemeenschap hebt gehad. Om te bepalen wanneer de eisprong heeft plaatsgevonden, is het belangrijk te weten hoe een menstruele cyclus eruit ziet.

De menstruatiecyclus

Een ideale menstruele cyclus is een regelmatige cyclus van 28 dagen. Tijdens deze cyclus maakt het vrouwenlichaam zich klaar voor een eventuele bevruchting. De cyclus kan worden verdeeld in vier fases:
  • De folliculaire fase
  • De eisprong of ovulatie
  • De luteale fase
  • De menstruatie
Natuurlijk verschilt de periode van deze cyclus van vrouw tot vrouw. De cyclus kan langer of korter duren of erg onregelmatig zijn. Een onregelmatige cyclus kan lastig zijn om uit te rekenen wanneer je vruchtbaar bent of hoelang je nu zwanger bent.

Folliculaire fase: de eicel rijpt

In het begin van de cyclus ontstaat er in een blaasje (follikel) een nieuwe eicel. Het baarmoederhalsslijm is in deze fase taai en niet toegankelijk voor zaadcellen. Een bevruchting is nu niet mogelijk. Maar gedurende deze fase groeit de follikel en eicel groter en groter. Tegelijkertijd komen er steeds meer oestrogeenhormonen vrij die ervoor zorgdragen dat het baarmoederhalsslijm gaat veranderen van structuur. Tijdens de vruchtbare dagen van de cyclus verandert het baarmoederhalsslijm continu van structuur, afhankelijk van de fase waarin ze zich bevindt. Tijdens de onvruchtbare dagen blijft het slijm hetzelfde van structuur. Ook zorgen deze hormonen ervoor dat de baarmoedermond zich meer opent. Het baarmoederhalsslijm is al dusdanig veranderd dat zaadcellen kunnen overleven in de baarmoeder totdat er een eicel vrijkomt. Zodra de oestrogeenproductie topproductie draait, komt er een ander hormoon vrij, namelijk: het luteïniserend hormoon. Dit is het hormoon waardoor de eicel geprikkeld wordt vrij te komen uit de follikel.

De eisprong of ovulatie

Het is nu ongeveer veertien dagen voordat je menstruatie weer begint. In een ideale cyclus is dit exact op de helft van je cyclus. De eicel is nu zo groot geworden dat de follikel openbarst. Het eitje komt vrij. De eicel wordt door samentrekkingen van de baarmoeder de eileider ingetrokken. Het duurt dan zeven uur voordat de eicel in het middelste gedeelte van de eileider uitkomt om daar vervolgens 72 uur te verblijven. Doordat de eicel maar 24 uur na de eisprong bevrucht kan worden, moet er binnen deze uren een bevruchting worden gerealiseerd.

De luteale fase

Dit is de fase waarin de baarmoeder zich klaarmaakt voor een eventuele innesteling van de bevruchte eicel. Het luteïniserend hormoon zorgt hiervoor. De follikel verandert dan in een geel lichaam wat progesteron zal produceren. Dit is nodig om het baarmoederhalsslijm te kunnen veranderen en geschikt te maken voor een innesteling. Ongeveer vijf of zes dagen na de eisprong zal de bevruchte eicel de baarmoeder bereiken om zich daar in te nestelen. Na tien dagen zal de innesteling volledig zijn. Onder invloed van het HcG-hormoon (choriongonadotrofine) wat nu vrijkomt en nodig is om de embryo te laten vasthechten aan het baarmoederhalsslijmvlies, ontstaat er nu ook een verhoogde productie van het oestrogeen- en progesteronhormoon om de prille zwangerschap te kunnen laten bestaan.

Menstruatie

Als er geen zaadcellen aanwezig waren om de vrijgekomen eicel te bevruchten, stopt het gele lichaam met groeien. De productie van het progesteron hormoon neemt af en het baarmoederslijm breekt af. Het lichaam merkt dat er geen bevruchting tot stand is gekomen en het baarmoederhalsslijm wordt afgestoten. De menstruatie komt op gang en de cyclus zal daarna weer opnieuw beginnen.

De berekening hoelang je nu zwanger bent

We weten nu weer hoe de menstruele cyclus werkt.
Zoals je nu weet, begint in de week voor de eisprong het baarmoederhalsslijm al te veranderen van structuur. Mocht je gedurende deze week seks hebben gehad, dan zouden de zaadcellen het overleefd kunnen hebben totdat ze de eicel tegenkwamen. Misschien weet je precies wanneer je seks hebt gehad en misschien weet je ook precies wanneer jouw ovulatie plaats had. Je kunt nu terugrekenen naar de eerste dag van je laatste menstruatie en tellen hoeveel weken er tot nu toe tussen zaten. Zolang ben je dan nu zwanger. Als je menstruele cyclus altijd veel langer duurt of juist korter, dan kijk je naar de afgelopen maanden hoeveel weken je menstruatie duurde. De ovulatie vindt altijd plaats op veertien dagen vóór je ongesteldheid. Stel dat je cyclus 5 weken duurt dan ben je hoogstwaarschijnlijk na de derde week bevrucht. In Nederland ben je zwanger vanaf de eerste dag vanaf je laatste menstruatie. Probeer dus te bekijken wanneer je verwacht had ongesteld te worden. De bevruchting heeft dan ongeveer twee weken terug plaatsgevonden vanaf de volgende ongesteldheid. Je bent ongeveer vier weken zwanger op het moment dat je ongesteld had moeten worden.

Zwangerschapstest

Op de dag dat je ongesteld had moeten worden, kan je een zwangerschapstest doen. Ook zijn er testen verkrijgbaar waarmee je al eerder kunt testen. Helaas is de kans op een teleurstelling groter als je eerder test. Probeer nog even geduld te hebben totdat je echt met zekerheid een goede testuitslag kunt verkrijgen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Kans op zwangerschapKans op zwangerschap"Hoelang duurt het voor ik zwanger ben?" is een veelvoorkomende vraag van stellen met een kinderwens. Wanneer je bezig b…
Wij willen een babyWij willen een babyAls je graag een baby wilt, heb je je waarschijnlijk ook al afgevraagd hoe lang het zal gaan duren voordat je zwanger be…
Natuurlijke anticonceptiemethodenNatuurlijke anticonceptiemethodenHet gebeurt regelmatig dat vrouwen (willen) stoppen met het gebruik van hormonale anticonceptie en kiezen voor een alter…

Reageer op het artikel "Hoelang ben ik zwanger? Alles over je cyclus en eisprong"

Infoteur: Madeleine79
Gepubliceerd: 11-11-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!