InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum & vulva

Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum & vulva

Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum & vulva Last van rood-paarse verharde bultjes op scrotum of vulva? Angiokeratomen zijn rood-paarse gezwelletjes, die uitgaan van de bloedvaatjes van meestal de scrotumhuid of de huid rond de vulva. De bultjes zijn in feite kluwen van hele kleine bloedvaatjes. Het is niet bekend waardoor deze huidafwijkingen ontstaan. De donkerrode of paarse huidlaesies variëren in grootte van een speldenknop tot enkele millimeters in doorsnede en verbleken niet onder druk. Ze zijn goedaardig en behandeling is in principe niet nodig. Wanneer de laesies regelmatig spontaan bloeden of wanneer ze als cosmetisch storend worden ervaren, kan gekozen worden voor verwijdering door coagulatie of lasertherapie.

Angiokeratomen

Wat zijn angiokeratomen?

Angiokeratomen zijn meestal asymptomatische, rood-paarse zwellinkjes op de huid met een schilferig oppervlak, die zich op het scrotum, de schacht van de penis, de labia majora (buitenste schaamlippen), de binnenzijde van het bovenbeen of de onderbuik bevinden. De afwijkingen zijn 2 tot 5 mm in doorsnede, Het is een goedaardige aandoening, die vooral bestaan uit verwijde oppervlakkige bloedvaatjes in de huid. Deze huidafwijkingen komen vooral bij volwassen mannen voor. 'Angio' betekent bloed en 'keratomen' staat voor verharde bultjes.

Ontstaan angiokeratomen

Angiokeratomen zijn gezwelletjes die uitgaan van de bloedvaatjes van meestal de scrotumhuid of de huid rond de vagina. Waardoor deze huidafwijkingen ontstaan, is niet bekend.

Symptomen: rood-paarse verharde bultjes op scrotum of vulva

Angiokeratomen zijn vaak asymptomatische rood-paarse zwellinkjes op de huid met een vaak schilferig oppervlak Ze bevinden zich vooral op het scrotum, de schacht van de penis, de labia majora (buitenste schaamlippen), de binnenzijde van het bovenbeen of de onderbuik en zijn enkele millimeters tot (in zeldzame gevallen) enkele centimeters groot. Zolang de plekjes klein en gering in aantal zijn, vallen ze vaak niet op. Meestal meldt de patiënt zich op het spreekuur van de huisarts in één van de volgende gevallen:
  • als er meerdere exemplaren ontstaan;
  • wanneer als gevolg van een onschuldig bloedstolsel in het angiokeratoom, de plekken plotseling zwart verkleuren;
  • als de laesies spontaan gaan bloeden na seksuele gemeenschap of krabben.

Patiënten kunnen bevreesd zijn voor een seksueel overdraagbare aandoening of maligne (kwaadaardige) aandoening.

Soms pijn of jeuk

De huidafwijkingen kunnen spontaan gaan bloeden tijdens de zwangerschap of na het vrijen. De meeste auteurs melden dat de laesies asymptomatische zijn, maar soms wordt pijn of jeuk beschreven.

Soorten angiokeratomen

Er worden verschillende angiokeratomen onderscheiden.

Sporadische angiokeratoom

Dit zijn goedaardige, solitaire laesies die vooral voorkomen bij mensen van middelbare leeftijd en ouder. Ze worden het meest aangetroffen op de ledematen.

Angiokeratoma circumscriptum

Dit betreft een zeldzame vorm die reeds bij de geboorte aanwezig kan zijn of pas op latere leeftijd ontstaat. het wordt gekenmerkt door een groep laesies op een klein gebied van het been of romp. Na verloop van tijd kunnen de laesies donkerder van kleur worden en van vorm en grootte veranderen.

Angiokeratoom van Fordyce

De meest voorkomende is het angiokeratoom van Fordyce, welke vooral bij mannen aan het scrotum en bij vrouwen aan de vulva worden gezien. Het gaat meestal om mensen van 50 jaar en ouder. Ze komen iets vaker bij mannen als bij vrouwen voor. Het zijn geheel onschuldige bultjes, die niet jeuken of pijn doen. Het is niet besmettelijk.

De ziekte van Fabry

Angiokeratomen kunnen ook optreden bij de ziekte van Fabry. Dit is een zeldzame aandoening die veroorzaakt wordt door een tekort aan een bepaald enzym. Door dit tekort worden glycosphingolipiden opgehoopt in de bloedvaten en organen waardoor een veelheid aan problemen kunnen ontstaan zoals hart- en nierfalen. Bij de ziekte van Fabry komen ook (meestal grote aantallen) angiokeratomen voor, vooral op de romp, billen, liezen, navel en bovenste dijbeen.

Diagnose angiokeratomen

De diagnose wordt normaal gesproken op het oog gesteld. Bij twijfel over de diagnose kan verwijdering nodig zijn, waarna het weefsel door de patholoog wordt onderzocht.

Differentiële diagnose

Angiokeratomen moeten niet verward worden met de veel voorkomende 'seniele angiomen' (kersenwratjes). Dat zijn rode, halfbolronde huidafwijkingen die 1mm tot 1cm groot zijn.

Behandeling angiokeratomen

Angiokeratomen zijn volkomen onschuldige huidafwijkingen, waarvoor behandeling niet nodig is. Wanneer de angiokeratomen regelmatig spontaan bloeden, kan gekozen worden voor verwijdering door coagulatie (wegbranden) of lasertherapie. Verwijdering om cosmetische redenen behoort ook tot de mogelijkheden.

Prognose

Spontane regressie wordt in de literatuur niet beschreven. De laesies zullen aanwezig blijven, tenzij ze worden behandeld. Recidief na behandeling is mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Kleine, witte bultjes op de (boven)lipKleine, witte bultjes op de (boven)lipAls je je lip strak trekt, zijn er bij sommige mensen kleine, witte stipjes zichtbaar. Wat zijn dit voor stipjes en zijn…
Witte bultjes penis/gele bultjes vulva: Plekjes van FordyceWitte bultjes penis/gele bultjes vulva: Plekjes van FordyceWitte bultjes op je penis of schaamlippen, kunnen talgklieren zijn. Op de penis zijn veel talgklieren aanwezig die voora…
Strophulus: jeukende bultjes op huid door insectenbetenStrophulus: jeukende bultjes op huid door insectenbetenStrophulus, soms ook wel 'papulaire urticaria' genoemd, is een acute uitbarsting van rode, sterk jeukende bultjes op de…
Bultjes op billen: rode pukkeltjes op billen en benenBultjes op billen: rode pukkeltjes op billen en benenHeb je last van bultjes op je billen? Rode pukkeltjes op je billen (en benen) kunnen wijzen op een aantal huidaandoening…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • http://www.huidarts.com
  • PCDS. Angiokeratoma. http://www.pcds.org.uk/clinical-guidance/angiokeratoma (ingezien op 9-2-2017)

Reageer op het artikel "Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum & vulva"

Reactie

Gerrit Exaltus, 01-05-2014 16:37 #1
Ik heb al heel lang op mijn scrotum een kleine witte harde en een grotere witte harde bultjes volgens de huisarts in Nederland zijn dit vetbultjes.Nu is de grootste gaan ontsteken en is rood en glimt. Rondom deze plek die nu groter en wat ronder is het rood en pijnlijk. Mijn leeftijd is 70 jaar ik woon in Portugal en het is hier niet zo makkelijk om met deze klacht naar een dokter te gaan. Kunt u mij informeren wat te doen.
Vriendelijk dank Gerrit Exaltus Reactie infoteur, 13-05-2014
Toch raad ik u aan om wel een (huis)arts te bezoeken, zodat deze uw klachten kan beoordelen en kan bepalen wat er moet gebeuren.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Teelballen - aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!