InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant

De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant

De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant Het felgele hartje tussen de witte bloemblaadjes lonkte naar iedere wandelaar en het was alsof het zei: kijk mij hier staan! De zon scheen op de bloem van de bosaardbei en zag dat het plantje ijdel was en bewonderd wou worden. Terechtgesteld door de zon boog het tot diep bij de grond. Het plantje schaamde zich voor zijn ijdelheid en haar vruchtjes bogen naar beneden, dichtbij de grond en werden rood van schaamte. Dieper zakte het vruchtje, tot onder de blaadjes zodat niemand haar schaamte kon zien.
Botanische tekening bosaardbei / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsBotanische tekening bosaardbei / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Inhoud:

Groei- en bloeiwijze

De bloemetjes van bosaardbeien of wilde aardbeien hebben een lange bloeitijd, langer dan veel andere planten. Het is een kruipplantje dat in principe overal kan groeien. Het heeft 3 getande blaadjes en het bloemetje, dat parmantig boven de blaadjes uitsteekt, heeft 5 witte bloemblaadjes met een geel hartje. Het vruchtje is een stuk kleiner dan de gecultiveerde aardbei. Het houdt van vochtige bosgrond maar gedijt ook prima in droge grond. Het verspreidt zichzelf doordat lange uitlopers wortels maken en vaste grond zoeken. Het vruchtje wordt door vele vogels en zelfs grotere dieren als herten als een lekkernij beschouwt. Mensen kunnen het ook prima eten.

Bosaardbeibladthee

De wild aardbei groeit spontaan in bos en tuin. Hij is niet overdreven lekker en waarschijnlijk niet echt gezond. Er wordt van oudsher van gezegd dat de helderrode vrucht geen geneeskracht heeft. De jonge blaadjes zijn wel gezond zijn en worden in een theemix gebruikt. Je kunt de thee van bosaardbeien ook puur drinken maar daar zit weinig smaak aan. Zowel in Noord-Amerika als in Europa is deze thee gebruikt als medicijn.

De geneeskracht van bosaardbeithee

De indianen en Europese kruidendeskundigen hebben de bosaardbei onafhankelijk van elkaar gebruikt als geneesmiddel. Dat kan geen toeval zijn; de medicinale werking is onmiskenbaar. De thee werkt goed tegen nier- en maagproblemen. In de blaadjes zit veel vitamine C en het verhaal gaat dat de eerste reizigers van Europa naar Noord Amerika veel van deze thee dronken zodat ze geen scheurbuik kregen. Ook heeft de thee een bloedzuiverende werking en wordt de thee gebruikt als medicijn tegen diarree.

Recept voor thee

Je kunt je eigen kruidenthee zelf maken door het volgende recept te gebruiken. Het recept komt van Mellie Uyldert en is gepubliceerd in De Geurende Kruidhof van Blöte-Obbes. Meng: van bosaardbeiblad, munt en lindebloesem elk een eetlepel, frambozenblad of bramenblad een halve lepel. Van kamille, venkelzaad, vlierbloesem, lievevrouwenbedstroo, rozenblad en bosbessenblad gebruik je elk een theelepel. Hieraan voeg je een mespuntje rozemarijn en lavendel toe. Naar eigen inzicht kun je er salie en melisse bij doen. Een halve lepel is goed voor een kleine theepot waaruit 2 a 3 kopje gezet kunnen worden.

Het vruchtje heeft geen geneeskracht

De vrucht bosaardbei heeft helemaal geen geneeskracht. Dat komt als volgt. Er was eens een kind bosaardbeien aan het plukken. Elk aarbeitje deed ze in een korfje of mandje. Opeens verscheen Maria en ze vroeg aan het kind wat ze aan het verzamelen was. Het kind loog:¨Niets.¨ Maria antwoordde: dan zal dat jou niet tot nut zijn.¨ Sindsdien zijn bosaardbeien ontdaan van al hun voedingswaarde. Het vruchtje smaakt wat vlak. Een gecultiveerde aardbei smaakt lekkerder.

Eettips bosaardbei

Toch wordt het bosaardbeitje gegeten. Het kan verwerkt worden in een vruchtensalade. Je kunt er siroop van maken en zelfs jam. Daarnaast kun je de bosaardbei pureren en met water vermengen tot een drank. De smaak van de bosaardbei is enigszins fris. Je kunmt hem prima verwerken op een taart of zelf gemaakte cake. Je hebt er wel erg veel van nodig om een jam of taartvulling te maken. Het meest wordt het bosaardbeitje gegeten direct na het plukken.

Voedsel sinds de steentijd

Bosaardbeien komen voor in de noordelijke helft van de wereld. Er is bewijs gevonden dat ze al in de steentijd werden gegeten. In Perzië, het huidige Iran, werd de bosaardbei voor het eerst gecultiveerd. Via de zijderoute werden de zaadjes richting Europa getransporteerd. In Europa begon men in de 18e eeuw de aardbei te cultiveren. Dat leidde tot de grote bekende aardbei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De aardbei als geneesmiddelDe aardbei als geneesmiddelDe meesten weten wel dat het eten van fruit gezond is. Echter blijft het merendeel zich afvragen waar het eigenlijk goed…
Aardbeien, alles wat je erover moet wetenAardbeien, de aardbei is een gezondheidsbom. Wetenschappers bestempelen de aardbei daarom tot het allergezondste fruit.…
Fruit: Zacht fruitFruit: Zacht fruitZacht fruit is zoals de naam al zegt zacht en kwetsbaar. Het wordt rijp of bijna rijp geplukt. Na het plukken wordt het…
De geneeskracht van aardbeiDe geneeskracht van aardbeiAardbeien zijn heerlijk en supergezond! De aardbei zit tjokvol vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Koop geen doosje…
Geneeskrachtige kruiden bij buikpijnGeneeskrachtige kruiden bij buikpijnBuikpijn is een verzamelnaam voor vele klachten in de omgeving van de maag. Buikpijn kan komen door tal van oorzaken en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anemone123 / Pixabay
  • http://www.eetbaretuin.info/kruiden/kruiden_per_soort/files/Bosaardbei.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosaardbei
  • http://garden.lovetoknow.com/wiki/Wild_Strawberries
  • http://www.fcps.edu/islandcreekes/ecology/wild_strawberry.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fragaria_vesca
  • Foto´s: Tom008
  • Foto botanische tekening: wikimedia commons
  • De Geurende Kruidhof, Blóte-Obbes
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplant"

Reacties

Erik Smidd, 05-08-2016 16:03 #2
Schandalig deze tekst! Heeft de schrijver wel eens een echte rijpe bosaardbei geproefd? Die zijn veel, veel smaakvoller dan gecultiveerde. Waarschijnlijk verwart de schrijver de bosaardbei met de sieraardbei en heeft hij ook een sieraardbei of onrijpe bosaardbei in zijn mond gestoken. Reactie infoteur, 27-08-2016
Oordeelt en gij zult geoordeeld worden.

Edwin Haspels, 16-06-2016 19:43 #1
Ik wilde toch graag reageren, daar de afgebeelde aardbei de schijnaardbei wordt genoemd en gele bloemen draagt, ook is de vrucht ronder, wit van binnen en sponzig in tegenstelling tot de bosaardbei. de botanische tekening is wel in orde.
Groet,
Edwin Reactie infoteur, 22-06-2016
Je hebt gelijk Edwin, dat was een vergissing van mijn kant. Ik zal de foto
weghalen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!