InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en kaneel

Zwanger en kaneel

Zwanger en kaneel Zwangere vrouwen moeten oppassen met het eten van kaneel of producten waarin kaneel is verwerkt. Het gevaar schuilt hem in de twee schadelijke stoffen die in kaneel zitten, namelijk coumarine en safrol. Beide stoffen zijn mogelijk kankerverwekkend en kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. De invloed van deze stoffen op het ongeboren kind is niet helemaal duidelijk, maar uit voorzorg wordt er aangeraden niet te veel hiervan binnen te krijgen tijdens de zwangerschap.

Kaneel

Kaneel is een geurig specerij die groeit in tropische landen. Kaneel komt van de kaneelboom en wordt gewonnen uit de binnenbast van de scheuten van de boom. De specerij is verkrijgbaar in stokjes en in poeder. Het wordt veel gebruikt als smaakmaker in zoete gerechten zoals appeltaart, ontbijtkoek, speculaas en appelmoes. Ook bestaan er verschillende soorten dranken en likeuren met kaneel, zoals kaneelthee, Goldstrike en Bénédictine. De smaakgevende componenten van kaneel zijn onder andere coumarine en safrol. Deze stoffen zouden mogelijk kankerverwekkend zijn.

Verschillende soorten kaneel

Van oorsprong werd kaneel alleen in het voormalige Ceylon, nu bekend als Sri Lanka, verbouwd. De soort Ceylon kaneel wordt daarom ook wel de echte kaneel genoemd. Later zijn er nog vele soorten bijgekomen. Een van de belangrijkste soorten is de Cassia. Deze soort wordt verbouwd in China, Vietnam, Bangladesh en India. Cassia verschilt van Ceylon kaneel in uiterlijk en smaak. Cassia heeft een dikkere en ruwere bast, terwijl Ceylon een dunne binnenbast heeft en uit vele laagjes bestaat. Qua smaak is Cassia is wat sterker, scherper en minder zoet terwijl Ceylon kaneel een zachte, zoete smaak heeft. In de winkel wordt meestal de Cassiavariant verkocht.

Coumarine

Coumarine is een smaakstof die van nature in kaneel aanwezig is. De hoeveelheid coumarine in kaneel is afhankelijk van de soort. De Cassiasoort bevat met 2 gram per kilo het hoogste gehalte aan coumarine. Ceylonkaneel bevat daarentegen maar weinig van deze stof. Met 0,02 gram per kilo is het gehalte aan coumarine in deze soort honderd keer lager.

Gezondheid

Coumarine kan de bloedstolling verminderen en daardoor in grote hoeveelheden schadelijke gevolgen hebben. Zo kunnen grote innames hoofdpijn veroorzaken, maar ook leiden tot leverschade of nierschade. Bij langdurige inname van grote hoeveelheden coumarine kan het mogelijk kankerverwekkend zijn. De maximale dagelijkse hoeveelheid die men binnen mag krijgen is 0,1 milligram per kilogram lichaamsgewicht. Een persoon van 60 kilo mag dus maximaal 6 milligram binnenkrijgen wat neerkomt op 3 gram kaneel van de Cassiasoort per dag. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld anderhalf stuk appeltaart of twaalf speculaasjes.

Couramine tijdens de zwangerschap

Er wordt aangeraden om niet te veel kaneel te eten tijdens de zwangerschap vanwege de schadelijke effecten van couramine. Het is echter nog onduidelijk wat precies het effect is van kaneel op het ongeboren kind. Er zijn vermoedens dat het kan leiden tot aangeboren afwijkingen.

Safrol

Een andere smaakstof van kaneel is safrol. Safrol is net als coumarine een schadelijke stof en kan ook mogelijk kanker veroorzaken. De stof is extra gevaarlijk voor zwangere vrouwen, omdat safrol de placenta kan passeren. Hierdoor kan de stof bij de baby komen waar het kan leiden tot afwijkingen of kwaadaardige embryonale levertumoren bij de baby. Hoge concentraties safrol kunnen de cellen die het botweefsel vormen afbreken en kunnen bacteriële infecties veroorzaken. Het gebruik van normale hoeveelheden kaneel zal echter deze effecten niet hebben, omdat het gehalte safrol in kaneel niet zo hoog is. Cassiaolie kan wel grotere hoeveelheden safrol bevatten, waardoor het niet aan te raden is om deze olie tijdens de zwangerschap te gebruiken.

Bloedsuikerspiegel

Het eten van kaneel heeft mogelijk ook positieve kanten. Er zijn vermoedens dat kaneel een bloedsuikerverlagende werking heeft. Het zou de insulinegevoeligheid van een cel verhogen waardoor er minder insuline nodig is waardoor de bloedsuikerspiegel constanter blijft. Er is echter anno 2016 nog meer wetenschappelijk onderzoek nodig om deze vermoedens te bevestigen. Omdat kaneel in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn is het daarom ook niet aan te raden om bijvoorbeeld zwangerschapssuiker met grote hoeveelheden kaneel te behandelen.

Kaneel tijdens de zwangerschap

Zwangere vrouwen kunnen uit voorzorg maar beter voorzichtig zijn en de inname van kaneel matigen. Echter is het belangrijk om naar de soort te kijken. Ceylonkaneel bevat zo weinig van de schadelijke stoffen, dat hier niet snel te veel van gegeten kan worden. Als deze soort gebruikt wordt, kan het eten van kaneel tijdens de zwangerschap dus niet zoveel kwaad. Op voedingsmiddelen waarin kaneel verwerkt is, is bijna nooit vermeld om welke soort kaneel het gaat. Daarom is het verstandig om deze met mate te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenDrie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenWe houden allemaal van eten dat lekker smaakt en gebruiken daarom graag allerlei specerijen en kruiden in de keuken. Hel…
Kaneel: keukenkruid of superkruid?Kaneel: keukenkruid of superkruid?We weten het allemaal: kaneel is een keukenkruid. Het wordt gebruikt als smaakmaker in zoete gerechten. Maar het zit ook…
Helpt kaneel tegen diabetes?Helpt kaneel tegen diabetes?In complementaire sector staat kaneel bekend als natuurlijk en heilzaam middel om een te hoge bloedglucose bij mensen me…
Specerij: kaneelKaneel is een van de meest gebruikte specerijen en in de geschiedenis van dit specerij heeft Nederland een niet onbelang…
Zwanger en kruiden en specerijenZwanger en kruiden en specerijenNog steeds bestaat er veel onzekerheid over het eten van kruiden en specerijen tijdens de zwangerschap. Veel kruiden en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weinstock, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaneel
  • http://www.smulweb.nl/blog/Wilrieke2/12905/kaneel-of-cassia
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/coumarine.aspx
  • https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/veelgestelde-vragen/verlaagt-kaneel-de-bloedsuiker
  • http://www.smakelijck.nl/recepten/kaneel-/
  • http://www.bfr.bund.de/cm/349/high_daily_intakes_of_cinnamon_health_risk_cannot_be_ruled_out.pdf

Reageer op het artikel "Zwanger en kaneel"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 01-08-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!