InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Talgkliercyste: knobbel/knobbeltje oksel, rug, schouder, nek

Talgkliercyste: knobbel/knobbeltje oksel, rug, schouder, nek

Talgkliercyste: knobbel/knobbeltje oksel, rug, schouder, nek Een talgkliercyste of atheroomcyste is een onschuldige aandoening. Een talkliercyste is een onderhuids knobbeltje dat ontstaat wanneer een haarzakje verstopt raakt. Het is in feite een holte waarin zich dode huidcellen, talg en zweet ophoopt. Gewoonlijk verschijnt een talgkliercyste op behaarde delen van het lichaam, zoals hoofd, nek, oksels of op de rug en schouders. Het uitknijpen van talgkliercysten is onverstandig. Een talgkliercyste kan eventueel operatief eenvoudig verwijderd worden.

Talgkliercyste

Talgkliercyste: inleiding

Een talgkliercyste, ook wel atheroomcyste of epidermoidcyste genoemd, is een onderhuids knobbeltje dat ontstaat wanneer een haarzakje verstopt raakt. Het is in feite een holte (cyste) waarin zich dode huidcellen, talg en zweet ophoopt. Talg is een vettige afscheiding van de talgkliertjes, die in de haarzakjes uitstroomt. Cysten kunnen in het centrum een donkere porie hebben. Ze kunnen met enkele tegelijk voorkomen.

Een talgkliercyste is een hard aanvoelend knobbeltje; het voelt aan als een knikkertje of erwtje. De grootte varieert vaak van 0,5 tot 2 cm.

Ontstoken talgkliercyste

De cyste kan ontstoken raken, waarbij er pus ontstaat en de knobbel pijnlijk en rood van kleur wordt. De cyste en de huid eromheen gaan dan gloeien. De zwelling wordt bij een ontsteking groter en doet pijn, vanwege de spanning die er ontstaat. Bij een ontstoken cyste die openbreekt, stroomt er pus en talg uit. Een ontstoken cyste kan spontaan openbreken, maar er kan door de huisarts ook een sneetje in het abces worden gemaakt. De cyste kan pas worden weggehaald, als de ontsteking is genezen.

Waar kunnen talgkliercysten voorkomen?

Talgklieren komen op het gehele lichaam voor, uitgezonderd op de handpalmen en de voetzolen. Gewoonlijk verschijnt een talgkliercyste op behaarde delen van het lichaam, zoals hoofd, nek, oksels of op de rug en schouders. Bij mannen manifesteren ze zich ook vaak op de borst en op het scrotum, en soms kunnen ze ook op de penis voorkomen. Bij vrouwen kunnen ze verschijnen op de schaamlippen en dan schijnen de knobbeltjes wit door; ze lijken dan op witte bolletjes. Maar ze kunnen ook op andere lichaamsdelen ontstaan, zoals de lies.

Klachten en symptomen talgkliercyste

De patiënt kan een zwelling opmerken, bijvoorbeeld op zijn hoofdhuid of achter zijn oor. Het voelt aan als een glad, onderhuids knobbeltje - als een erwt of een knikkertje. De talgkliercyste groeit langzaam. Als er hard op de zwelling gedrukt wordt - wat af te raden is (zie onder) - kan er wat talg uitkomen, hetgeen kan stinken. Het is ook mogelijk dat de klier vanzelf openbreekt en er talg uitstroomt.

Het uitknijpen van een talgkliercyste

Het uitknijpen van talgkliercysten is onverstandig, aangezien door de opgebouwde druk de cystewand kan barsten waardoor talg in het onderhuids bindweefsel terecht kan komen en bijgevolg een flinke ontsteking kan ontstaan. Ook kan door het uitknijpen van de cyste een gedeeltelijke verlittekening optreden. Hierdoor is het moeilijker om deze later operatief te verwijderen.

Behandeling talgkliercyste

Talgkliercysten kunnen alleen adequaat en definitief behandeld worden door ze operatief te verwijderen. Door verwijdering van de cyste, kan deze niet opnieuw ontstaan. De operatie vindt gewoonlijk in de behandelkamer van een (excisie)polikliniek plaats. Onder plaatselijke verdoving wordt de talgkliercyste verwijderd, waarna de huid met hechtingen wordt gesloten. De hechtingen zullen na zeven tot tien dagen worden verwijderd. De behandeling neemt ongeveer twintig minuten in beslag.

Na de behandeling mag de patiënt direct huiswaarts keren. Enige napijn kan optreden. Hierbij kan de patiënt één of twee tabletten paracetamol van 500 mg per keer gebruiken, tot maximaal zes tabletten per dag. Er is een kleine kans dat er een infectie optreedt. Ter voorkoming van een infectie is het belangrijk dat de patiënt de eerste dagen het wondje droog en schoon houdt.

Neem contact op met de huisartspraktijk indien de wond rood, gloeiend of pijnlijk wordt of als er pus uit komt. Ook in geval van koorts, moet de patiënt zijn huisarts bellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbeltje in de oksel: tips bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: tips bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje denken veel mensen…
Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseTalgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseEen talgkliercyste ligt onder de huid en voelt aan als een harde knikker. Het is een glad knobbeltje dat ontstaat als ee…
Aandoeningen: een knobbeltje in de borstWaarschijnlijk heb je het al eens om je heen gehoord of zelf meegemaakt, het vinden van een knobbeltje in de borst. Vaak…
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Knobbeltje in de borst, borstkanker?Twaalfduizend keer per jaar wordt bij vrouwen borstkanker gediagnosticeerd en is daarmee de meest voorkomende kanker bij…
Bronnen en referenties
  • NHG-Patiëntenbrief: Weghalen van een talgkliercyste; Versiedatum: april 2008.
  • http://www.huidconsult.nl

Reageer op het artikel "Talgkliercyste: knobbel/knobbeltje oksel, rug, schouder, nek"

Reacties

Paco, 29-09-2013 15:41 #6
Ik ben 59 en heb al een tijd last van een soort mee-eters bij de haarzakjes op mijn scrotum. Volgens mijn huisarts hoef ik mij geen zorgen te maken.
Geregeld perst zich zo'n harsachtige substantie langs een van mijn haren naar buiten en blijft nog net aan de huidoppervlak zitten. Het gaat dan pijn doen maar komt nooit verder naar buiten. Al masserend krijg ik ze na een tijd met behoorlijk wat irritatie wel naar buiten. Ik vraag me meer af of de regelmaat waarin het gebeurt wel normaal is. Het lijkt er wel op dat elke haarzak daar wel aan de beurt komt. bovendien neemt de haargroei volgens mij versneld af.

Michelle, 16-02-2013 19:02 #5
Ik heb sinds een paar maanden last van een ontstoken talgklier in de bovenkant van mijn lies, zeer vervelend dus! Daarvoor had ik er ook een in mijn oksel, ik wist niet wat het was dus heb hem gewoon uitgeknepen en hij is weg en niet teruggekomen, ik heb er ook geen last meer van. Er kwam soortige pus uit.
Ik ben van plan om dit ook bij mijn lies te doen want bij mijn oksel is die gewoon weggegaan, dus ik denk dat het geen kwaad kan, het doet wel pijn en wil er snel van af. Maar ik weet niet wat voor gevolgen dit kan hebben en of het eigenlijk wel verstandig is? Ik ben nog best jong en bang om naar het ziekenhuis te gaan

Louis, 24-12-2012 03:47 #4
Ik heb al jaren (min. 15 jaar) last van deze talgkliercyste achter beide oren. Deze is inmiddels al drie keer weggesneden twee keer door de huisarts en één keer in het ziekenhuis, maar het komt net zo hard weer terug. Ik vind het zeer vervelend, omdat het constant jeukt en het stinkt zo erg dat ik het zelf dus ook een ander het kan ruiken. Zeker als ik een helm op heb. Is hier iets tegen te doen, zodat ik talgkliercyste loos kan zijn.
Gr. Louis.

André V. Krieken, 10-09-2012 10:56 #3
Ik had een cyste aan mijn rechter schouder en wel voor een aantal jaren. De grote
van de cyste was plus/min 2a3cm, nu twee dagen geleden werd ik 's ochtends
wakker met heel veel pijn in mijn rechter arm en de knobbel is volgens mij weg. Nu nog heb ik veel pijn in mijn arm, kan het zijn dat de cyste naar binnen is open gegaan? Moet ik me zorgen maken, of actie ondernemen? Reactie infoteur, 10-09-2012
Als de pijn aanhoudt en/of als u zich zorgen maakt, is het verstandig om de huisarts er naar te laten kijken.

Dhr Gary, 12-11-2011 11:14 #2
Hallo, jaarlijks heb ik zo'n cyste, die bij de huisarts of specialist verwijderd moet worden, daarover de volgende vragen: Hoe kan ik die cystes voorkomen bv voeding, wasmiddel of… Waarom heb ik er zo vaak last van, ik ben wel diabetespatient 2, is dat de reden?
Wanneer moet je ermee naar de huisarts, eerst voelt het aan als een puist en die gaan toch vanzelf wel weer een keer weg, maar een cyste kennelijk niet. Reactie infoteur, 19-11-2011
Een talgkliercyste kan geen kwaad. Wanneer iemand er last van heeft, kan het operatief worden verwijderd met medeneming van de cystewand. Dit ter voorkoming dat de cyste terugkeert. Bij onvolledige verwijdering treedt snel een recidief op.

In de door mij geraadpleegde literatuur (*) wordt geen verband gelegd tussen suikerziekte en het ontstaan van talgkliercysten. Daarmee niet gezegd dat dit verband er niet is. Vraag uw huisarts ernaar.

Er zijn mij geen maatregelen bekend om talgkliercysten te voorkomen.

(*) Dr. R.I.F. van der Waal, prof. dr. H.A.M. Neumann (red.): Praktische dermatologie - Klinische atlas met 470 afbeeldingen in kleur, Prelum uitgevers, Houten, 2009.
Dr. W.A. van Vloten e.a. (red.): Dermatologie en venereologie, Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, derde herziene druk, 2009.

Femke Lanser, 22-06-2011 05:51 #1
Hallo ik ben femke moeder van de drie jarige Bas. Kortgeleden keek ik in zijn nek en iets onder de kaak voelde ik een plat schijfje. Soms zie je het wel en soms ook niet. Hij heeft geen pijn en het wordt ook niet groter. Ik woom in amerika en ga sowieso wel even naar de dokter, maar toch vind ik het fijn om een nederlandse reactie te krijgen. Mijn kinderen zijn alles voor mij. Weet u misschien wat het is?
Met vriendelijke groet,
Femke lanser Reactie infoteur, 25-06-2011
Uw huisarts kan dit onderzoeken en een diagnose stellen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!