InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden

Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden

Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden. Er goed uitzien en opvallen wordt door veel vrouwen bereikt door hoge hakken te dragen. De vrouw ziet er veelal langer en eleganter uit. Door erop te lopen kan de vrouw meer bereiken binnen het werk of privéleven, omdat men opvalt. Wat voor invloed kan het dragen van hoge hakken hebben op de gezondheid en waarom is het beter om ze niet altijd te gebruiken?

Lopen op hoge hakken

Aanleiding om op hoge hakken te lopen

Iedere vrouw wil er mooi en aantrekkelijk uitzien door het figuur te benadrukken. Hoge hakken zijn het ultieme middel om langer te lijken en om op te vallen. De vrouw wil bekeken worden en aandacht krijgen van het andere geslacht. Het is dus een handig middel om te gebruiken om meer aandacht van de man te krijgen. Aandacht en complimentjes krijgen streelt de mens en dus wordt het veel gedragen. Het kan echter consequenties voor het lichaam hebben.

Ongewone loopbeweging

Naarmate de hak hoger is des te schuiner komt de wreef en zool te staan. Het houdt in dat de natuurlijke stand van het lichaam uit balans is, waardoor de stand van de rug en nek ook wordt aangepast. Het zorgt ervoor dat de houding abnormaal is, waarnaast een meer horizontale beweging van de voet wordt gemaakt. Dit houdt dus in dat de oorspronkelijk loopbeweging niet wordt afgerond. Deze combinatie van onnatuurlijke loop en het verhouden van het lichaam kan resulteren in meerdere aandoeningen. Hoe beïnvloeden hoge hakken de algehele gezondheid?

Houding belast de rug

Staat de wreef bij standaard schoenen haaks op de benen dan heeft de rug de meest natuurlijke houding. Het door vele vrouwen geliefde schoeisel zorgt er echter voor dat de wreef schuin staat en de rug een onnatuurlijke houding krijgt. Oftewel er is sprake van aanvullende belasting van de rug, waarbij spieren verkeerd kunnen ontwikkelen en ruggenwervel abnormaal worden belast. Het kan resulteren in het afslijten van een deel van de tussenwervelschijven of het verschuiven daarvan. Het kan resulteren in:
  • blessures;
  • hernia tussen de derde en vijfde ruggenwervel. De onderbenen kunnen jeuken of pijn doen;
  • structurele onderrug pijnen door te strakke spieren;
  • overbelast SI gewricht, waardoor pijn in de lies, onderrug en benen ontstaat;
  • ischias, doordat zenuwen in de verdrukking zijn gekomen. Het achterkant van de benen kan aanzienlijk pijn doen.

De tweede bloedpomp verstoord

Naast het hart zorgen de enkel en kuiten ervoor dat bloeddoorstroming aanvullend wordt gestimuleerd. Uitgangspunt daarbij is echter het volledig kunnen afronden van de normale voet-loopbeweging. Dat houdt in op de hak terechtkomen zodat het gewicht wordt opgenomen waarna de onderkant zool en als laatst de tenen worden belast. Daarna neemt de andere voet het over. Die beweging is als het ware een pompende beweging, waarbij kuitspieren aanvullend de doorloop stimuleren. Door hoge hakken te nemen wordt die beweging aanzienlijk verstoord en stroomt het bloed relatief trager. Het dragen van hoge hakken moet altijd bij trombose worden voorkomen. Daarnaast bestaat de kans op een hogere bloeddruk, omdat het hart meer werk moet verrichten, bloedpropjes en toenemende kans op hart- en vaatziekten.

Wat voor schoeisel dragen?

Af en toe op hoge hakken lopen heeft geen grote consequenties voor het lichaam, echter het moet niet het standaard schoeisel zijn. Goed zittende loopschoenen bevorderen een goede afwikkeling van de loopbeweging. Daarbij geldt eveneens dat de enkel niet opgesloten moet zitten, omdat het eveneens de natuurlijke loopbeweging tegenhoudt. Lage schoenen, waarbij de enkel vrij is om te bewegen zijn het meest geschikt om de tweede bloedpomp in het lichaam te activeren. Zo kun je met goed uitgekozen schoenen de gezondheid bevorderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zijn hoge hakken en heupbroeken slecht voor de gezondheid?Zijn hoge hakken en heupbroeken slecht voor de gezondheid?Het lopen op hoge hakken zou slecht voor je rug zijn wordt wel eens beweerd. En heupbroeken zou er voor zorgen dat je da…
Schoenen en laarzen met hoge hakkenSchoenen en laarzen met hoge hakkenSchoenen met hoge hakken bestaan er in alle soorten en maten. Van pumps met een lage hak tot lakleren laarzen met een ze…
Voeten en hoge hakkenVoeten en hoge hakkenEigenlijk is voeten en hoge hakken geen goede combinatie. Dat is niets nieuws en toch lappen we het nogal eens aan de la…
Goed op hakken lopenHet staat vrouwelijk, elegant en je krijgt er langere benen van; hoge hakken. Helaas loopt niet iedere vrouw zomaar weg…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/gezondheid/2726845/hoge-hakken-richten-blijvende-schade-aan.html
  • http://www.gezondheidenco.nl/voetklachten-groot-mediach-probleem-hoge-hakken-slecht-voor-voet/

Reageer op het artikel "Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!