InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?

Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?

Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid? Een wijnvlek op het gezicht kan iemands leven behoorlijk beïnvloeden. Door te wijde bloedvaatjes stroomt er relatief meer bloed door de huid, waardoor verkleuringen optreden. Deze verkleuringen worden meer intensief wanneer de persoon ouder wordt. Behandeling is mogelijk en met aanvullende cosmetica ziet niemand er iets meer van terug. Wat is een wijnvlek en waardoor wordt het veroorzaakt?

Wijnvlek

Vanaf geboorte de vlek

Heb je een wijnvlek, dan heb je dat je hele leven al. Een wijnvlek, daar wordt je namelijk mee geboren. Maar waarom hebben bepaalde personen een wijnvlek en waardoor ontstaat een wijnvlek? Vele mensen onder ons hebben een wijnvlek in kleine of grotere mate en komen vooral voor in de hals en het gezicht. Praktisch een half procent van de wereldbevolking heeft een wijnvlek wat concreet betekent dat 5 op de 1.000 personen een wijnvlek heeft. De voorname politicus en president van de voormalige Sovjet-Unie Michail Gorbatsjov is mogelijk wel het bekendste voorbeeld.

De Naevus Flammeus toegelicht

De wijnvlek staat bekend als de Naevus Flammeus. Dit is een afwijking van de bloedvaten in de huid. Plaatselijk zijn de bloedvaatjes in de huid van grotere diameter en dus stroomt er meer bloed door de huid. Dit geeft dan ook de typische rode huidkleur. Waarom de ene persoon een wijnvlek krijgt en de ander niet is onduidelijk, het is namelijk ook niet genetisch bepaald en dus niet erfelijk. De wijnvlek kan in verschillende aan de rode teint gerelateerde kleuren voorkomen. Veelal moet je daarbij denken aan een roze tot een paarse verkleuring. Naarmate je ouder wordt zullen de bloedvaatjes verder verwijden. Dit betekent dat bij de geboorte de wijnvlek roze kan zijn, waarna de kleur op latere leeftijd naar diep paars kan veranderen.

Het Sturge-Weber syndroom

Aan de wijnvlek gerelateerd is het Sturge-Weber syndroom. Dit is een zeer zeldzame aandoening voorkomend bij 1 op de 200.000 personen. De aderen zijn daarbij niet goed ontwikkeld zodat in een deel van het hoofd het bloed niet goed wordt afgevoerd. Daarbij kan het oog onder grote druk komen te staan, ontstaan hemangiomen (goedaardige bloedvatvergroeiingen) op de huid en in de hersenen. Dit kan daarmee aanleiding geven tot epileptische aanvallen en atrofie (het wegkwijnen van lichaamsweefsel en organen). Het is onduidelijk hoe het syndroom wordt veroorzaakt en er is tevens geen behandelmethode voor.

Het behandelen van de wijnvlek kan!

Behandeling van gewone wijnvlekken wordt gedaan met laserstralen. De plaatselijke bloedvaatjes in de huid worden daarbij verhit en worden in diameter daardoor kleiner. Feitelijk zal er dan door de huid minder bloed stromen waardoor de kleur naar de normale huidkleur terugtrekt. Er zijn tot dusver goede resultaten geboekt middels laserbehandeling. Het is echter niet uitgesloten dat na een laserbehandeling de wijnvlek weer terugkomt. Veelal biedt een laserbehandeling en verdere toepassing van cosmetica een goede oplossing voor wijnvlekken opdat dat het praktisch niet meer zichtbaar zal zijn.

Een wijnvlek en psychologie

Omdat wijnvlekken vooral in het aangezicht en de nek voorkomen, kan het een ingrijpende impact in iemands leven hebben. Onbewust kijken mensen je toch vreemd aan en gedragen zich anders dan bij andere mensen. En dat heeft dan ook invloed in de psychische gesteldheid van iemand met een grote aangezichtswijnvlek. Omdat men met de wijnvlek is opgegroeid kan dat meevallen, maar toch wordt het ervaren als een last. Een laserbehandeling kan bij sommige patiënten dan uitkomst bieden, waardoor het leven toch als meer plezierig wordt ervaren. Toch zijn er bekendheden zoals Michail Gorbatsjov die hun wijnvlek handig als handelsmerk hebben gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sturge–Weber_syndrome

Reageer op het artikel "Hoe ontstaat een wijnvlek in de huid?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-11-2015
Gepubliceerd: 31-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!