InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontzuren van lichaam is na het veertigste jaar noodzakelijk!

Ontzuren van lichaam is na het veertigste jaar noodzakelijk!

Ontzuren van lichaam is na het veertigste jaar noodzakelijk! Zodra we de veertig zijn gepasseerd, zal het aandeel zuren in het lichaam geleidelijk aan toenemen. Het lijkt er daarbij op dat het verouderingsproces proces tussen de veertig en vijftig start, waarbij klachten toenemen. De invloed van pijntjes, krampen, ontstekingen en andere aandoeningen nemen met de tijd toe, waardoor het functioneren van het lichaam in toenemende mate wordt belemmerd. Waarom is het na het veertigste jaar verstandig om steeds vaker aan ontzuring te doen en waarom zou het voor vijftigplussers standaard van toepassing moeten zijn?

Ontzuren lichaam is noodzakelijk

Kenmerkende problemen ouder worden

Zodra we ouder worden krijgen we allemaal te maken met aan de leeftijd gerelateerde kwalen. We gaan ervan uit dat het simpelweg te maken heeft met de leeftijd en op zich is dat waar. Maar een groot deel van die kwalen kunnen worden voorkomen door tijdig stappen te ondernemen om het zuurgehalte aan te pakken. Zuren hebben in het lichaam een kwalijke invloed, waardoor meerdere aandoeningen en ziekten worden veroorzaakt. Wat voor impact hebben zuren op het lichaam en hoe is het natriumbicarbonaatgehalte de primaire veroorzaker van alle ellende?

Invloed van natriumbicarbonaat

Tot het veertigste jaar is geconstateerd dat het natriumbicarbonaatgehalte relatief stabiel is, zodat de invloed van zuren wordt beperkt. Het is een stof dat de nieren helpt om zuren uit het bloed te halen, zodat het lichaam minder snel wordt aangetast. Vanaf het veertigste jaar is er een kentering van dat gehalte, waardoor zuren minder effectief worden tegengewerkt. Vanaf een jaar of vijftig is er een scherpe daling van het gehalte te constateren, waardoor de invloed van zuren geleidelijk aan toenemen. Oftewel vanaf veertig of vijftig jaar (is ook persoonsafhankelijk) zullen klachten toenemen, waardoor aandoeningen de kop op steken. Uiteraard nemen de klachten verder toe als men ouder wordt. Zuren worden onvoldoende afgevoerd en accumuleren.

Onverklaarbare aandoeningen

Meer dan een miljoen mensen in ons land kampen met klachten, waaraan geen medische reden valt te koppelen. Vaak betreft het vreemde krampen, pijnlijke kwalen, ontstekingen en andere problemen welke geen verklaring lijken te hebben. Zuren hebben daarbij vaak een belangrijke rol, omdat het ontstekingen, trillingen en pijnen veroorzaakt. Naast zuren moet men ook denken aan de invloed van aspartaam (E951 = zoetstof) en opbouw van metalen in organen. De combinatie van de drie kunnen ernstige klachten veroorzaken, welke niet onder een ziekte of aandoening worden gecategoriseerd.

Zuurgehalte versus osteoporose

Een toenemend zuurgehalte heeft grote gevolgen voor de botten. Een natuurlijke tegenhanger van zuren is calcium. Zodra het aandeel zuren stijgt, zullen de bijschildklieren meer parathormoon aanmaken. Daardoor wordt het lichaam geïnstrueerd om kalk aan de botten te onttrekken. Dit wordt gebruikt om de zuren deels onschadelijk te maken. Indien men daarnaast ook nog een probleem heeft met de schildklier (aanmaker van calcitonine oftewel de tegenhanger van het parathormoon) dan wordt botaanmaak verder niet gestimuleerd. De combinatie kan een ernstige aanslag op de botten betekenen, waardoor bij vallen versneld breuken ontstaan.

Krampen en pijnen

Melkzuur is in hoge mate de bron van pijnen en krampen in spieren met weefsels. Door zuren neemt de spanning in spieren toe, waardoor weer extra zuren worden aangemaakt. Ook stress en een druk leven kunnen een negatieve invloed hebben. Het vormt een verslechterende trap, waardoor hoge concentraties kunnen voorkomen. Het kan leiden tot geregelde pijntjes overal in het lichaam, maar het kan ook betekenen dat men regelmatig aanhoudende krampen heeft op een bepaalde plek. Denk aan de rug-, kuit- of halskramp enzovoorts. De intensiteit van dergelijke krampen kunnen zeer extreem zijn.

Jicht en reuma

Een tweede belangrijke veroorzaker van veel ellende is urinezuur. Het zorgt voor ontstekingen, waarbij het voornamelijk concentreert in de gewrichten. Het synovium raakt ontstoken, waardoor het inwendige van de gewrichten opzet en weefsels worden belast. Het kan leiden tot intense pijnen in enkele tot alle gewrichten. Aanvullend kan het ook tot jicht en jicht tophi leiden. Daarbij raakt bijvoorbeeld het weefsel om de grote teen ontstoken en kunnen urinezuurkristallen als witte knobbels in de tenen of vingers voorkomen.

Ontstekingen en kanker

Vaak ontstaat kanker door straling, erfelijke elementen of vrije radicalen. Het kan daarnaast ook worden veroorzaakt, doordat weefsels of organen langdurig worden blootgesteld aan zuren en ontstekingen ontstaan. Die ontstekingen kunnen daarop reageren door ongewone celdeling, waardoor kanker kan ontwikkelen.

Methoden om te ontzuren

Voorgaande zuurgerelateerde aandoeningen geven aan dat zuur een zeer belangrijke veroorzaker van ellende is. Het lichaam werkt minder goed waarbij pijnen en kwalen aanhouden. Dit omdat het natriumbicarbonaat met een toenemende leeftijd niet meer herstelt en blijft dalen. Het is dus van belang om iets aan het zuurgehalte te doen, zodat daardoor de kans op aandoeningen en ziekten afneemt. Voorgaande geeft eveneens aan dat het voor iedere veertig- tot vijftigplusser noodzakelijk is om te starten met ontzuren. Om gifstoffen en zuren op een natuurlijke manier af te voeren bestaan verschillende methoden. Denk aan de volgende.

Inname van zuiveringszout

Natriumbicarbonaat oftewel zuiveringszout is overal vrij verkrijgbaar. In sommige bronnen wordt verondersteld dat zuiveringszout kanker kan genezen. Die stelling moet met een korreltje zout worden genomen, echter door het verminderen van zuren door de inname van zuiveringszout neemt de kans op ontstekingen en dus kanker wel af.

Drinken van berkenblad- of brandnetelthee

Dit zijn natuurlijke methoden om het lichaam van zuren te ontdoen. Het is vocht uitdrijvend, waarbij de ongewenste stoffen via de plas het lichaam verlaten. Deze twee theeën kunt u bij de drogisterij of reformhuis ook in een combinatie thee verkrijgen. Laat u daarvoor informeren.

Start ook tijdig met het verdrijven van zuren en ongewenste stoffen door na uw veertigste actief hieraan te werken. Zo vermijdt u de kans op vervelende aandoeningen waardoor u langer gezond en fit blijft voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stop artrose en verzuring kraakbeenStop artrose en verzuring kraakbeenOnder artrose wordt slijtage van het gewrichtskraakbeen en vervorming van het aangrenzend bot verstaan. Deze kwaal komt…
Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalenNatriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalenVanaf de geboorte bevat ons lichaam een bepaald natriumbicarbonaatgehalte, waarmee zuren via de nieren kunnen worden afg…
Ontstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadOntstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadEen leven lang moeten we het met ons lichaam doen, waaraan we verschillende aandoeningen, ontstekingen of ziekten kunnen…
Veel zon en voldoende vitamine D3 en K2 bij botontkalkingVeel zon en voldoende vitamine D3 en K2 bij botontkalkingIn ons land kampen veel mensen botproblemen door osteoporose. Het aandeel personen dat ervan last heeft of zal krijgen n…
Hoe ontstaat kramp?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Bronnen en referenties
  • http://www.alkavitae.nl/Natriumbicarbonaat
  • http://www.biomedexperts.com/Abstract.bme/8548506/Age_and_systemic_acid-base_equilibrium_analysis_of_published_data
  • http://www.echtekrant.be/gezond/bicarbonat2.html

Reageer op het artikel "Ontzuren van lichaam is na het veertigste jaar noodzakelijk!"

Reacties

Aukje, 02-03-2016 12:54 #3
Hoe lang mag men dit doen? Ik bedoel dus, kan men dit onbeperkt gebruiken zonder bijwerkingen? Reactie infoteur, 02-03-2016
Het is altijd verstandig om na bijvoorbeeld 3 weken een rustweek in te lassen.

Pascalle Linssen, 17-08-2015 17:15 #2
Ik gebruik al enige tijd een halve theelepel voor het slapen… Had al lang last van eczeem op mn handen (vaak ook gepaard gaande met candida)… Iedere dag een halve theelepel in water oplossen voor het slapen gaan en het verdwijnt als sneeuw voor de zon! Nu na 3 dagen… hup! Weg!

Jopie, 22-09-2014 21:19 #1
Ik ben nu 60 en denk ook dat zuren mij parten spelen dus ik ben natriumbicarbonaat gaan gebruiken (2 x per dag halve afgestreken theelepel in lauw water, 1 x 's morgens / 1 x 's avonds)
Ik heb nogal last van vermoeide benen, algehele vermoeidheid, sommige pijnlijke gewrichten, jicht, psoriasis,
Op welke termijn kan/mag ik 'n verandering verwachten.
Heeft iemand ervaring en kan adviezen geven.
BVD. Reactie infoteur, 23-09-2014
Het verhelpen van langdurige zuuropbouw in het lichaam zal uiteraard enige tijd in beslag nemen. Dat is dus per persoon afhankelijk. Ook hoeveel natriumbicarbonaat dat u gebruikt is persoonsafhankelijk. Men moet dus uitproberen en enige tijd volhouden voordat verbeteringen optreden.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichaamsreiniging
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!