InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voetwratten: wratten onder de voeten, behandelen/verwijderen

Voetwratten: wratten onder de voeten, behandelen/verwijderen

Voetwratten: wratten onder de voeten, behandelen/verwijderen Voetwratten. Wratten zijn de meest voorkomende infectie van de huid en worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Voetwratten groeien op de onderkant van de voet, meestal in gebieden waar veel druk wordt uitgeoefend tijdens het lopen of staan, zoals de hiel en bal van de voet. Voetwratten groeien vaak in de diepere lagen van de huid als gevolg van de druk die zij vanwege hun ligging ontvangen. Een bevredigende behandeling is er niet. Wel kun je voorkomen dat je ze krijgt.

Voetwratten: wratten onder de voeten, hoe te behandelen?

Wat zijn voetwratten?

Voetwratten zijn wratten die groeien op de onderkant van de voet, op de voetzool, ook wel verruca plantaris genoemd. Het komt veel voor bij zowel kinderen als volwassenen. De wratten zijn meestal ongeveer 1 cm in diameter. Normaliter zijn wratten verheven, bloemkoolachtige en vast aanvoelende uitgroeisels van de huid. Doch voetwratten zijn platter als gevolg van de druk op de voetzool door het lichaamsgewicht. Voetwratten worden geplet en in de dikke huid van de voetzolen gedrukt. Soms is er sprake van een enkele wrat die pijnlijk is en in de diepte groeit en soms zijn er vele kleine wratten die zich oppervlakkig uitbreiden. Deze twee vormen heten respectievelijk doornwrat en mozaïekwrat.

Hoe krijg je voetwratten, wat zijn de risico's?

Het humaan papillomavirus (HPV) veroorzaakt verschillende soorten wratten, ook de wratten op de voetzolen. HPV is de meest voorkomende type huid infectie. Het wordt vaak opgelopen op besmette natte vloeren in zwembaden, kleedkamers, douches en andere gemeenschappelijke ruimtes waar veel mensen komen.

De incubatietijd van wratten is 1-20 maanden. Daarom is het moeilijk om precies vertellen wanneer het virus in het lichaam terecht kwam. In de Verenigde Staten hebben zo'n 7-10% van de mensen wratten. Hoeveel daarvan voetwratten hebben, is niet duidelijk. Voetwratten worden aangetroffen in alle leeftijdsgroepen, maar komen het meeste voor bij kinderen in de leeftijd van 12-16 jaar.

Hoe zien voetwratten eruit, wat zijn de verschijnselen?

Voetwratten zijn te herkennen aan de volgende tekenen en symptomen:
  • ze zijn heel zacht;
  • ze doorbreken het normale patroon van de huid;
  • ze kunnen er ruw, knobbelig, sponsachtig, dik en/of schilferig uitzien.
  • ze zien er bruin of grijs-geel uit, het centrum is donker;
  • onbehandelde voetwratten zijn vaak pijnlijk;
  • ze zijn dikwijls groter dan gewone wratten;
  • ze zijn vaak platter dan gewone wratten door het lichaamsgewicht wat op de voetzool drukt als de persoon loopt;
  • vaak tref je ze aan onder drukpunten, zoals de hiel of de bal van de voet;
  • in de voetwrat zijn vaak kleine zwarte stipjes zichtbaar t.g.v. een bloeding in de wrat door de druk die erop wordt uitgeoefende door het staan en wandelen.

Soms wordt een voetwrat verward met een likdoorn. Het verschil wordt echter duidelijk als men ze poogt weg te halen (door te knippen of te snijden), de wrat gaat dan bloeden.

Preventie: hoe voetwratten te voorkomen?

Voorkomen dat je voetwratten krijgt, kan door niet in aanraking te komen met het virus dat wratten veroorzaakt. Tref daarom voorzorgsmaatregelen bij het betreden van gemeenschappelijke (vochtige) ruimtes, zoals kleedkamers en zwembaden. Het dragen van slippers in en rond natte gebieden wordt geadviseerd. Was je voeten goed schoon met water, daarna grondig afdrogen - ook tussen de tenen. Gebruik zo nodig een desinfecterende voetspray. Controleer regelmatig je voeten, want een beginnende wrat is nog goed te behandelen. Controleer de voeten van je kinderen regelmatig. Kijk uit als er sprake is van een beschadigde huid door wondjes of kloven. Zo'n huid is vatbaarder voor het binnendringen van het HPV-virus. Verschoon verder dagelijks je sokken en wissel iedere dag je schoenen om.

Behandeling: kunnen voetwratten worden behandeld of verwijderd?

Voetwratten kunnen door de huisarts worden behandeld door bevriezing met vloeibare stikstof. Meestal geeft deze behandeling lichte napijn en klachten bij het lopen. Ook kan salicylzuur worden gebruikt, verkrijgbaar in zalf, gel of aanstipvloeistof. Curettage - dat wil zeggen het wegsnijden van de wrat - is ook een optie. Al deze behandelingen zijn niet zo bevredigend, omdat het virus niet uitgeroeid wordt en de wratten veelal terugkomen. De wratten kunnen na enkele jaren spontaan verdwijnen als het lichaam het virus effectief heeft bestreden.

Klik hier voor een artikelenreeks over wratten en klik hier voor een special over voetklachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen WrattenWratten zijn bekende dingetjes in Nederland. Het ene kind heeft er veel last van, het andere kind helemaal niet. Het is…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Bronnen en referenties
  • Dr. Robert Youngson: Medische gezinsecyclopedie; Veltman uitgevers, 3e druk, 2002.
  • http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID=1983&Method=infotekst
  • http://www.voetverzorger.nl/abc_wratten.html#voorkomen
  • http://www.wartner.eu/nl/wartguide/foot.asp
  • http://www.amoils.com/warts.html
  • http://www.emedicinehealth.com/plantar_warts/article_em.htm

Reageer op het artikel "Voetwratten: wratten onder de voeten, behandelen/verwijderen"

Reacties

Lola, 29-01-2014 10:22 #5
Wat zijn de gevolgen van wratten? Kan iemand mij hier mee helpen aub?

Met vriendelijke groeten

Gideon, 01-07-2013 23:57 #4
Salpeterzuur. even een druppel salpeterzuur er op en een beetje laten intrekken. Een week tot twee weken later laten ze los en ben je er vanaf, zonder littekens.

Hubert Dubois, 03-01-2013 14:45 #3
Geachte.
Ik vraag me af of het normaal is dat ik nu al ongeveer drie jaar (bijna wekelijks) in behandeling ben om het wegkrijgen van een voet wrat. De behandeling bestaat er in van eerst het wegnemen van de likdoorn en vervolgens bevriezing met vloeibare stikstof; doch de likdoorn en de wrat blijft steeds maar terug komen. Zelfs al na een diepe bevriezing is ze er weer terug na amper vier à vijf dagen.
Ik ben hopeloos.
Kan er nog een andere behandeling overwogen worden? Is er een medicament om het virus definitief te doden?
Als er iemand raad weet hoor ik het graag.

Gerda van Horrik, 01-02-2011 16:34 #2
Beste Cora,
Mijn dochtertje had ook last van 'n hardnekkige voetwrat. Had al vanalles geprobeerd o.a. pedicure, aanstippen met stikstof bij de huisarts en allerlei huismiddeltjes, niks hielp.
De huisarts had mij al doorverwezen naar 't ziekenhuis om 't weg te laten snijden. Voor 'n kindje van 2 vond ik dit wel 'n hele rigoreuse oplossing omdat dit heel pijnlijk is, 't 'n flink litteken achter laat en het nadien altijd 'n zwakke plek blijft (meer eeltvorming bij 't litteken).
Gelukkig heeft 'n vriend mij gewezen op behandeling bij 'n podotherapeut in Vlijmen ( nog niet veel podotherapeuten weten van deze behandeling)met salpeterzuur.
Voor mijn dochter was 't echt 'n wondermiddel. Binnen 3 weken en 4 behandelingen was ze van d'r voetwrat af en er hoeft dus niet meer geopereerd te worden

Cora van Beek, 02-10-2010 22:57 #1
Heb al 25 jaar voetwratten, groeien onder de hiel naar binnen!
Had goede resutltaten geboekt met Duct-tape, maar de laatste wratjes wilden niet verdwijnen. Ben toen naar de dermatoloog in het ziekenhuis verwezen omdat men daar met een geheel nieuw middel was gestart: CANTARONE. Daar waren goed resultaten me behaald. Helaas werkte het niet bij mij!
Ga nu steeds moeilijke lopen: geen pijn, maar wel constant heel gevoelig.
Wie heeft nog een goede tip!?

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!