InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van akkerscherm of khella

De geneeskracht van akkerscherm of khella

De geneeskracht van akkerscherm of khella Fijnakkerscherm groeit in Rusland, Iran, West-Europa en Noord-Afrika. In Noord-Afrika is de plant gecultiveerd; van oorsprong kwam hij daar niet voor. De zaadjes kunnen gegeten worden en lijken op anijs, komijn of venkelzaad. Akkerscherm is een plant met een mooie grote witte schermbloem. De plant staat wat medicinale werking betreft het meest bekend om zijn krampstillende werkzaamheid. Het wordt voornamelijk aangewend bij luchtwegenaandoeningen.
Fijnakkerscherm / Bron: Pablo Alberto Salguero Quiles, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Fijnakkerscherm / Bron: Pablo Alberto Salguero Quiles, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving akkerscherm

De Latijnse naam voor akkerscherm is Ammi visnaga. Ammos betekent zand in het Grieks. Deze plant groeit graag op zandgronden; dat is de reden van zijn naam. Van visnaga is niet 100% zeker waar het vandaan komt maar men vermoedt dat het een verbastering is van bis acutum wat ´tweepuntig´ betekent. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar het feit dat men delen van de akkerscherm als tandenstoker gebruikte. In het Nederlands wordt deze plant ook tandenstokerplant genoemd. Andere alternatieve namen zijn fijnakkerscherm en khella.

Geschiedenis akkerscherm

In het antieke Egypte werd akkerscherm reeds gebruikt bij krampen, kiespijn en tandvleesontsteking. De olie van de zaadjes werd gebruikt om astmamedicijnen mee te bereiden. Overigens is er 500 kilo akkerschermzaad nodig om een liter khella-olie te maken. Het werd gebruikt bij een grote verscheidenheid aan krampen: bronchiale astma, nier- en galkolieken, darmkolieken en pijnlijke menstruatie. Verder was het een medicijn voor het hart. Het werd gebruikt voor een betere doorbloeding. Hartkrampen of angina pectoris werd ermee genezen.

Werkzame stoffen akkerscherm

In akkerscherm zit een ruime hoeveelheid werkzame stoffen: Myricetine, kaempferol-3-0-rutonoside, isorhamnetine, isoquercetine, delfinidine, cis-linaloloxide, astragaline, acacetine, petroselinezuur, fenylalanine, quercetin-3-0-rutinoside, shikiminezuur, terpinen-4-ol, trans-linaloloxide , a-terpineol, arachidezuur, behenidezuur, kamfer, carvon, isoquercitrine, cinnamidezuur, kaemferol, linalol, khellol, myristinezuur, palmitinezuur, visnaginine, visnagion, visnamine, visnagine, visnagaan, visamminol, visnadine, norkhelline en khelline.

Medicinale akkerschermthee of khellathee

Wie akkerscherm wilt gebruiken als medicijn kan vijf gram zaden gebruiken om een infuus (kop thee) van te zetten. Dit moet je driemaal per dag drinken. Je kunt ook werken met een tinctuur of moedertinctuur, verkrijgbaar bij de fytotherapeut. Probeer te hoge doses te voorkomen. Bij normale aanwending zijn er eigenlijk geen bijwerkingen maar overdosis kan leiden tot misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn en lagere bloeddruk.

Khella als basis voor reguliere medicijnen

Furanochromen in khello of akkerscherm hebben een duurzame krampwerende werking op de gladde spiercellen, en dan vooral die van de luchtwegen. Het plantje werkt bloedvatverwijdend. Uit khelline, een van de werkzame stoffen van khella, werd natriumchromoglycaat ontwikkeld teneinde een medicijn wat werkt bij astma, hooikoorts en allergieën te bereiden. Ditzelfde khelline was eveneens de basis voor de medicijnen calciumantagonisten nifedipine(Bayer), een bloedvatverwijderaar en amiodarone(Sanofi-Aventis), een medicijn tegen hartritmestoornissen.

Khella bij astma

Omdat khella luchtwegenverwijdend werkt kan het worden ingezet bij astma. Dat geldt echter alleen voor milde vormen van astma. Bij astmatische aanvallen is khella niet afdoende. Je kunt het daarom als je last hebt van astma preventief gebruiken. Het kan astmatische bronchitis en krampachtige hoest buiten de deur houden.

Khella goed bij hartziekten

Behalve dat de reguliere geneeskunde medicijnen maakt van khella kun je ook deze plant op fytotherapeutische wijze gebruiken. Het voordeel daarvan is dat khella in natuurlijke vorm geen bijwerkingen heeft. Het is vaak zo dat een natuurlijk geneesmiddel weinig tot geen bijwerkingen heeft maar als op basis van de werkzame stof van dat natuurgeneesmiddel een medicijn wordt gemaakt, er allerlei
Deel dat als tandenstoker wordt gebruikt / Bron: Michel Benoist, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Deel dat als tandenstoker wordt gebruikt / Bron: Michel Benoist, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
ernstige bijwerkingen om de hoek komen kijken. In de fytotherapie wordt het aangewend bij de volgende indicaties die met het hart te maken hebben:
  • Herstelperiode na een hartaanval,
  • Angina pectoris,
  • Coronaire sclerose of aderverkalking in de kransslagaders.

Khella voor de nieren

Khella werkt krampwerend voor het nierstelsel. Het zorgt er met name voor dat nierstenen en niergruis gemakkelijker verwijderd kunnen worden. Soms wordt khella gegeven na de operatie aan nierstenen zodat het nierstelsel soepeler herstelt.

Khella bij maagdarmkrampen

De oude Egyptenaren zeiden het al: khella werkt bij alle mogelijke krampen in het lichaam. Daarom wordt inname van khella ook gebruikt bij gladde spieren van het spijsverteringsstelsel. Maagdarmkrampen worden ermee aangepakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tandenstoter of Ammi visnagaSoms kun je op onverwachte plaatsen bijzondere medicijnen tegenkomen. De Ammi, een witbloeiende schermbloemige, in de ge…
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Heemst en andere tandwortelsWe gaan het niet hebben over die sappige maar tandvernielende lekkernij die 'marsmallows' heten, maar over de kruidige b…
Heeft mijn kind misschien kiespijn?Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebb…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van akkerscherm of khella"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!