InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lipoom of vetbult rug, schouder, hals: oorzaak & verwijderen

Lipoom of vetbult rug, schouder, hals: oorzaak & verwijderen

Lipoom of vetbult rug, schouder, hals: oorzaak & verwijderen Een lipoom is een langzaam groeiend onderhuids vetbultje. Het bobbeltje ligt meestal tussen de huid en de onderliggende spierlaag. Een lipoom laat zich vrij gemakkelijk herkennen doordat het al beweegt met een lichte vingerdruk. Lipomen kunnen op elke leeftijd voorkomen, maar ze worden meestal ontdekt tijdens de middelbare leeftijd. Een lipoom is geen kanker en is meestal ongevaarlijk. Behandeling is doorgaans niet nodig.

Lipoom of vetbult

Wat is een lipoom?

Een lipoom is onderhuidse zwelling, opgebouwd uit vetcellen. Een lipoom is een goedaardige vetweefseltumor. De vetbultjes liggen net onder de huid. Ze komen zeer frequent voor. Lipomen worden meestal aangetroffen op de romp, de nek, bovenbenen, bovenarmen en oksels, maar ze kunnen bijna overal in het lichaam voorkomen. Iemand kan één of meerdere lipomen hebben. Ze kunnen wel meer dan 10 cm groot worden (zie foto).

Wat veroorzaakt een lipoom?

Het precieze ontstaansmechanisme van een lipoom is onbekend. Erfelijkheid speelt een rol. Overgewicht veroorzaakt geen lipomen. Ze komen vaker bij vrouwen voor dan bij mannen.

Wat zijn de symptomen van een lipoom?

Lipomen hebben de vorm van ronde, soms pijnlijke, ovale bultjes. Ze liggen net onder de huid. De huid wordt door het lipoom omhoog geduwd. De huid zelf is niet aangedaan of veranderd. Het is een soort bolletje onder de huid. Meestal zijn ze tussen 0,5 en 3 centimeter groot, maar ze kunnen ook wel groter dan 10 centimeter worden. Vetweefselknobbels zijn beweegbaar zijn en hebben een zachte, rubberachtige consistentie. Ze veroorzaken geen pijn. Ze kunnen jarenlang dezelfde grootte houden of slechts heel langzaam groeien.

Hoe wordt een lipoom gediagnosticeerd?

Een lipoom kan meestal worden gediagnosticeerd op basis van zijn verschijning.

Hoe wordt een lipoom behandeld?

Behandeling is doorgaans niet nodig, maar als de lipoom zich bevindt op een locatie die hinderlijk of pijnlijk is, als hij in grootte toeneemt of als hij in cosmetisch opzicht als lelijk of storend wordt ervaren, dan kan hij verwijderd worden.

De meeste lipomen kunnen onder plaatselijke verdoving via een eenvoudige insnijding in de huid - 'incisie' genaamd - worden verwijderd in een polikliniek van een ziekenhuis. Voor het weghalen van grote lipomen of een lipoom op een moeilijk te bereiken gebied, is soms een ziekenhuisopname nodig. Grote(re) knobbels worden soms weggehaald met liposuctie, een ingreep waarbij het vetweefsel wordt weggezogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: vetbultje, lipoomVetbultjes worden veel gezien bij mensen. De medische term voor een vetbult is een lipoom. Wanneer men een zwelling onde…
Wat is een lipoom?Wat is een lipoom?Een lipoom is een goedaardig gezwel, ook wel vetbobbel genoemd. Het komt vrij vaak voor, ook bij kinderen. Wat kan er aa…
Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakVetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakEen onderhuidse knobbel, pijnlijk danwel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zor…
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Knobbel onder de huid, heb ik kanker?Vaak denken mensen die een knobbel onder de huid ontdekken dat er sprake is van kanker. Vaak is de knobbel onder de huid…

Reageer op het artikel "Lipoom of vetbult rug, schouder, hals: oorzaak & verwijderen"

Reacties

David, 20-07-2013 00:09 #4
Vraagje, ik heb een vetbultje c.a. 2 cm laten wegsnijden (nadat injecties al niet hadden geholpen) maar na enkele weken is het weer teruggekomen en veel meer rood geworden (vermoed ontsteking?) De dokter probeert het nu met koeling (onder hoge druk) maar dat blijkt tot op heden (na 4 behandelingen) ook geen zoden aan de dijk te zetten. Hij stelt voor om door te gaan met deze behandeling maar ik zie het resultaat niet. Ik zou graag willen weten of er nog andere mogelijkheden zijn om het definitief weg te laten halen.
Alvast bedankt!

Richard, 29-01-2013 23:51 #3
Moet zelf onder het mes, heb een lipoom van 7.5cm op 2.5cm in de hals tegen of in de retour bloed ader op 5 cm boven mijn hart. Het grote probleem is dat scan onderzoeken niet kunnen uitwijzen of de lipoom in of naast de ader zich bevindt. Ingreep 1 is een insnijding in mijn hals indien deze extern de ader is. Ingreep 2 is openen van mijn borstkast indien de Lipoom in de ader is. Ben niet heel op mijn gemak
Hopelijk reactie.
grtz
Richard

Tay, 07-11-2012 11:13 #2
Ik heb zelf een bultje op mijn bovenbeen ontdekt. Het is best plat en voelt hard aan. Het MAAKT ME ECHT HEEL ongerust, want wat ik ook opzoek op internet duidt het op ernstig dingen. Het bultje zelf kan ik niet bewegen, hij steekt ook niet uit. Het is net als een muggenbultje. Als ik erop druk doet het niet pijn, maar omdat ik de hele tijd eraan zit is het best wel gevoelig geworden. Heb het naar mijn gevoel 1 maand en ga morgen naar de huisarts. Kent iemand dit zowel? Kan je me aub zeggen wat het zal kunnen zijn? Hartelijk dank

John F. Sr, 10-09-2012 08:55 #1
Geachte
Mijn vrouw slaapt zeer slecht, zij heeft plotseling enorm last van haar rug. Als ze ligt drukt haar rug zich samen. Afgelopen zondag voelde ze kleine bultjes op haar rug, al met al slapen is er voor haar al twee weken moeizaam. Ze heeft onderhand wel afspraak voor MRI scan maar over 2 weken, medicatie werd o.a. morfine voorgeschreven (zo hevig is haar pijn) maar ze werd een junk, maar goed over 2 weken scan en 2 weken later uitslag gaat nog voor haar 4 weken moeizaam tot niet slapen.
john f sr

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!