InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde wervelkolom: symptomen, oorzaken en behandeling

Gekneusde wervelkolom: symptomen, oorzaken en behandeling

Gekneusde wervelkolom: symptomen, oorzaken en behandeling Een gekneusde wervelkolom hoeft niet altijd gepaard te gaan met complicaties, maar het is in elk geval een ernstige diagnose. Omdat het ruggenmerg wat een belangrijk onderdeel is van het centraal zenuwstelsel in de wervelkolom loopt, kan schade aan de wervelkolom soms onherstelbare schade veroorzaken. Als er een vermoeden bestaat van kneuzing van de wervelkolom, moet altijd een arts worden geraadpleegd. Deze kan bekijken wat er aan de hand is en of verdere behandeling nodig is. Sterke pijn in de wervelkolom kan wijzen op een kneuzing. In de regel neemt de pijn na een paar dagen af.

Wat is een kneuzing van de wervelkolom?

Een gekneusde wervelkolom wordt meestal veroorzaakt door plotselinge bewegingen of traumatische gebeurtenissen. Heel vaak zijn ongevallen, of het nu tijdens de sport, in het verkeer, op het werk of in het huishouden is, de oorzaak van dergelijke verwondingen. In het algemeen worden letsels van de wervelkolom aangeduid als spinaal trauma. Dergelijke verwondingen kunnen permanente schade veroorzaken, vooral als het ruggenmerg bij het letsel betrokken is. Dit is echter niet erg gebruikelijk bij een kneuzing van de wervelkolom. Niettemin moeten de klachten door een (gespecialiseerde) arts worden onderzocht en een nauwkeurige diagnose worden gesteld. Een kneuzing is altijd een zeer pijnlijke aangelegenheid. Vaak veroorzaakt een kneuzing meer pijn dan een gebroken bot en vereisen ze ook een langere genezingstijd.

Gekneusde wervelkolom door een auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.comGekneusde wervelkolom door een auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com

Oorzaken van een gekneusde wervelkolom

Kneuzingen van de wervelkolom worden altijd veroorzaakt door externe invloeden. Dit kunnen sportblessures of verkeersongevallen zijn. Voor kneuzingen zijn altijd gewelddadige, plotselinge en verontrustende externe krachten en bewegingen verantwoordelijk. Bij dit type compressie wordt het weefsel van het aangetaste deel van het lichaam samengedrukt, wat leidt tot schade aan de ligamenten, pezen en ook de spieren. Des te sterker het externe effect, des te heviger de kneuzing zal zijn. Dit kan zwelling en blauwe plekken veroorzaken. In de enorm veerkrachtige ligamenten van de wervelkolom is een enorme inspanning vereist om een ​​kneuzing te krijgen. Niettemin zijn kneuzingen op de wervelkolom niet ongewoon.

Symptomen van een kneuzing van de wervelkolom

Verschijnselen

Typische symptomen van een gekneusde wervelkolom zijn:
  • blauwe plekken
  • zwelling
  • rugpijn
  • drukpijn

Omschrijving

Een kneuzing van de wervelkolom wordt vooral gekenmerkt door hevige pijn. De getroffen patiënt zal veel moeite hebben met bewegen. In bijna elke positie zal pijn optreden, of het nu gaat om liggen, staan ​​of zitten. Deze pijn treedt onmiddellijk na de oorzaak op en wordt meestal heel snel erger. In veel gevallen is er zwelling in het getroffen gebied en kunnen blauwe plekken optreden.

De pijn verergert meestal aanzienlijk tijdens beweging, dus zal je bewegingen vermijden en een houding aannemen waarbij je minder pijn hebt. Als een gekneusde wervelkolom wordt vermoed, moet zo snel mogelijk een arts worden geraadpleegd voor diagnostiek en eventueel behandeling. Bovendien moeten zwaardere letsels aan de wervelkolom dringend worden uitgesloten. Enkele weken kunnen voorbijgaan totdat de kneuzing volledig is genezen. Vaak zie je reeds na een paar dagen vaak een aanzienlijke verbetering van de klachten.

CT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.comCT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.com

Onderzoek en diagnose

Om een ​​kneuzing van de wervelkolom te diagnosticeren, wil de arts weten wat precies tot de symptomen heeft geleid. Na een gedetailleerd lichamelijk onderzoek, waarbij de arts het getroffen gebied zal scannen en de bewegingsmogelijkheden zal bepalen, worden verdere onderzoeken uitgevoerd. Deze omvatten in het bijzonder de beeldvormingsonderzoekmethoden zoals röntgenstralen, computertomografie (CT-scan) of magnetische resonantie beeldvorming (MRI). Op basis hiervan kan de arts beoordelen of er verdere schade aan de wervelkolom is en in hoeverre de wervelkolom verwond is geraakt. Op basis van de bevindingen wordt de vereiste behandeling gestart.

Behandeling van een gekneusde wervelkolom

De behandeling van een gekneusde wervelkolom is voornamelijk afhankelijk van de symptomen en de ernst van de verwonding. In veel gevallen biedt koeling pijnverlichting en vermindering van de zwelling. Het koelmateriaal mag echter niet in direct contact met de huid komen, het is het beste om er een doek tussen te leggen teneinde bevriezing te voorkomen.

Het is in ieder geval belangrijk om de wervelkolom te ontzien en rust te nemen, zodat de wervelkolom niet onnodig wordt belast. Bij pijn kunnen verkoelende en pijnstillende zalven op het getroffen gebied worden aangebracht. Als het zeer ernstige pijn is, worden pijnstillers voorgeschreven. In de regel worden die met een ontstekingsremmend effect gebruikt. Dit bevordert bovendien het genezingsproces.

Een kneuzing van de wervelkolom vereist meestal geen chirurgische ingreep. Bij voldoende bescherming en de daaruit voortvloeiende immobilisatie genezen de symptomen meestal zonder verdere complicaties. Volledige genezing kan echter enkele weken duren. Tijdens deze periode is het belangrijk om alle activiteiten te vermijden die de klachten kunnen verergeren. Sportieve activiteiten moeten daarom worden opgeschort totdat de rug volledig is genezen.

Preventie

Blessures bij sport of ongevallen kunnen slechts gedeeltelijk worden voorkomen. Verantwoord rijgedrag en zorgvuldige lichaamsbewegingen zijn uiterst belangrijk, maar kunnen blessures zoals wervelkolomletsel niet altijd uitsluiten. Een klein moment van onzorgvuldigheid kan al tot dergelijke verwondingen leiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen symptomen zijn pijn en gevoeligheid in de teen, zwelling, stijfheid, roodheid en soms blauwverkleuring en…
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib wordt 'ribcontusie' genoemd. Een gekneusde rib of ribben is een pijnlijke kwetsuur of blessure. Bij een ge…
Wat doen bij gekneusde ribben?Wat doen bij gekneusde ribben?Gekneusde ribben worden veroorzaakt door een op het lichaam inwerkende externe kracht, bijvoorbeeld als gevolg van een b…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jochenpippir, Pixabay
  • https://encyclopedie.medicinfo.nl/structuur-van-het-ruggenmerg
  • https://www.rug.nl/research/portal/publications/spinaal-trauma-en-initiele-behandeling(99b0f6d1-7f89-4ef6-aed6-f7bd614d590d).html
  • https://ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelukken/kneuzing-verstuiking/kneuzing-verstuiking.php
  • https://www.spinalcord.com/blog/signs-of-a-serious-spinal-contusion
  • https://www.summitortho.com/2019/02/04/ask-dr-choi-how-is-a-bruised-spine-evaluated/
  • https://www.drugs.com/health-guide/spinal-cord-trauma.html
  • Afbeelding bron 1: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Anekoho/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Gekneusde wervelkolom: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!