InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dysenterie: zeer besmettelijke diarree met pus, bloed, slijm

Dysenterie: zeer besmettelijke diarree met pus, bloed, slijm

Dysenterie: zeer besmettelijke diarree met pus, bloed, slijm Het hebben van diarree kan iedereen overkomen. Heeft men echter besmet voedsel of water ingenomen met Shigella bacillen, dan is het heel een ander verhaal. Deze bacterie-orde tast het darmslijmvlies en de darmwand aan, waardoor voedsel niet of nauwelijks meer wordt verteerd. Praktisch ieder uur zal men naar het toilet gaan, waarbij de ontlasting er als waterige diarree met voedselresten, slijm en bloed uitkomt. Wat houdt dysenterie in en waarom moet behandeling altijd geïsoleerd worden uitgevoerd?

Dysenterie

Stoelgang

Nemen we normaal eten in dan wordt het via de maag, dunne en dikke darm verwerkt, zodat ons lichaam er energie, mineralen, vitaminen, vocht en andere stoffen aan onttrekt. Normaal zal het na ophoping in de endeldarm bij een toenemende neiging via de stoelgang het lichaam verlaten. Hoe de gesteldheid en de kleur van de ontlasting is hangt van veel zaken af. Er kunnen darmziekten van toepassing zijn, maar ook ongewenste binnendringers zoals bacillen kunnen veel schade aanrichten. Wat houdt dysenterie in en hoe veroorzaakt het een rode loop?

Amoeben overleven lang en besmetten anderen

Besmet drinkwater binnenkrijgen kan ervoor zorgen dat amoeben oftewel eencellige parasieten het lichaam binnendringen. Het gaat om Shigella bacillen (bacterie-orde), welke zonder bescherming niet buiten het darmstelsel kunnen leven. Om toch te kunnen overleven leggen de kleine diertjes een beschermlaag om zichzelf aan, waardoor als het ware inwendig cysten groeien. Deze kleine met het oog niet zichtbare bolletjes kunnen via de ontlasting naar buiten komen. De omringende laag beschermt de parasiet in dit geval afdoende, waardoor het langdurig in water kan voortbestaan. Het water raakt besmet, waardoor vervolgens ook voedsel, handen enzovoorts besmet kunnen raken. Dit leidt ertoe dat vervolgens vele anderen aanvullend hiermee in aanraking komen en dysenterie oplopen. Binnen een uitbraak kan het zeer snel veel personen besmetten, mits men niet snel wordt behandeld.

Wat voor schade richt het aan?

Deze bacterievorm vermeerdert zichzelf snel, waardoor het overgrote deel van het darmvlies wordt aangetast. Het gaat in het darmslijmvlies nestelen, waarna het wondjes aan de darmwand veroorzaakt. De bacillen voeden zich daarna van vrijkomende rode bloedlichaampjes. Daarnaast kan een deel van het slijmvlies loskomen en ook met de ontlasting het lichaam verlaten. Omdat de darmwand over de volledige lengte kan worden aangetast, kan het veel pijn geven. Buikpijn gaat gepaard met krampaanvallen, waarna diarree volgt. De pijn kan daarbij heftig tot zeer ernstig zijn.

Bloederige ontlasting

Doordat de darmen niet goed meer functioneren, is ingenomen voedsel onvoldoende verteerd. De persoon poept daardoor als het ware een deel van het eten weer uit. Dit gaat tezamen met veel water, gal, slijmen, pus en bloed. Men zal geregeld naar het toilet moeten, waarbij het op een ‘rode loop’ lijkt. Een keer per uur zal zeker de stoelgang weer op gang komen, waarbij men het praktisch niet kan tegenhouden. Naast gewichtsafname geeft het minder energie, oververmoeidheid, koortsachtige klachten en uitdrogingsverschijnselen. Aanvullend geeft het poliepachtige vergroeiingen en kan eveneens de lever zijn aangetast.

Hoe wordt dysenterie behandeld?

Er is sprake van een zeer besmettelijke aandoening en dient altijd te worden behandeld. Zonder behandeling zal de infectie escaleren, waardoor men potentieel in levensgevaar is. Dysenterie wordt wegens de hoge besmettelijkheid altijd in isolatie behandeld. Het is de enige manier om verdere verspreiding te vermijden. De amoeben worden bestreden met antibiotica en dat moet geruime tijd worden ingenomen. Denk aan enkele weken tot een maand. Aanvullend zal de persoon voldoende vocht moeten binnenkrijgen, waarnaast via een infuus extra zouten worden toegediend. Geleidelijk aan zullen de klachten afnemen en kan men weer aansterken.

Het is altijd van belang om patiënten met dysenterie van anderen af te schermen. Ondanks dat de persoon wordt behandeld, is er reële kans op aanvullende besmettingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amoebedysenterie – oorzaken, symptomen, behandelingAmoebedysenterie – oorzaken, symptomen, behandelingEr wordt veel gereisd tegenwoordig. Ook naar ontwikkelingslanden in Azië en Afrika. In de klinische diagnostiek nemen im…
Infectieziekten bij kinderen – DysenterieAls een kindje papperige diarree heeft, vaak met bloed- of slijmbijmenging en daarnaast ook last van buikpijn, koorts en…
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…
Darmparasiet: Blastocystis hominisDarmparasiet: Blastocystis hominisDe Blastocystis hominis is een parasiet die in de darmen van zowel mens als dier kan voorkomen. Miljoenen Nederlanders d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • http://www.menselijk-lichaam.com/besmettelijke-ziektes/dysenterie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dysenterie

Reageer op het artikel "Dysenterie: zeer besmettelijke diarree met pus, bloed, slijm"

Reactie

Geert Jalink, 19-09-2015 10:48 #1
Ik vind het belangrijk om aan te geven dat bacillen een staafvormige bacterie-vorm zijn. Zo is een ronde bacterie bijvoorbeeld heel anders betreffende naamgeving. Ook zou ik het willen weten of een bacterie in dit geval bacillen staafvormig gram positief of gram negatief is. Salmonella is bijvoorbeeld gram negatief. Dit in het belang van welk antibioticum er gebruikt kan worden.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlastingsproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!