InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ontzuren door zuiveringszout in te nemen en extra tips

Ontzuren door zuiveringszout in te nemen en extra tips

Ontzuren door zuiveringszout in te nemen en extra tips Onverklaarbare aandoeningen worden voor een deel veroorzaakt door een tekort aan natriumbicarbonaat, waardoor zuren snel kunnen opbouwen. Ook bij veel stress in het leven – waardoor de stemming negatief wordt beïnvloed – neemt de lichaamsspanning toe met als gevolg dat het zuurgehalte kan stijgen. Het geeft pijnlijke aandoeningen, zoals krampachtige spieren, spanning, steken, tintelingen en gewrichtsproblemen. Wat voor invloed hebben zuren op het lichaam en hoe kan zuiveringszout daarbij uitkomst bieden?

Ontzuren door zuiveringszout

Klachten bij hoog zuurtegraad

Veel zuur in het lichaam betekent dat spanningen hoog zijn. De spieren hebben daarbij de neiging om meer te verkrampen, vergelijkbaar met melkzuur in de benen na stevig lopen. Kramp zorgt ervoor dat de persoon geregeld van dezelfde spier last krijgt. Het kan van toepassing zijn op alle spieren zo ook in de benen, rug of nek. Is het zuurgehalte relatief hoog dan neemt de intensiteit van de overlast toe, waarnaast ook de mate van pijn en de lengte daarvan groter worden. Ook kan het klachten geven aan de gewrichten door toedoen van urinezuur, waardoor pijnlijke ontstekingen worden veroorzaakt. Daarnaast kan het ten grondslag liggen aan vele onverklaarbare aandoeningen. Wat zijn de onderliggende oorzaken van veel zuur in het lichaam?

Stress en werkdruk

Heb je het altijd druk waarbij alle aandacht aan het werk wordt gegeven dan kan het veel energie kosten. Op zich niet zo erg echter als de baas opmerkingen maakt en de druk opvoert neemt jouw stressgevoeligheid toe. Stress en angsten - om bijvoorbeeld je baan te verliezen - vragen veel van de lichaamseigen stof serotonine. Het is een tevredenheidsstof waarmee de stemming wordt bepaald. Veel stress betekent dat het stofgehalte aanzienlijk daalt, waardoor je minder tevreden bent. Daarmee kun je in een negatieve spiraal terechtkomen. De invloed van zuren kunnen daarbij eerder zichtbaar worden, waardoor een goed gevoel snel wegebt en plaats maakt voor neerslachtigheid in combinatie met een gespannen lichaam.

Mate van natriumbicarbonaat in het lichaam

Deze stof helpt de nieren om zuren uit het bloed te verwijderen. Oftewel er dient een goede serumwaarde aanwezig te zijn, zodat opgebouwde zuren effectief uit het lichaam kunnen worden gefilterd. Bij sommige personen is het aandeel van natriumbicarbonaat van nature te laag, waardoor een zuur-onbalans kan ontstaan. Weinig aanvoer in combinatie met een gestrest lichaam zorgt voor een geleidelijke opbouw van zuur. Het zorgt ervoor dat er teveel zuren worden geaccumuleerd, waardoor voorgaande klachten in toenemende mate kunnen voorkomen.

Invloed van leeftijd

Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt de effectieve werking van het lichaam af. Klachten nemen met het ouder worden standaard toe. Zeker voorgenoemde stof daalt per jaar en dat kan vanaf het veertigste jaar een kritische grens passeren. Bij een gelijkblijvende zuuraanmaak en afnemende afvoercapactiteit van die zuren wegens het natriumbicarbonaatgehalte, neemt het zuurgehalte stapsgewijs toe. Oftewel met het ouder worden kunnen pijnlijke klachten grotere invloed krijgen. Onverklaarbare aandoeningen voorkomend bij een deel van de bevolking kunnen hierdoor worden verklaard. Door het toevoegen van natriumbicarbonaat kunnen kwaaltjes afnemen, waarmee het aandeel onverklaarbare aandoeningen kan dalen.

Hoe kan zuiveringszout helpen?

Om natriumbicarbonaat aan te maken is vanzelfsprekend zout nodig in de vorm van natrium. De medische variant daarvan is zuiveringszout. Het kan via een infuus worden toegevoegd zodat het lichaam er direct profijt van heeft. Je kunt het zelf ook als oplosbare tabletten of poeder innemen. Soms kan de orale inname klachten in de vorm van gasvorming geven. Zuiveringszout zorgt ervoor dat de nieren op een betere manier zuren uit het lichaam kunnen verwijderen, zodat algehele de spanning afneemt. Daarnaast zal de tevredenheid verbeteren. Het heeft positieve effecten op spierkrampen, gewrichtspijnen en de stemming (door een verbeterde balans voor tevredenheidsstoffen).

Verdere tips

Een hoog zuurgehalte in het lichaam geeft veel problemen. Om de nieren te helpen kan zuiveringszout worden toegepast. Echter, je kunt ook zelf actief ervoor zorgen dat zuren minder kans krijgen. Zuren veroorzaken krampen, maar ook ontstekingen in gewrichten. Door bijvoorbeeld brandnetelthee in te nemen kunnen die zuren op een natuurlijke manier worden afgevoerd. Deze thee heeft een vochtafdrijvende werking, waarmee ongewenste stoffen uit het lichaam worden verwijderd. Daarnaast heeft het een zuiverende werking, waardoor infecties minder tot geen kans hebben. Aanvullend is het van belang om te blijven bewegen, ook al word je ouder. Stevige spieren kunnen tegen een stootje en verminderen de kans op zuur-opbouw. Om de zelfverzekerdheid te stimuleren kun je tryptofaan supplementen innemen, waarmee tevredenheidsstoffen worden aangemaakt.

Let wel er wordt verondersteld dat het gebruik van zuiveringszout via een infuus gevaarlijk is indien er sprake is van kanker, hoge bloeddruk, afwijkingen aan longen, hart of nieren. Volg altijd de adviezen op van de behandelend arts. Je kunt zuiveringszout zonder recept verkrijgen bij de drogist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalenNatriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalenVanaf de geboorte bevat ons lichaam een bepaald natriumbicarbonaatgehalte, waarmee zuren via de nieren kunnen worden afg…
Mijn lichaam verkrampt! Hoe helpt magnesium en ontzuren?Mijn lichaam verkrampt! Hoe helpt magnesium en ontzuren?Door spanningen, overbelasting, onvoldoende magnesium of een teveel aan zuren, kan het voorkomen dat het lichaam verkram…
20 tips met zuiveringszout (baking soda)20 tips met zuiveringszout (baking soda)Zuiveringszout (ook wel baking soda genoemd). Iedereen weet dat je er mee kunt koken, maar wat kun je er eigenlijk nog m…
Ontstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadOntstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadEen leven lang moeten we het met ons lichaam doen, waaraan we verschillende aandoeningen, ontstekingen of ziekten kunnen…
Kanker genezen via nieuwe alternatieve methodenKanker genezen via nieuwe alternatieve methodenKanker! Het is de angst van iedereen om deze diagnose te krijgen, omdat het een zeer dodelijke ziekte is. Vaak wordt men…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/wetenschap/1420977/infuus-met-zuiveringszout-gevaarlijk-bij-kanker.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
  • http://www.scienceforlife.eu/tekst%20gezondheid%20door%20ontzuring%20volgens%20Renate%20Collier.htm

Reageer op het artikel "Ontzuren door zuiveringszout in te nemen en extra tips"

Reacties

Enamaas46, 06-08-2016 12:21 #9
De kramp in m'n kuiten, waar ik soms van wakker word, was verdwenen na een poosje Baking Soda in een glas water 's morgen en 's avonds. Ben gestopt met de Baking Soda, en… jawel vanmorgen was het terug. Dus weer begonnen met het innemen van de Baking Soda.

Lilian, 25-11-2015 10:13 #8
Hallo ik gebruik sinds een dag zuiveringszout van een natuurwinkel. ik heb artrose, en doe alles om de prothese operatie uit te stellen. hoe vaak achtereen mag ik dit gebruiken?

dank u Reactie infoteur, 25-11-2015
Het hangt per persoon en per leeftijd af hoeveel men nodig heeft. Dat is dus even aftasten. Gebruik het een maand, en laat het dan een week staan is ook van belang.

Ton Jaring, 09-10-2014 11:58 #7
Geachte Lezer,
Ik heb het stuk over natriumbicarbonaat gelezen. Heel leerzaam en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Maar er staat niet hoe ik het moet gebruiken een soeplepel per dag of een theelepel en dat lijkt mij toch wel relevant.
Met vriendelijke groet. Ton Jaring Reactie infoteur, 10-10-2014
Hoeveel u moet gebruiken hangt per omstandigheid en leeftijd af. Het aandeel natriumbicarbonaat in het lichaam daalt met het ouder worden vanaf 40 tot 50 jaar. In eerste instantie zal een afgestreken theelepel per dag afdoende zijn, echter na verloop van tijd kan het enkele afgestreken theelepels opgelost in water per dag zijn. Daarbij geldt ook het is maar net hoe goed u zich er zelf bij voelt. Het is wat dat betreft geen exacte wetenschap. Gebruik het een maand en neem dan een rustweek in acht om eventuele overbelasting van de nieren te vermijden.

Paula, 03-10-2014 14:10 #6
Dag, Ik heb erg veel last van stress, spanningen in mijn spieren en oppervlakkige ademhaling (hyperventilatie). Zou inname van baking soda (1 tl in water per dag) mij kunnen helpen? Voor hoe lange periode mag je het innemen? Reactie infoteur, 04-10-2014
Natriumbicarbonaat wordt standaard in het lichaam gebruikt. Gebruik het met mate dan is er niets aan de hand. Een afgestreken theelepel per dag kan je lichaam goed stimuleren om zuren verder af te breken. Heb je het enkele weken gebruikt pas dan ook een rustweek toe om overactivatie te vermijden.

Janneke, 27-09-2014 20:30 #5
Zeer informatief. Net vandaag gekocht maar ik merk al verschil. Nu nog even volhouden voor een goed resultaat.
Ik mis in het artikel wel de nodige komma's om het leesbaarder te maken. Waarschijnlijk is dit ook het geval bij andere artikelen, een beetje de trend van de laatste tijd. Ook een trend is woorden uit elkaar trekken ipv aan elkaar schrijven, bijvoorbeeld 'traagoplossende' zou ik schrijven.

Roger Eekhof, 05-07-2014 15:37 #4
Beste auteur! Waarom staat er in Uw verhaal: "Let wel er wordt verondersteld dat het gebruik van zuiveringszout via een infuus gevaarlijk is indien er sprake is van kanker, hoge bloeddruk, afwijkingen aan longen, hart of nieren. Volg altijd de adviezen op van de behandelend arts. Je kunt zuiveringszout op recept verkrijgen bij de drogist.", terwijl dokter T. Simoncini een kankerbehandeling ontwikkelde met aantoonbare bewijzen dat natriumbicarbonaat (via infuus) zeker werkt! (waarom moet dit zo stellig onder de pet gehouden worden, en sterven er honderdduizenden mensen onnodig aan kanker? )
Graag een oprechte reactie! Reactie infoteur, 05-07-2014
De auteur baseert zich in dit geval op het artikel http://www.nu.nl/wetenschap/1420977/infuus-met-zuiveringszout-gevaarlijk-bij-kanker.html. Daarin wordt aangegeven dat hoge doses gewaarlijk zijn voor patienten met ernstige aandoeningen onder de leden, zoals bij kanker. De inspectie voor de gezondheid stelt na onderzoek ook dat 'artsen natriumbicarbonaat niet buiten de gebruikelijke toepassingen mogen gebruiken'. Aan de andere kant heeft natriumbicarbonaat op verschillende manieren zeer positieve eigenschappen voor het lichaam. Zie http://www.curenaturalicancro.com/en/sodium-bicarbonate waarin de behandelmethode van dokter Simoncini wordt beschreven. Daarbij wordt verondersteld dat aan de verspreiding van kanker een 'fungus' oftewel schimmeldraden ten grondslag ligt. Natriumbicarbonaat ondermijnt daarbij de werking van die verspreiding waardoor de kankercel niet kan uitzaaien. Daarnaast penetreert het de kankercel waardoor het wordt ontbonden. Het is zeker een interessante ontwikkeling echter er dient altijd op een gepaste manier mee omgegaan te worden.

Sandra Landman, 21-05-2014 10:23 #3
Ik heb geleerd dat je beter natriumbicarbonaat tabletten kan nemen die in de darmen oplossen, anders reageert natriumbicarbonaat met maagzuur en wordt het omgezet in koolstofdioxide, zout en water wat niet goed is voor de maag en darmen. En de bloeddruk kan ook stijgen door het zout. Ik neem de tabletten van Alka al een tijdje en voel me daar erg goed bij.

Graag uw reactie Reactie infoteur, 22-05-2014
Het is zeker niet verkeerd om deze tabletten in te nemen indien de maag te heftig op opgeloste natriumbicarbonaat reageert. Toch zullen onder invloed van het maagzuur ook de tabletten deels worden aangetast en in de maag reageren. Daarnaast geldt bij zout-inname dat het altijd met mate moet worden gedaan. Ook teveel natriumbicarbonaat is niet goed voor het lichaam en daarom dient men er ook bewust mee om te gaan. De inname van een standaard pil zorgt er ook voor dat men praktisch nooit teveel ervan binnenrkrijgt.

Françoise van der Zwan, 19-05-2014 23:02 #2
Ik wil graag aan de slag net het ontzuren van mijn lichaam, hoe vaak moet ik dan en hoe vaak moet ik dat zuiveringszout innemen.? Ik ben een vrouw van 54 jaar en weet dat het echt nodig is.

Alvast bedankt voor u advies.
Mvgt, Françoise van der Zwan. Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste Van der Zwan,

Omdat het natriumbicarbonaatgehalte per persoon verschilt en de snelheid waarmee het daalt ook verschilt kan daar geen duidelijk antwoord op worden gegeven. Bij voorkeur een schepje per dag via water of andere vloeistof drinken is verstandig. Met een toenemende leeftijd kan de intensiteit en hoeveelheid worden verhoogd. Mogelijk dus meermaal daags. Het is per persoon dus aftasten wat goed is. Begin gematigd en laat het met de jaren iets toenemen. Let wel neem echte zuiveringszout in zoals het onder de merknaam Gimborn (groene verpakking) verkrijgbaar is.

Joke Storm, 13-11-2013 11:06 #1
Kunt u mij aangeven hoeveel zuiveringszout ik per dag moet nemen om mijn urinezuur in balans te krijgen.? Ik neem nu een theelepel per dag.

Hartelijke groeten,

Joke Reactie infoteur, 13-11-2013
Hoeveel urinezuur het lichaam heeft is per persoon afhankelijk? Een combinatie van zuiveringszout (op recept en volg de voorgeschreven hoeveelheid) met de inname van brandnetel- of berkenbladthee is zeer gepast. Deze theeen zorgen ervoor dat zuren en ongewenste stoffen op een natuurlijke manier worden afgevoerd.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Lichaamsreiniging
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!