InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezondheid: afvallen? Zo doe je dat!

Gezondheid: afvallen? Zo doe je dat!

Je bent niet de enige met overgewicht. In Nederland heeft 45% van de volwassen bevolking overgewicht. Dit is echter geen excuus om hier niets aan te doen. Je valt af wanneer je minder eet, dan je nodig hebt. Dit kan door meer energie te gebruiken, door bijvoorbeeld meer te bewegen of te sporten. Afvallen kan ook door minder te eten. Sommige medicijnen zoals XLS-medical en Obesimed kunnen hier mogelijk bij helpen. XLS-medical kan echter ook bijwerkingen zoals diarree hebben.

Onderwerpen

Wat is een reële gewichtsafname?

Verslik u niet in diëten die u snelle gewichtsafname beloven. Dit is niet reëel en niet veilig! U bent toch ook niet van de ene op de andere dag te zwaar geworden. Diëten (meestal dure poeders en pillen) die snelle gewichtsafname beloven, zijn meestal niet in te passen in een normaal voedingspatroon. Daarnaast zijn ze ook nog eens duur! Gun uzelf de tijd om in gewicht te verminderen. Dit heeft twee voordelen:
  • ten eerste behoudt u uw spiermassa; die u hard nodig heeft om het overtollige vet te verbranden en
  • ten tweede zit u niet de hele dag met een knagende maag en kunt u normaal voedsel blijven nuttigen!

Een gewichtsafname van een halve tot 1 kilogram per week is reëel en veilig. Valt u sneller af dan moet u eens achter uw oren gaan krabben, want dit is vaak geen vet wat u kwijt raakt, maar spiermassa. Pin u echter niet vast op wat de weegschaal aangeeft, maar meet ook uw buik- en bovenbeenomvang.

Oorzaken voor uw overgewicht

Om succesvol af te vallen is het zinnig om eerst te achterhalen wat de reden is van uw overgewicht. Als u weet waarom u te dik bent, dan weet u wat uw valkuilen zijn om weer in uw oude slechte en destructieve gedrag te vervallen! Mogelijke redenen voor uw overgewicht kunnen zijn:
  • smoesjes om te veel en te vet te eten. Veel gehoorde smoesjes zijn; "ik mag mezelf toch ook wel eens iets gunnen", "ik heb de hele week toch hard gewerkt", "het is tenslotte ook weekend"
  • verveling;
  • u zoekt troost in eten;
  • u beweegt te weinig (sport is vaak het eerste wat u afzegt).

Er zijn mogelijk veel meer en andere redenen waarom u te zwaar bent. Nogmaals probeer deze redenen doeltreffend te achterhalen. Uw omgeving kan u hierbij mogelijk helpen. Komt u niet achter de oorzaak van uw overgewicht dan kunt u bij gespecialiseerde psychologen en diëtisten prima terecht! Als u eenmaal beslist om iets aan uw gewicht te gaan doen en echt uw gedrag te veranderen, stel dan reële en haalbare doelen.

Effectieve voedingsstrategieën

Als u er eenmaal achter bent wat de reden(en) voor uw overgewicht is/zijn, dan is de tijd gekomen om een goede voeding samen te stellen. Hieronder is kort opgesomd wat een volwassen persoon minimaal nodig heeft op een dag om te voorzien in de behoefte van alle essentiële voedingsstoffen:
  • 5 tot 7 sneden volkoren brood
  • 3 tot 5 aardappelen of vervanging
  • 75g mager vlees of vervanging
  • 1 tot 2 plakken kaas
  • 1 tot 2 plakken magere vleeswaren
  • 5 tot 7 besmeringen halvarine
  • 1 tot 2 eetlepels olijfolie
  • 2 stuks fruit
  • 5 groentelepels groente
  • 2 glazen melkproducten
  • anderhalve liter vocht (geen alcoholische consumpties)

Doorgaans heeft de gemiddelde Nederlandse man 2500kcal nodig. Een gemiddelde Nederlandse vrouw heeft 2000kcal nodig. Heeft u een zwaar lichamelijk beroep dan heeft u meer nodig om op hetzelfde gewicht te blijven. Wilt u echter afvallen, dan is het raadzaam om bovenstaande voeding te gebruiken. Eet u dit, maar bent u toch te zwaar, dan is het tijd om meer te gaan bewegen. Probeert uzelf eens een week strikt aan bovenstaande voeding te houden. Valt u meer dan 1 kg per week af, voer dan gestaag de hoeveelheid voedsel op. Nuttig zoveel voedsel dat u tussen de halve en 1 kg per week afvalt. Als u minder dan 'n halve kg per week afvalt, dat is alleen maar goed. U heeft dan wel wat meer geduld nodig. Het is ook zeer belangrijk om nooit het ontbijten en andere maaltijden over te slaan. Het gevolg hiervan is dat u later op de dag lekkere trek krijgt en gaat snaaien.

Effectieve bewegingsstrategieën

Om uw spiermassa te behouden en het afvallen te vergemakkelijken is het verstandig om naast uw voedingspatroon ook uw bewegingspatroon te veranderen. Als uw conditie nog niet goed is, start dan voorzichtig en win ALTIJD advies in van een arts of fysiotherapeut!! Als uw conditie al beter is, dan is het het verstandigst om minimaal op alle dagen van de week minimaal 60 minuten rustig te bewegen. Dit kunnen bijvoorbeeld wandelen en fietsen zijn. Regen en koude zijn geen excuus om niet te bewegen!! Daarnaast is het verstandig om naast het rustig bewegen op minimaal 3 dagen per week zeer intensief te bewegen. Dit heeft een aantal voordelen:
  • uw spiermassa wordt groter en u kunt dus meer vet verbranden in rust;
  • u verbrandt meer calorieën tijdens intensieve inspanning, dan tijdens matige inspanning en raakt dus sneller meer vet kwijt (daarom zijn topsporters zo afgetraind. Zij doen het niet vaak rustig aan, maar leveren prestaties die op de grens van hun kunnen liggen).
  • Door training gaat op een gegeven moment het rustige bewegen met een hogere snelheid, zodat u hiermee in dezelfde tijd meer kunt verbranden.

Het belangrijkste is echter dat u een sport/activiteit kiest die u leuk vindt. Als u gaat sporten draag er altijd zorg voor dat u veilige en adequate sportspullen gebruikt. Mogelijk kunt u ook weer een oude hobby oppakken; Organiseer een wandelgroep. Vergeet echter niet de kleine hoeveelheid beweging die u nu zo makkelijk links laat liggen, zoals:
  • met de fiets naar het werk en sportschool;
  • met de trap in plaats van de lift;
  • in reclameblokken trap op- en aflopen;
  • wandelend naar de supermarkt
  • etc... etc

Obesimed en XLS-medical

XLS-medical en Obesimed zijn twee medicijnen die zonder recept van de huisarts te verkrijgen zijn. Obesimed kost per 540 tabletten ongeveer 120 Euro. Per dag worden ongeveer 6 tabletten geadviseerd. Obesimed wordt met water ingenomen. Wanneer de tabletten in de maag terecht komen, binden ze vocht aan zich. Hierdoor krijg je een vol gevoel.

XLS-medical is ook een middel wat in tabletvorm wordt ingenomen. In de dunne darm remt XLS-medical de vertering van vet en koolhydraten in de voeding. Wanneer de vetten en koolhydraten niet worden verteerd, kan het ook niet worden opgenomen. Vetten en koolhydraten die niet worden opgenomen, leveren ook geen energie in het lichaam.
Van elke 15 gram die je eet, wordt 4 gram niet opgenomen. Dat is ongeveer 36 kcal die niet wordt opgenomen. Een normale voeding bevat ongeveer 2000 kcal. 35% daarvan is vet. Dat zijn ongeveer 700 kcal en dus 80 gram vet. Hiervan wordt rond de 26 gram niet opgenomen. Bijwerking van XLS-medical kan een vetdiarree zijn en winderigheid. Ook kan de opname van vetoplosbare vitamines (A, D, E, en K) verminderd zijn.

Carnitine is ook een supplement wat veel wordt gepropageerd. Echter geheel ten onrechte. In geen enkele wetenschappelijke studie is er een effect gevonden van Carnitine op de vetverbranding. Logisch, Carnitine bestaat uit aminozuren die in het maag-darmkanaal worden gesplitst en dus hun werking niet uit kunnen oefenen.

Een aantal tips

  • Als u beslist om te gaan sporten, win altijd advies in van een arts of fysiotherapeut
  • Wees streng voor u zelf, maar blijf wel reëel. Gun uzelf eenmaal per week ook iets!
  • Weeg u zelf altijd op hetzelfde tijdstip en wees niet ontmoedigd als uw gewicht niet is afgenomen
  • Fixeer niet niet alleen op lichaamsgewicht, maar kijk ook naar middelomtrek (bij het www.voedingscentrum.nl kunt u gratis meetlinten bestellen)
  • Stel kleine doelen, dus geen 20 kilo afvallen in een half jaar, maar bijvoorbeeld 1 kilo per maand. Of een broek weer aankunnen die iets te klein is.
  • Probeer samen met een goede vriend, vriendin, collega, partner af te vallen. Samen sta je doorgaans sterker. Maak dan ook realistische afspraken met elkaar!!
  • Begin enthousiast, maar ook gematigd

Gratis en vrijblijvend vragen over voeding, sport en afvallen

Heeft u vragen over dit artikel, of andere vragen over voeding, afvallen, of sportvoeding laat dan een reactie achter. Ook als u vragen heeft over uw huidige dieet laat dan een vraag achter in een reactie op dit artikel.
Twijfelt u of u het wel goed doet. U kunt altijd advies inwinnen van een diëtist. Ook zit dieetadvisering vaak in uw verzekering zitten. Zonde om deze niet te gebruiken. Verder rest het mij alleen om u erg veel succes te wensen! Wees voorzichtig!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zo’n wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.zowerkthetlichaam.nl

Reageer op het artikel "Gezondheid: afvallen? Zo doe je dat!"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 28-07-2015
Gepubliceerd: 03-03-2007
Subrubriek: Dieet
Special: Voeding en metabolisme
Medische informatie…
Schrijf mee!