InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van nori, plantaardige B12-bron

De geneeskracht van nori, plantaardige B12-bron

Op internet zwerven vele sceptici rond die mensen graag laten weten dat ze niet geloven dat B12 ook in plantaardige bronnen zit. Geloof is in dit opzicht een ontoereikend instrument. Er is wetenschappelijk bewijs te over dat B12 in planten voorkomt en beschikbaar is voor mensen. Het advies dat veganisten en vegetariërs kunstmatige B12 moeten slikken, wat vaak hoorbaar is uit medische en diëtistische hoek, kan eenvoudig worden weerlegd middels wetenschappelijk onderzoek.
Noribladeren / Bron: Yuichi Kosio, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Noribladeren / Bron: Yuichi Kosio, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Inhoud:

Nori komt uit Japan

Nori is een van oorsprong Japans product. Het wordt voor het eerst beschreven in een Japans boek uit de achtste eeuw. In heel de wereld wordt de Japanse naam nori gebruikt voor deze zeewiersoort. Nori is zeer voedzaam en wordt op verschillende manieren in de traditionele keuken gebruikt. Het is onder andere een ingrediënt van sushi en cakes. Nori is het meest bekend als de buitenkant van een sushi. Je kunt zelf een velletje noripapier beleggen met rijst, liefst zilvervliesrijst, avocado en tomaat en koriander om het daarna dicht te rollen en als sushi op te eten. Dat smaakt erg lekker.

Vitaminen in nori

In nori zitten veel vitaminen en mineralen. 100 gram nori bevat 47% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C en 33% van de ADH aan vitamine A. Verder zit er 37% van de ADH aan zowel foliumzuur (B11) als B2 in. Voorts bevat het 9% van de ADH aan B1 en 7% van de ADH aan vitamine E. Men kan nog niet exact meten hoeveel vitamine B12 er precies in zit, alleen dat de vitamine B12 opslag verbeterd wordt als men nori eet. Wel kunnen wetenschappers zien dat er vijf verschillende soorten vitamine B12 in nori zitten.

Mineralen in nori

De mineralenpercentages voor wat betreft de ADH zijn beduidend lager dan die van vitaminen. IJzer zit met 14% van de ADH in nori. Zink bevat 11% van de ADH. Voor fosfor en kalium geldt beide een ADH-percentage van 8%. Calcium zit met 7% van de ADH in nori. Overige mineralenpercentages zijn lager dan 5%.

Nori bevat biobeschikbaar B12

Een Japans onderzoek uit 2001 toont aan dat B12 in nori biobeschikbaar is. De onderzoekers telden vijf verschillende soorten B12 in nori. Men gaf nori te eten aan ratten die met opzet een B12-tekort waren gegeven. Na negen weken werd het B12-gehalte in de lever van ratten gemeten en zag men dat de ratten geen B12-tekort meer hadden. B12 is een vitamine waarvan je maar zeer weinig nodig hebt. Het overschot aan B12 wordt normaliter opgeslagen in de lever. In de lever kan een ruime voorraad B12 zitten; soms wel genoeg voor een jaar. De onderzoekers zagen dat adenosylcobalamine het beste werd opgenomen door de lever. Omdat ratten een zeer vergelijkbaar spijsverteringssysteem hebben ten opzichte van de mens worden deze dieren meestal ingezet om spijsverteringsonderzoek te doen. Je kan ervan uit gaan dat als B12 uit nori beschikbaar is voor ratten, dit ook beschikbaar is voor mensen. Een onderzoek uit 1999 had al eerder geconstateerd dat de gedroogde nori-bladeren een uitstekende vegetarische bron van B12 is.

Bron: Alice Wiegand, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Alice Wiegand, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De Latijnse naam van nori is Porphyra yezoensis.

Vergelijking tussen nori en konbu

Spaans onderzoek uit 2003 heeft de effecten van de algen nori en konbu bestudeerd op ratten. Aanleiding hiervoor was dat mensen steeds meer nori en konbu gaan eten zonder dat er veel bekend is over de nutritieve waarde. De onderzoekers zagen dat ratten die werden gevoerd met deze beide algsoorten een gezonde mineralenhuishouding hadden. De onderzoekers zagen ook dat konbu in principe iets gezonder is dan nori. Op basis van dit onderzoek kan het volgende voedingsadvies worden gegeven. Nori is niet ongezond, verre van zelfs, maar het is beter om de consumptie van deze alg te beperken tot maximaal twee a drie keer per week.

Veganisten kunnen aan plantaardig B12 komen

Het idee dat vegetariërs en veganisten per sé vitamine B12 supplementen moeten slikken is niet juist, zo blijkt uit een onderzoek van internationale onderzoekers. Dit onderzoek uit 2014 toont aan dat vegetariërs en veganisten die aan hun voedingspatroon nori en wilde paddenstoelen toevoegen geen B12 te kort hebben. In zowel algen zoals nori als allerlei paddenstoelen zit een plantaardige en biobeschikbare vorm van B12. Ook hebben de vegetariërs geen tekort aan foliumzuur, vitamine B6, ijzer en vitamine D. Dat laatste komt waarschijnlijk omdat vitamine D zich in zongedroogde paddenstoelen bevindt. Normaal zit vitamine D niet in voedsel, maar het zit juist wel in zongedroogd voedsel. Om deze reden bevatten ook zongedroogde rozijnen vitamine D.

Behalve nori zijn er diverse andere vegetarische bronnen van B12.

Veel ijzer in nori

Japans onderzoek uit 2015 toont aan dat er zeer veel ijzer in nori zit. Het eiwit ferritine zorgt voor een verbeterde ijzeropslag in nori die bovendien werd behouden na culinaire bereiding van deze alg. Zowel verse, gedroogde als geroosterde nori beschikken over voor de mens relevante hoeveelheden ijzer. Daarom is het eten van nori een uitstekend middel om anemie of bloedarmoede te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Gezond voedsel: ZeewierGezond voedsel: ZeewierIn Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het…
Zeegroenten: lekker en gezondZeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraa…
Zeven soorten zeewier om mee te kokenZeewier, als product om mee te koken, is nog lang niet bij alle keukenprinsen en keukenprinsessen populair. Toch is het…
Is sushi gezond of juist niet? Wat zit er precies in?Is sushi gezond of juist niet? Wat zit er precies in?Sushi, de typisch Japanse lekkernij, is in de afgelopen decennia erg populair geworden in de westerse wereld. Je hoort e…
Zeewier - van oud gebruik tot modern voedingssupplementZeewier wordt in Japan al sinds oudsher gebruikt als groente een gewoonte die in Europa veel minder bekend is. In sushi…
Bronnen en referenties
  • Japans onderzoek 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11430774
  • Nori uitstekende bron van B12: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10794633
  • Vergelijking nori en konbu: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12962999
  • Onderzoek 2014 veganisten en B12: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25651739
  • Veel ijzer in nori: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25315337
  • Algemene info, vitaminen en mineralenpercentages: http://en.wikipedia.org/wiki/Nori
  • Foto groene en bruine nori: "Nori" by Alice Wiegand, (Lyzzy) - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto nori in witte schaal "のりラーメン (6827084731)" by Yuichi Kosio - のりラーメン. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Yuichi Kosio, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Alice Wiegand, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van nori, plantaardige B12-bron"

Reactie

Orandajin, 16-11-2015 09:03 #1
Nori, zoals deze verkrijgbaar is in de supermarkt, is geen geschikte bron van vitamine B12.
http://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1024/0300-9831.69.6.412
Dit onderzoek onderscheidt rauwe en gedroogde nori, waarin rauwe nori wordt gedefinieerd als nori dat zojuist is geoogst en nog nat is. Gedroogde nori is de nori die we kunnen vinden in de supermarkten. Uit het onderzoek blijkt dat het consumeren van gedroogde nori alsnog leidt tot een vitamine b12-tekort, omdat gedroogde nori verlaagde concentraties van biobeschikbare vitamine b12 bevat, vergeleken met rauwe nori. Tijdens het drogen wordt een deel van de biobeschikbare vitamine b12 omgezet in b12-analogen, waar het menselijk lichaam niks mee kan.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat nori overheerlijk is. Blijf het vooral eten, maar vertrouw er niet blind op dat het voldoende b12 bevat. Reactie infoteur, 27-03-2016
Bedankt voor je reactie. Interessant onderzoek. Je conclusie dat gedroogde nori leidt tot B12-tekort staat niet in het onderzoek waarvan je de link meegeeft. Het MCV (Mean corpuscular volume) was afgenomen na het eten van gedroogde nori, in vergelijking met verse nori, maar er de onderzoekers spreken niet over een te laag volume. Daarnaast schatten de onderzoekers dat de afname van MCV kan worden toegewezen aan B12 maar in feite kan het ook duiden op een verlaging van het ijzergehalte in het bloed of een verlaging van het foliumzuurgehalte in het bloed. Het is een schatting.

In ieder geval is het heel interessant dat verse nori blijkbaar gezonder is dan gedroogde nori, want de verlaging van het MCV duidt erop dat er iets aan de hand is. In het algemeen komen er steeds meer aanwijzingen dat elke bewerking van een product ervoor zorgt dat dit product minder gezond wordt. Drogen is ook een bewerking.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!