InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte of rode schimmelvlekken op de huid behandelen

Witte of rode schimmelvlekken op de huid behandelen

Witte of rode schimmelvlekken op de huid behandelen De huid vormt het grootste orgaan van ons lichaam. Het geeft onder andere bescherming tegen de buitenwereld, maar staat ook continu in contact met de omgeving. Door toedoen van schimmels kan de huid opspelen, waardoor jeuk, rode vlekken en schilfers kunnen ontstaan. Hoe kunnen witte of rode schimmelvlekken op de huid worden veroorzaakt en hoe kunnen anti-schimmelzalf of teerzalf hierbij uitkomst bieden?

Schimmelvlekken huid

Ontregelde pH waarde en schimmelvlekken

Het hebben van rode huidvlekken kan door schimmel worden veroorzaakt. Primair is er dan sprake van een ontregelde pH waarde oftewel de zuurtegraad wijkt van het normale niveau af. Dit kan door verschillende redenen worden veroorzaakt. Denk aan een broeierige vochtige toestand, vuiligheid, een verminderde weerstand maar ook zeepgebruik. Normale zeep zorgt ervoor dat de pH waarde stijgt oftewel meer basisch wordt. Die omstandigheid leidt tot de vorming van schimmels waarnaast ook bacteriën vrij spel hebben.

Rode huid en kringen

Het hebben van rode kringen op de huid is zeer opvallend. Indien het gaat om een heldere rood of witte omranding met daarbinnen schilferige huid dan gaat het om ringworm. De huid zal daarbij heftig jeuken waarnaast schilfers los kunnen laten. Indien er niets aan wordt gedaan kan het grote delen van het lichaam aantasten. Hiernaast is er nog een andere variant op deze huidkring. Het wordt door een tekenbeet veroorzaakt. De rode kring wordt daarbij steeds groter waarbij de binnen de kring gelegen huid lichter van kleur is dan normale huid. In het midden van die kring zit een klein wondje door toedoen van de parasiet. Deze variant kan zeer ernstige gevolgen hebben aangezien men de ziekte van Lyme kan oplopen.

Plooischimmels

Is de huid warm en vochtig dan is het altijd mogelijk dat vlekken ontstaan. Dit is zeker van toepassing onder de oksel, onder de borst, vetrollen en om het geslachtsdeel. Deze variant wordt liesschimmel genoemd en kan snel heftig voordoen. De aandoening kan eveneens worden getriggerd door te strak zittende kleding, slechte hygiëne en een verlaagde weerstand. Ook hierbij geldt dat het pas stopt zodra één en ander wordt behandeld.

Psoriasis en eczeem

Twee aan elkaar gerelateerde aandoeningen zijn psoriasis en eczeem. De huid is rood en kan daarbij gaan verschilferen. In het geval van psoriasis accumuleren oude huidcellen zich en verharden als een plaque oftewel huidkoek. Beide huidaandoeningen zijn chronisch van aard en kunnen ondanks behandeling langdurig aanhouden. Bovendien kan het na succesvolle behandeling op een later moment weer de kop opsteken. Soms gaat de behandeling gepaard met een aangepast dieet, aanvullende medicatie en/ of UV-lichtbehandeling.

Behandeling

Indien de pH van de huid ontregeld is geraakt kunnen schimmels de overhand nemen. Om dat tegen te werken is het vanzelfsprekend om een anti-schimmel zalf in te zetten. Deze zalfjes kunt u bij de lokale drogisterij, groothandel of reformhuis vrij eenvoudig verkrijgen. Zowel eczeem als psoriasis kunnen zeer hardnekkig zijn en dus zullen daarvoor standaard zalfjes niet helpen. Een effectief middel hiertegen is teerzalf. Het is een tijd lang uit de schappen geweest omdat het schadelijke bijwerkingen zou hebben. Inmiddels is aangetoond dat teerzalf geen complicaties heeft en dus is het wederom verkrijgbaar. Omdat de teerzalf een pikzwarte zalf is doet u het s nachts of onder de kleren op uw psoriasis- of eczeemplek met daarover verband.

Houden rode vlekjes op de huid langdurig aan dan kan het om meer ernstige huidvlekken gaan. Ga dan altijd naar de huisarts voor advies of om eventueel doorverwezen te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Witte of rode schimmelvlekken op de huid behandelen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!