InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Framboesia – een zeldzame importziekte

Framboesia – een zeldzame importziekte

Framboesia – een zeldzame importziekte In tropische gebieden komt framboesia veel voor. Met name in West- en Centraal-Afrika. De besmetting vindt veelal plaats door huidcontact (of insecten) en de verwekker is verwant aan de bacterie die syfilis veroorzaakt. De symtomen variëren van zweren tot gewrichtsafwijkingen en sterke eeltvorming. Vooral kinderen zijn het slachtoffer van deze aandoening. Het is een typische importziekte die in Nederland vrijwel niet voorkomt. Door de wereldwijde migratiestromen zou daar echter wel eens verandering in kunnen komen.

Inhoud

Wat is framboesia?

Framboesia is een infectieziekte. De naam is afgeleid van de framboosachtige ‘gezwellen’ die deze besmetting veroorzaakt op de huid. De ziekteverwekker is de Treponema pertenue. Deze spiraalvormige bacterie (spirocheet) is verwant aan de Treponema pallidum – de veroorzaker van syfilis – en er amper van te onderscheiden. De incubatietijd is twee weken tot drie maanden.

Symptomen van framboesia

De symptomen beginnen met een soort moedervlek, meestal bij de mond, de tepels (zogen) of op de benen, doorgaans op onbedekte huid. Het is de plaats waar de spirocheet het lichaam is binnengedrongen. Deze moedervlek verandert in een granuloom (korrelig gezwel), ofwel een bobbeltje waarin zich de ziekteverwekker bevindt. De knobbel breekt open, gaat pussen en laat een litteken achter. De grotere granulomen verschijnen na twee tot drie maanden op het hele lichaam en bij de gewrichten, maar voornamelijk bij de overgang van slijmvlies naar huid, zoals bij de mond, de neus en de anus. Ook de voetzolen zijn vaak aangetast.

Misvormingen

Het betreft een gegeneraliseerde, jeukende huideruptie met witgele pus. De rubberachtige veranderingen in de huid en botten worden doorgaans jaren later manifest. De uiteindelijke misvormingen in het gezicht en in de gewrichten kunnen aanzienlijk zijn. Er ontstaan infecties en ontstekingsreacties van de botten, de gewrichten en in de voetzolen en handen, die opzwellen door de verspreiding via de bloedbaan. Cardiovasculaire en neurologische afwijkingen zijn echter niet waargenomen.

Bron: FotoshopTofs, PixabayBron: FotoshopTofs, Pixabay

Waar komt de ziekte voor?

Framboesia komt hoofdzakelijk voor in Zuidoost-Azië, West-Indië, Centraal-Afrika en Zuid-Amerika, maar ook in afgelegen gebieden van India en Thailand. In Nederland wordt de aandoening uiterst zelden gediagnosticeerd. Het is dan ook nog steeds een zeldzame importziekte. De wereld is echter ‘in beweging’. Mensen reizen en migreren. Door de wereldwijd toenemende migratiestromen kan deze besmettelijke ziekte zich ook in Nederland manifesteren.

Oorzaken van framboesia

Feitelijk is framboesia een armoedeziekte. Besmettingen doen zich voor in onhygiënische omstandigheden, door slechte sanitaire voorzieningen en povere behuizing. Vooral kinderen tussen 3 en 16 jaar worden het slachtoffer van framboesia. De ziekte wordt van mens op mens overgedragen door huidcontact met zieke personen bij wie zich inmiddels framboesia-wondjes hebben ontwikkeld. Vliegen en andere insecten, maar bijvoorbeeld ook honden die aangehaald worden, kleding en schoeisel zorgen voor een snelle verspreiding van de bacterie.

Infectie

De infectie verspreidt zich daarna via de bloedbaan. Rond de plaats waar de spirocheet de huid is binnengedrongen gaan de lymfklieren opzetten. Vooral de vlieg is een beruchte vector, ofwel een organisme dat ziekten of parasieten overbrengt maar zelf niet de veroorzaker is. Deze insecten gaan op de onbedekte huid zitten, op de slijmvliezen bij de mond en neus en op huidbeschadigingen. Aldus brengen ze de spirocheet over op gezonde personen.

Diagnose

Met behulp van de Wassermann- en Reiter-test (laboratoriumonderzoek), VDRL-testen en serologisch onderzoek is deze infectieziekte makkelijk te diagnosticeren. De uitslag van die onderzoeken bevestigen de diagnose na lichamelijk onderzoek (wondjes). In de huidlaesies is de Treponema pertenue aantoonbaar.

Behandeling van framboesia

Toediening van antibiotica (penicilline) heeft snel succes. Er is echter vrijwel altijd een nabehandeling nodig om recidieven te voorkomen. Soms verlopen de behandeling en genezing zeer traag, vooral als de framboesia in een ‘chronische’ fase verkeert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
HIV/AIDS, oorzaken, symptomen en behandelingHIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. AIDS staat voor Acquired Immuno Deficiency Virus. AIDS wordt veroorzaakt do…
Brucellose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBrucellose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBrucellose is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie brucella. Er komen verschillende soorten voor bi…
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomenTyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomenTyfus is een ziekte die je kunt oplopen in gebieden met slechte hygiëne en slechte sanitaire voorzieningen. Tyfus wordt…
Rugpijn: de ziekte van Bechterew – symptomen en behandelingRugpijn: de ziekte van Bechterew – symptomen en behandelingDe ziekte van Bechterew is een aandoening aan de wervelkolom die rugpijn veroorzaakt. Lees meer over de oorzaak, symptom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mwooten, Pixabay
  • Codex Medicus, 'Infectieziekten,' A. Bouhuys
  • http://www.medicinfo.nl/%7BF1FEA8C7-8B47-45D7-97C2-346B51ABB156%7D
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Framboesia
  • Afbeelding bron 1: FotoshopTofs, Pixabay

Reageer op het artikel "Framboesia – een zeldzame importziekte"

Reactie

Menno Bergman, 15-06-2015 10:53 #1
Halo, mensen pas op ik zit al 2 jaar thuis met wonden van mijn grote tenen tot aan me kruin
met zwerende brandwonden
en moet het zelf maar uitzoeken
20 uur per dag schuur en en brand ze er af met van alles en nog wat een ramp voor mij en iedereen behalve ziekenenhuizen en doctoren die schrijven lekker door zonder succes het zit zogenaamt tussen me oren
ze kunnen de eed van hypocrates in de wilgen hangen wat mij betreft xxx

Infoteur: Orion
Laatste update: 02-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Importziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!