InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blepharospasme: ongewoon veel knipperen en oogspierspasme

Blepharospasme: ongewoon veel knipperen en oogspierspasme

Blepharospasme: ongewoon veel knipperen en oogspierspasme De ogen vormen een belangrijk zintuig, waarmee de omgeving wordt waargenomen. Het is van belang dat de oogleden goed geopend kunnen worden, zodat licht via de lens op het netvlies wordt geprojecteerd. Door toedoen van een hoge spierspanning of overactiviteit van de zenuwen, kunnen de oogleden ernstig trillen of compleet dicht komen te staan. Wat houdt blepharospasme in, hoe wordt het goed kunnen kijken aangetast en hoe kan botuline toxine injectie uitkomst bieden?

Blepharospasme

Trillende oogleden en ogen sloten

Ongecontroleerd knipperen met de ogen kan resulteren in het gedwongen moeten sluiten van de oogleden. Vaak komt deze conditie bij beide ogen voor, waarbij de spanning op de sluitende spieren hoog is. Het komt vaker bij vrouwen voor en is voor een groot deel genetisch bepaald. Aanvullend kan het als complicatie bij andere aandoeningen als secundair probleem voordoen. Het ooglid trilt, waarbij het lijkt alsof de persoon de ogen altijd toeknijpt.

Klachten

Door het telkens moeten sluiten van de oogleden, wordt het gezichtsveld van de persoon aangetast. De spieren rondom de ogen raken bij ernstige ooglidspasme vermoeid, waardoor de kracht in de spiertjes afneemt. Oftewel het wordt steeds lastiger om de ogen open te kunnen houden. De klachten aan het oog nemen geleidelijk aan toe en verergeren progressief. De persoon zal steeds vaker door een kleiner wordende kier moeten kijken. Het resulteert in aanvullende problemen, zoals overgevoeligheid voor licht. Omdat men steeds minder van de omgeving meekrijgt, neemt de onzekerheid bij de persoon toe en men angstig kan zijn. Omdat de onder het oog gelegen ooglidspieren teveel op spanning staan, kunnen de wimpers naar binnen draaien. Daardoor wordt het oog aanvullend geïrriteerd. Oftewel men zal een continu vervelend gevoel in het oog hebben, waarbij de persoon aanhoudend moet tranen. De aandoening kan in eerste instantie eenzijdig voorkomen, echter meestal zullen met de tijd beide ogen aangetast zijn. In het meest extreme geval kan het tot volledige blindheid leiden.

Zenuwen en zuren

De zenuwen bepalen of een spier onder spanning komt te staan of niet. Indien er bij de informatie-uitwisseling tussen spierreceptoren en zenuwuiteinden een probleem is ontstaan, kunnen verkeerde prikkels worden afgegeven. Oftewel door overactiviteit van de zenuwen kunnen trillingen en gespannen spieren ontstaan. Een tweede reden waarom de spieren bij het ouder worden onder spanning staan, is door zuuropbouw. Na het vijftigste levensjaar daalt het aandeel natriumbicarbonaat aanzienlijk, waardoor zuren minder effectief worden geneutraliseerd. Oftewel melk- en urinezuur kunnen in het lichaam opbouwen, waardoor spanningen toenemen. Het ligt ten grondslag aan uiteenlopende lichamelijke problemen. Denk aan reuma, kramp, trillingen en gespannen oogleden.

Ziekten welke het veroorzaken

Naast ouderdom, zuren en zenuwen kan het ook een gevolg zijn van bepaalde neurologische aandoeningen. Denk aan Parkinson, waarbij het complete lichaam trilt, de gevolgen van Multiple Sclerose of andere zenuwziekten. Daarnaast kan het ook door oogaandoeningen worden veroorzaakt. Denk aan een ongewone stand van de wimpers, ongewone lichaamsvreemde deeltjes welke in het oog of ooglidweefsel zit of droge ogen (syndroom van Sjögren). Daarnaast kan het ook worden uitgelokt door zon, wind, droogte of stress. In meer dan tachtig procent van de gevallen is er geen aanwijsbare reden waarom het voordoet.

Hoe blepharospasme behandelen?

Soms wordt de aandoening behandeld met medicatie of via een chirurgische ingreep. Denk aan het terugdraaien van de wimperstand. Probleem is dat de aandoening vaak terugkomt en de klachten wederom voorkomen. Een andere methode is middels de injectie van zogeheten botuline toxine. Normaal communiceert de zenuwuiteinde met spierreceptoren via de aanmaak van acetylcholine. Het botuline toxine zorgt ervoor dat deze stof minder wordt afgegeven, waardoor spierreceptoren minder prikkels krijgen. Oftewel de spier zal plaatselijk meer ontspannen, waardoor het ooglid beter kan worden geopend. Na injectie duurt het enkele dagen voordat het werkzaam is. Na gemiddeld drie maand is de stof uitgewerkt, waarna wederom injecties volgen.

Laat u aanvullend informeren wat u verder kunt doen, om de conditie van de ogen in stand te houden. Denk aan het gebruik van oogdruppels, het dragen van een zonnebril en het vermijden van stof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trillend ooglidTrillend ooglidWanneer je weleens last hebt van een trillend ooglid, dan weet je dat dit behoorlijk irritant aan kan voelen. In de mees…
Botox, het wondermiddelBotox, het wondermiddelIedereen kent botulisme, een ziekte die zich installeert bij een voedselvergiftiging en tot de dood kan leiden door verl…
Giftige stof: Botuline toxine (botox)Giftige stof: Botuline toxine (botox)Veruit het giftigste gif dat men kent is botuline. Er schijnen mensen aan hun eind gekomen te zijn nadat ze hun vinger h…
Trillend ooglid: ongewone afleidende beweging bij het oogTrillend ooglid: ongewone afleidende beweging bij het oogU bent lekker geconcentreerd aan het werk, wordt u ineens afgeleid door uw ooglid. Het begint dermate te trillen waardoo…
Een trillend ooglidEen trillend ooglidIedereen heeft wel eens last van een trillend ooglid. Het is ontzettend vervelend, maar gelukkig niet gevaarlijk. Soms k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jana koll, Rgbstock
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogleden/krampen_ooglid_spastische_trillende_oogleden_botox/
  • http://www.med-info.nl/Afwijking_OOGHEELKUNDE%20-%20Ooglid%20en%20traanklier%20-%20blepharospasme.html

Reageer op het artikel "Blepharospasme: ongewoon veel knipperen en oogspierspasme"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!