InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Het darmbad, een darmreinigingskuur – is het heilzaam?

Het darmbad, een darmreinigingskuur – is het heilzaam?

Het darmbad, een darmreinigingskuur – is het heilzaam? Het darmbad is een darmreinigingskuur en een alternatieve geneeswijze, waarbij opgehoopte gifstoffen in het spijsverteringskanaal worden weggespoeld. Het is dus een hydrotherapie, die in sommige alternatieve kringen best populair is, met name in Duitsland. Deze vorm van colonhydrotherapie wordt bijvoorbeeld voorgeschreven bij verkoudheid, obstipatie en vergiftigingen als gevolg van een verkeerd voedingspatroon, stress en een zittend leven. Er zijn echter allerlei ziekten waarbij men beter niet voor een darmbad kan kiezen. Het kan dan zelfs gevaarlijk zijn.

Inhoud

Purgeren – een eeuwenoude geneesmethode

Het schoonmaken van de darm is van alle tijden en heet met een mooi woord colonhydrotherapie. Het doel was en is om het spijsverteringskanaal te ontgiften, meestal in combinatie met een dieet of vasten. Tegenwoordig wordt vaak ook bitterzout (magnesiumsulfaat) gebruikt. Deze therapie dient gecombineerd te worden met een gezonde leefstijl, waaronder goede voedingsgewoonten, minder stress en meer beweging.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Wat is een darmbad (colonhydrotherapie)?

Bij een darmbad worden gifstoffen die zich in de darm hebben opgehoopt verwijderd. Deze geneesmethode wordt vooral voorgeschreven bij:
  • Hardnekkige verkoudheid.
  • Chronische obstipatie.
  • Infecties.
  • Vergiftigingen (bv. broom).

Gifstoffen

Er zijn verschillende methodes in omloop. Elke alternatieve genezer heeft zo zijn voorkeur. Doorgaans wordt met een klysmaspuit ½ tot 1 liter (kinderen tot ½ liter) lauwwarm water in de endeldarm gebracht. In plaats van water worden ook vaak kamillethee of -extracten gebruikt. Hoe vaker en eerder deze behandeling in de beginfase van de aandoening plaatsvindt, hoe sneller de gifstoffen worden verwijderd en er sprake is van herstel.

Geneeskrachtig darmbad

Bij een darmbad zit de patiënt in een warm bad, soms in zijligging, waarbij achter elkaar enkele klysma’s worden toegediend. Via een irrigatievat, gevuld met 30 liter water waarin zout en kamille-extracten zijn opgelost, wordt de vloeistof met een slang in de endeldarm gevoerd. De patiënt zit dan op een soort opblaasbaar zadel. Tijdens de spoeling worden de ontlasting en de irrigatievloeistoffen opgevangen in een container.

Gezonde peristaltiek

Het warme bad waarin de patiënt zich tijdens de behandeling bevindt, heeft een krampstillend effect op de darmen. Verder wordt met deze behandeling een gezonde peristaltiek opgewekt en vindt er absorptie plaats van de vloeistof die in de dikke darm wordt geleid. Door het diuretisch effect ervan zal de patiënt vaak moeten plassen.

Hoge darmspoeling

Deze vorm van colonhydrotherapie, of darmreinigingskuur, wordt ook wel colonbad genoemd. De moderne darmspoeling betreft een gesloten systeem, waarbij het ingebrachte water en de darminhoud reukloos en op een schone manier wordt afgevoerd. De reiniging bestrijkt een veel groter gedeelte van de darm, eveneens met behulp van 20 tot 30 liter spoelvloeistof. De irrigatorslang wordt dan ongeveer 15 centimeter in de darm geschoven. Per keer gaat er zo'n drie liter vloeistof de darm in. De patiënt probeert de spoelvloeistof een kwartier lang vast te houden, soms gecombineerd met een buikmassage.

Ontgifting

Deze alternatieve geneesmethode heeft naast de ontgiftende werking een gunstig effect op chronische obstipatie. Darmbaden worden ook voorgeschreven bij een broomvergiftiging, een stof die bijvoorbeeld in slaapmiddelen zit. Ook bij ureterstenen kan een darmbad soelaas bieden.

Bron: Bodymybody, PixabayBron: Bodymybody, Pixabay

Belastend voor de bloedsomloop

Darmbaden hebben nadelen. Vooral het belastende effect op de bloedcirculatie heeft ertoe geleid dat bij een aantal aandoeningen geen darmbaden mogen worden toegediend, zoals:

Eerst naar de huisarts...

Als u een darmbad overweegt, is het belangrijk om eerst naar de huisarts te gaan met uw klachten. Vooral als u aan bovengenoemde ziekten lijdt. Anders zou het middel wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Als je last hebt van een spastische/prikkelbare darmAls je last hebt van een spastische/prikkelbare darmWanneer je last hebt van een spastische darm (ookwel prikkelbare darmsyndroom genoemd) is dat erg vervelend. Gelukkig is…
Winderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maagWinderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maagZeer vervelend is het; lucht in je darmen en/of maag. Wat kun je er tegen doen? Er zijn verschillenden redenen waardoor…
Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatieDarmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatieNederland loopt op veel vlakken voor op de rest van de wereld maar als we naar beneden kijken, naar onze eigen buik, is…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Klysma
  • 'Geneeswijzen in Nederland' Paul van Dijk, Uitgeverij Ank-Hermes, Deventer
  • Afbeelding bron 1: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Bodymybody, Pixabay

Reageer op het artikel "Het darmbad, een darmreinigingskuur – is het heilzaam?"

Infoteur: Orion
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneeswijzen
Medische informatie…
Schrijf mee!