InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van limoen

De geneeskracht van limoen

Een limoen is de kleinste der citrusvruchten. Het is een zuur stuk fruit maar net niet zo zuur als een citroen. Limoenen vormen de basis voor menig drank waarvan de bekendste bitter lemon is. Je kunt eenvoudig je eigen bitter lemon maken door een limoen of halve limoen uit te persen en vervolgens er water bij te doen. Wanneer je het zoet wilt maken doe je er suikerwater bij. Honing is ook een uitstekend zoetmiddel.

Inhoud:

Vitamine C in limoen

Een limoen is een rijke bron van vitaminen. 100 Gram limoen is goed voor 88% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine C. Daarmee is dit citrusfruit gezonder dan grapefruit, pomelo of sinaasappel. Daar moet natuurlijk wel aan toegevoegd worden dat een limoen een stuk kleiner is en vrijwel niemand ineens twee of drie limoenen eet in plaats van een grapefruit. Als je jezelf over de zure smaak heenzet, kun je in principe een hele limoen opeten. Dan merk je eigenlijk gelijk, als je goed oplet, hoe de gezonde fytostoffen door je lichaam heen vloeien. Daar kan geen vitaminepil tegenop.

Vitamine C tegen reuma

Reuma is een pijnlijke gewrichtsziekte die meer voorkomt naarmate mensen ouder worden. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die nog geen reuma hebben door het innemen van veel natuurlijke vitamine C, driemaal zoveel kans hebben om geen reuma te krijgen.

Limonine

Het is niet alleen vitamine C wat goed helpt tegen ziekten en de gezondheid bevordert, ook limonine, een fytonutriënt, genaamd limonine, in de limoen draagt daar flink toe bij. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat deze sterke fytostof werkt om verschillende kankersoorten te bestrijden. Longkanker, huidkanker, mondkanker, borstkanker, maagkanker en darmkanker worden bestreden door de limonine. Er is aangetoond dat 24 uur na inname van limonine deze stof nog steeds in het bloed zit. Veel zogenaamde deskundigen zeggen dat het eten van veel citrusvruchten toch niet helpt omdat je de vitamine C direct zou uitplassen. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er limonine wél langer in het lichaam werkzaam zit waardoor het toch zin heeft om dagelijks een portie citrusvruchten te eten. Limonine komt voor in elke citrusvrucht.

Voedingswaarde limoen

Er zit daarnaast vrij veel pyridoxine of vitamine B6(%ADH) in de limoen. Ook pantotheenzuur of vitamineB5(5%ADH) zit er in redelijke hoeveelheid in. Er zitten nog andere vitaminen in maar deze zijn allemaal 3% van de ADH of daaronder. Verder bevat het limoentje een behoorlijke hoeveelheid ijzer(7.5%ADH) en koper (4%ADH). Daarnaast zitten er redelijk wat koolhydraten en voedingsvezels in, van beide bevat het limoentje 7% van de ADH per 100 gram.

Limoenwater als medicijn

In plaats van een hele limoen in één keer eten kun je het innemen van deze vrucht over een dag verspreiden. Pers een limoen uit en doe er een liter water bij en eventueel wat honing. Zo maak je je eigen, goedkope, ultiem gezonde en verfrissende zomerdrank. Limoenwater is een supergezonde drank die helpt bij leverkwalen, reuma, keelpijn. Het versterkt het immuunsysteem. Het is altijd lekkerder om water met een smaak te drinken in plaats van alleen water. Om af tewisselen kun je af en toe een halve grapefruit, perssinaasappel, citroen of mandarijn gebruiken om je citruswater te maken. Als je het medicinaal wilt gebruiken om aan te sterken dan is het het beste om het voor elke maaltijd te gebruiken, vooral ´s morgens voor het vruchtenontbijt neemt, een uur voor de lunch en een uur voor het diner.

Limoenen bevatten veel antioxidanten. Deze voorkomen onder andere dat cholesterol gaat oxyderen op de wanden van de bloedvaten waardoor er plaque ontstaat. Door het eten van citroenen en andere citrusvruchten wordt aderverkalking en een reeks van hart- en vaatproblemen voorkomen.

Griep en limoen

Als je elke dag een limoen eet, kun je eigenlijk de griep niet krijgen. Soms is het door ons drukke leven onmogelijk om daaraan te voldoen omdat we te vaak buiten de deur eten in restaurants die allerlei middelen gebruiken die de gezondheid niet bevorderen zoals teveel suiker, magnetrongebruik en teveel gefrituurd eten. Samen met stress kan dat leiden tot vatbaarheid voor griep. Als je eenmaal griep hebt dan helpt het wel degelijk om het ziekteproces sneller door te komen door veel citrusvruchten te eten. Dan is het drinken van warm limoenwater met honing een aanbeveling. Maak het lekker sterk want door de griep proef je de zure smaak toch niet zo goed. Drink minstens 3 citroenen pf limoenen per dag op en vul het eventueel aan met vers geperste sinaasappel. Vitamine C pillen hebben geen zin omdat deze gebaseerd zijn op een kunstmatige vitamine C-achtige stof en er zit geen limonine in.

5 Eettips limoen

  • De limoen kun je gebruiken om over een salade te sprenkelen in plaats van azijn.
  • De limoen doet het ook goed in een smoothie.
  • Je kunt limoensap gebruiken in marinades.
  • Een limoencake is een zeer goed idee, de combinatie van zuur en zoet spreekt iedereen aan.
  • Maak limoenthee met een paar druppels vers geperste limoen, limoenijsthee is ook heerlijk.
  • In dit artikel lees je meer eettips over citroenen, welke ook gelden voor limoenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met Grand Marnier5 heerlijke cocktails met Grand MarnierIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Grand Marnier. De recepten zijn allemaal erg verschillen…
Zure en pittige cocktails, de ingrediëntenZure en pittige cocktails, de ingrediëntenIn alle kleuren en smaken, met of zonder alcohol, met honing, met fruit of met ijsblokjes, het gamma aan cocktails is en…
De 32 lekkerste cocktails op basis van rum zelf maken!De 32 lekkerste cocktails op basis van rum zelf maken!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
De 28 lekkerste cocktails op basis van wodka zelf maken!De 28 lekkerste cocktails op basis van wodka zelf maken!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
De verfrissende bieren van Bavaria 0.0% alcoholDe verfrissende bieren van Bavaria 0.0% alcoholBavaria heeft een lange geschiedenis, het merk bestaat al sinds 1719. Het gaat goed met de alcoholvrije biermarkt, produ…
Bronnen en referenties
  • http://www.nutrition-and-you.com/lemon.html
  • http://www.quantumbalancing.com/news/lemon%20water.htm
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=27
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van limoen"

Reacties

Anna Boom Furlanes, 15-10-2016 15:23 #2
Heel goed artikel ik zelf drink elke morgen voor het ontbijt een uitgeperste limoen met warm water. Het helpt mij heel goed met de stoelgang.

Jan van de Groep, 05-09-2014 16:58 #1
Kan het kwaad om limoen te gebruiken en ook de Becel Pro producten om een lager chorestol te krijgen? wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 08-09-2014
Limoen kan geen kwaad. Alles van Becel kan wel kwaad. Becel is gewoon transvet, wat hart-en vaatziekten veroorzaakt. Tegenwoordig is er de codex alimentarius, wat inhoudt dat niemand meer zomaar mag zeggen dat een product geneeskracht biedt. Daarom mogen ze niet meer zeggen dat het hart-en vaatziekten voorkomt, wat de marketeers van Unilever tientallen jaren lang gedaan hebben. Vervolgens hebben ze het logo verandert in een hartje, zodat mensen nog steeds de illusie krijgen opgelegd dat Becel goed zou zijn voor het hart.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Gepubliceerd: 15-09-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!