InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorsuizingen en –pijn: dichtzittende buis van Eustachius

Oorsuizingen en –pijn: dichtzittende buis van Eustachius

Oorsuizingen en –pijn: dichtzittende buis van Eustachius We kennen allemaal het fenomeen wel dat er een drukverschil met het binnenste van de oren ontstaat. Iedere keer dat je met het vliegtuig opstijgt, komt er spanning op het gehoorvlies te staan wegens een toenemend luchtdrukverschil. Even slikken of op een zuurtje zuigen en het is verholpen. Er bestaat namelijk een verbinding tussen de neus en het oor, zodat ontluchting kan plaatsvinden. Indien er problemen aan de buis van Eustachius voordoen, dan kan het invloed hebben op het oor. Hoe worden daarbij oorsuizingen met oorpijn veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Oorsuizingen door dichtzittende buis van Eustachius

Waar zit het?

Na de gehoorgang komt geluid tegen het trommelvlies aan. De trilling wordt daarbij overgenomen door hamer en aambeeld, waarna die informatie wordt doorgestuurd naar het slakkenhuis. Direct na het trommelvlies bevindt onderin de achterliggende ruimte een opening, welke naar de neus leidt. Deze verbinding geheten buis van Eustachius zit standaard dicht, maar wordt van tijd tot tijd eventjes geopend. Het kan echter voorkomen dat het open- en dichtgaan niet goed meer werkt.

Doel van de buis

Slikt de persoon of wordt er gegaapt dan gaat de buis even openstaan. Het zorgt ervoor dat lucht in de afgesloten ruimte kan ontsnappen of wordt aangevoerd, zodat de luchtdruk aan weerszijden van het trommelvlies gelijk is. Het bevordert dus de geluidsoverdracht naar hamer en aambeeld. Is de druk ongelijk dan voel je dat direct in het oor, waarnaast geluid mogelijk onjuist wordt doorgeseind. Naast deze functie zorgt het er ook voor dat smeer en vocht uit het binnenste van het oor wordt afgevoerd.

Aanhoudende pijn en oorsuizingen

De aandoening komt geregeld voor bij mensen die gaan zwemmen. Water komt in de neus waardoor de verbinding ontstoken kan raken. Het zorgt ervoor dat lucht minder goed wordt afgevoerd. Ook vocht kan daardoor ophopen in de oorruimte zonder dat het weg kan. Het kan overheersende oorsuizingen geven. De druk zorgt ervoor dat het trommelvlies wordt belast en andere delen van het oor worden aangetast. Het kan tijdelijk tot doofheid leiden tot de verbinding met de neus weer opengaat.

Gebruik van neusspray

Betreft het een dichtzittende buis dan kan mogelijk een simpele neusspray uitkomst bieden. Een neusspray heeft tot doel om de boel weer open te zetten, zodat slijmen weer kunnen lopen. Maak gebruik van de neusspray zodat je weer een goed werkende leiding kunt realiseren. Let wel indien dit niet helpt dan is het mogelijk niet een simpele aandoening. Infecties kunnen het inwendige van het oor aantasten met alle gevolgen van dien. Zorg er dan altijd voor dat je de huisarts benadert.

Een ontstoken inwendig oor

Naast een dichtzittende leiding kan er ook sprake zijn van een ontstoken oor. Een infectie kan daarbij veel aanrichten. Om te voorkomen dat het permanente schade aanricht, dient antibiotica te worden ingenomen. Ga bij ernstige oorpijn altijd naar de huisarts om zekerheid te hebben. Na inname van de juiste medicijnen zal met een paar dagen de pijn afnemen, doordat ook vocht weer via de natuurlijke weg kan worden afgevoerd.

Verschil met ménière

Een dichtzittende verbinding is praktisch altijd een tijdelijke aandoening, waardoor de suizingen of pijn worden veroorzaakt. Heb je er altijd last van mogelijk gecombineerd met duizeligheid en algeheel onbehagen dan kan er sprake zijn van ménière. Het evenwichtsorgaan in de oren bestaat uit horizontale en verticale buisjes gevuld met vloeistof. Beweegt het hoofd heen en weer of op en neer dan beweegt die vloeistof langs haartjes. Zo kunnen de hersenen beweging registreren. Bij ménière bestaat er een verbinding tussen de twee, waardoor vloeistoffen worden uitgewisseld met de evenwichtsstoornis tot gevolg.

Echo in je hoofd

Het tegenovergestelde kan ook. De buis staat lang of te ver open. Het betekent dat er een continue verbinding bestaat naar de neus, waardoor het trommelvlies van twee kanten kan worden bestookt met geluid. Het kan ervoor zorgen dat de trillingen aanhouden, waardoor geluiden schijnbaar langer aanhouden. Ook zorgt het ervoor dat reeds gepasseerd geluid kan weerkaatsen en een fractie later nogmaals het trommelvlies aandoet. Het betekent dat er een echo ontstaat, waardoor je alles langdurig en vaak hoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorpijn, naar arts of zelf behandelen en wat is oorpijnOorpijn, naar arts of zelf behandelen en wat is oorpijnOorpijn is meestal het gevolg van een ontsteking in de gehoorgang of in het middenoor en soms aan de rand van de oorsche…
Als je last hebt van oorpijnAls je last hebt van oorpijnKinderen hebben vaak last van oorpijn, maar ook volwassenen kunnen hier last van hebben. Wat zijn de klachten bij oorpij…
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Homeopathie bij middenoorontstekingHomeopathie bij middenoorontstekingMiddenoorontsteking is een kwaal die vaker bij kinderen dan bij volwassen voorkomt. Het middenoor bevindt zich achter he…
Oorpijn, hoe komt het en wat doe je eraan?Meestal als iemand last heeft van oorpijn gaat dit samen met een ontsteking. Bij kinderen komt vaak een ontsteking in he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vierdrie, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Buis_van_Eustachius

Reageer op het artikel "Oorsuizingen en –pijn: dichtzittende buis van Eustachius"

Reactie

Lavth Lindenburg, 21-01-2016 12:07 #1
Ook bij mij zijn er buisjes geplaatst in m'n oren, nu een maand geleden. Alleen ik word gek van de constante echo, alle geluiden komen als een hamerslag binnen. Word er echt doodziek van. Gevolg dat je een enorme hoofdpijn hebt.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ooraandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!