InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Urinegeur van rotte eieren: Oorzaken van zwavelgeur urine

Urinegeur van rotte eieren: Oorzaken van zwavelgeur urine

Urinegeur van rotte eieren: Oorzaken van zwavelgeur urine Urine ruikt meestal niet sterk of vies. In een aantal omstandigheden ontstaat echter een zwavelgeur wanneer iemand plast. Deze geur, die ruikt naar ‘rotte eieren’, mag een patiënt niet negeren. Voeding en medicatiegebruik leiden mogelijk tot deze stinkende urine, maar daarnaast leiden tal van aandoeningen soms tot dit vervelende symptoom. Zeker wanneer andere symptomen optreden of de zwavelhoudende urinegeur aanwezig blijft, is het verstandig om een arts op te zoeken. De behandeling varieert van de oorzaak van een eenvoudige vermijding van de uitlokkende factoren tot medicatie en een operatie.

Blaasontsteking en stinkende urinegeur

Een blaasontsteking (cystitis) veroorzaakt soms een urinegeur die lijkt op rotte eieren. Naast de stinkende urine moeten patiënten met een blaasontsteking ook vaker ’s nachts plassen (nycturie). Dit type infectie verspreidt zich snel naar andere organen, dus het is belangrijk om zo snel mogelijk een behandeling met antibiotica te krijgen voor deze bacteriële infectie.

Cystinurie en zwavelgeur

Bij cystinurie, een erfelijke urinewegaandoening, is een patiënt niet in staat om cysteïne (zwavelhoudend aminozuur) opnieuw te absorberen. Dit leidt tot cystinestenen in de nieren, de urineleider en de blaas. Hierdoor ontstaat een stinkende urinegeur die doet denken aan zwavel.

Diabetes mellitus en zwavelachtige stank

Bij diabetes mellitus (suikerziekte) zijn de bloedsuikerspiegels soms echt hoog (hyperglykemie). Hierdoor worden ketonen aangemaakt die een geur creëren die lijkt op zwavel in urine en zweet. Voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel bij patiënten met diabetes mellitus type 1 of zwangerschapsdiabetes zet de arts insulinetherapie en via de mond ingenomen medicijnen in (zoals metformine).

Hemolytische anemie

Bij hemolytische anemie vindt een voortijdige afbraak van rode bloedcellen plaats. Wanneer rode bloedcellen worden vernietigd en uit de bloedbaan worden verwijderd voordat de normale levensduur voorbij is, veroorzaakt dit een sterke zwavelgeur in de urine. Voor de behandeling van hemolytische anemie zet de arts een bloedtransfusie in. In een aantal omstandigheden is een operatie nodig.

Leverproblemen en zwavelhoudende urinegeur

Wanneer de lever niet goed functioneert, ontstaan wijzigingen aan de geur en het uiterlijk van de urine. Geelzucht (icterus) is het bekendste symptoom van een leverziekte. Een jeukende huid, gezwollen voeten en enkels, gezwollen benen, een verlies van eetlust en een kleigekleurde ontlasting zijn enkele andere klachten van een leveraandoening. Voedingsaanpassingen, medicatie en soms een levertransplantatie zijn mogelijke behandelingen voor leverproblemen.

Medicijnen

Antibiotica, sulfamedicijnen (voor de behandeling van reumatoïde artritis, suikerziekte en infecties) of supplementen zoals multivitaminen wijzigen mogelijk de geur van de urine. Meer water drinken of anders andere medicijnen nemen zijn mogelijk wanneer medicatiegebruik leidt tot de zwavelgeur van de urine.

Prostatitis (prostaatontsteking)

Wanneer de prostaatklier ontstoken is, ervaart de man plasproblemen, pijn in de lage rug en ook urine met een zwavelachtige geur. De arts schrijft veelal antibiotica voor wanneer een infectie de oorzaak is van de prostaatontsteking. Veel water drinken is voorts nodig om de bacteriën uit het lichaam te verdrijven.

Hoofdpijn is een kenmerk van uitdroging / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn is een kenmerk van uitdroging / Bron: Geralt, Pixabay

Uitdroging

Uitdroging (dehydratie) zorgt er soms voor dat de urine een zwavelgeur krijgt. Een droge mond (xerostomie), meer dorst (polydipsie), duizeligheid, hoofdpijn, een droge huid en vermoeidheid zijn enkele typische uitdrogingsverschijnselen. Veel water drinken en vers fruit eten, verhoogt de vochtbalans in het lichaam waardoor de geur wegebt. Koffie, alcohol en diuretica (vochtafdrijvende geneesmiddelen = plaspillen) vermijdt de patiënt het beste wanneer hij lijdt aan uitdroging.

Urineweginfecties en urinestank van rotte eieren

Zowel bacteriën, schimmels en parasieten veroorzaken mogelijk een stinkende geur wanneer de patiënt lijdt aan een urineweginfectie. De zwavelgeur komt vooral bij vrouwen voor en minder bij mannen. Dysurie (brandend gevoel bij het plassen) is een ander mogelijk symptoom van een urineweginfectie. Sommige patiënten met urineweginfecties drinken in een vroeg stadium van de infectie een mengsel van zuiveringszout en water gedurende de dag, waardoor het zuur in de urine verhoogt. Veenbessensap drinken of veenbessen eten is een andere bekende tip voor het bestrijden van urineweginfecties. Dit helpt namelijk om de nieren te reinigen. Antibiotica is voorts een traditionele aanpak voor de behandeling van urineweginfecties. Meer patiënten zijn echter resistent tegen antibiotica en daarom zet de arts soms andere medicijnen in (immuunversterkende medicatie). Hierdoor worden urinewegcellen resistenter tegen infecties. Het handhaven van een goede hygiëne in de seksuele regio is voorts belangrijk voor mensen die gevoelig zijn voor infecties.

Vergrote prostaat of blaasaandoening

Bij een prostaatvergroting of een andere blaasaandoening blijft soms urine aanwezig in de blaas (urineretentie). De overgebleven urine produceert mogelijk een geur die doet denken aan rotte eieren.

Voeding

Asperges geven urine mogelijk een sterke geur. De stinkende urine is afkomstig van de zwavelverbinding ‘methylmercaptan’. Dit is ook aanwezig in (het overmatig consumeren van) knoflook, citrusvruchten of azijn. Wanneer zwavelhoudende zuren in voedsel breken, creëren ze een zwavelgeur wanneer urine wordt uitgescheiden. Mensen ervaren echter niet steeds urine die ruikt naar rotte eieren na het eten van asperges. Wellicht is circa de helft van de bevolking in staat om de zuren in voedsel zoals asperges af te breken tot kleine componenten, die leiden tot de vieze geur. Het vermijden van voedingsmiddelen met veel B-vitaminen, zoals asperges, knoflook en ui, is een goede oplossing voor het voorkomen van zwavelhoudende urine. Ook is het consumeren van zoutvrije yoghurt effectief voor vele mensen waarbij de urine stinkt naar rotte eieren. Tot slot ontgiften sommige patiënten hun lichaam door elke ochtend citroenwater te drinken op een nuchtere maag. Hierdoor zou de stinkende urinegeur uit het lichaam verdwijnen.

Symptomen geassocieerd met urine die ruikt naar zwavel

Buiten de stinkende urine treden mogelijk andere klachten op zoals:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Urine ruikt naar zwavel: symptomen, oorzaken en behandelingUrine ruikt naar zwavel: symptomen, oorzaken en behandelingUrine die naar zwavel ruikt, wijst op een onderliggend probleem. De geur van je urine onthult veel over je gezondheid. D…
Stinkende ontlasting of diarree: symptomen en oorzakenStinkende ontlasting of diarree: symptomen en oorzakenStinkende ontlasting is iets waar iedereen wel eens mee te maken heeft. Het is niet leuk als je last hebt van stinkende…
Urine met koffiegeur: Oorzaken van naar koffie ruikende plasUrine met koffiegeur: Oorzaken van naar koffie ruikende plasNiet alleen de kleur, consistentie en hoeveelheid van de urine wijzigt soms. Ook de geur van de plas is soms anders dan…
Urine ruikt naar vis: oorzaken van visachtige geur van plasUrine ruikt naar vis: oorzaken van visachtige geur van plasWat betekent het als je urine of plas naar vis ruikt? Urine met een visgeur of vislucht kent meerdere mogelijke oorzaken…
Visluchtsyndroom: Aandoening met verspreiding van visgeurVisluchtsyndroom: Aandoening met verspreiding van visgeurPatiënten met het visluchtsyndroom (trimethylaminurie) verspreiden een geur van rotte vis. Bij deze meestal erfelijke st…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frolicsomepl, Pixabay
  • Geraadpleegd op 28 januari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Help! My Pee Smells Like Rotten Eggs, https://www.loyalmd.com/urine-smells-like-sulfur/
  • Urine Smells Like Eggs: Causes and Treatments, http://www.newhealthadvisor.com/urine-smells-like-eggs.html
  • Urine smells like sulfur: Causes, symptoms, and treatment, https://www.belmarrahealth.com/urine-smells-like-sulfur-causes-symptoms-treatment/
  • What Causes Urine to Smell Like Sulfur and How Is This Treated?, https://www.healthline.com/health/urine-smells-like-sulfur
  • What is urine that smells like sulphur a symptom of?, https://www.quora.com/What-is-urine-that-smells-like-sulphur-a-symptom-of
  • When Urine Smells Like Sulfur – Why It Happens And What You Can Do?, https://www.thehealthyapron.com/urine-smells-like-sulfur
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Urinegeur van rotte eieren: Oorzaken van zwavelgeur urine"

Infoteur: Miske
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!