InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voetschimmel behandeling: crème en strooipoeder Daktarin

Voetschimmel behandeling: crème en strooipoeder Daktarin

Voetschimmel behandeling: crème en strooipoeder Daktarin Voetschimmel, ook zwemmerseczeem genoemd, is een veel voorkomende klacht die grijs-witte huidschilfertjes en kloofjes tussen de tenen geeft, wat soms gepaard gaat met (vaak milde) jeuk. Voetschimmel kan effectief bestreden worden door tweemaal daags een antischimmelcrème, -zalf of -poeder op de plekken aan te brengen. Na 2 tot 4 weken zie je verbetering. Miconazol doodt schimmels. Miconazol is onder meerdere merknamen verkrijgbaar, waarvan de meest bekende Daktarin is. Daktarin crème en strooipoeder wordt al vele jaren met succes ingezet tegen voetschimmel (zwemmerseczeem). Voor Daktarin heb je geen doktersrecept nodig. Je kunt het gewoon bij apotheek of drogist kopen.

Voetschimmel behandeling met Daktarin (miconazol)

Schimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMediaSchimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMedia

Wat is miconazol?

Miconazol is een antischimmelmiddel dat gebruikt wordt bij de bestrijding van schimmelinfecties van de huid, zoals voetschimmel en schimmelnagels. Het middel kan ook gebruikt worden bij een aantal huidinfecties met bacteriën, zoals acne en smetplekken in lichaamsplooien. Miconazol doodt ook bepaalde bacteriën. Miconazol is onder meerdere merknamen verkrijgbaar, waarvan de meest bekende Daktarin is. Daktarin crème en strooipoeder wordt al jaren met succes gebruikt bij een schimmelinfectie van de huid, waaronder voetschimmel.

Voetschimmel behandeling: Daktarin crème

Daktarin crème bevat miconazolnitraat, welke tot de groep van de antimycotica behoort. Deze middelen zorgen ervoor dat schimmels worden gedood, evenals sommige bacteriën die de huid kunnen besmetten. Daktarin crème bevat ook water, dat gemakkelijk verdampt waardoor de crème snel in de huid trekt.

Wanneer mag je dit middel niet gebruiken?

Als je allergisch bent voor één van de stoffen in dit geneesmiddel mag je dit middel niet gebruiken. Overgevoeligheid kun je herkennen aan bijvoorbeeld huiduitslag, jeuk of ernstige verergering van de huidaandoening waarvoor je dit middel gebruikt. In dat geval moet je stoppen met het gebruik van Daktarin en je huisarts raadplegen.

Wanneer moet je extra voorzichtig zijn met dit middel?

Raadpleeg eerst je huisarts of apotheker voordat je dit middel gebruikt indien je overgevoelig bent voor andere anti-schimmelmiddelen. Mogelijk ben je dan ook gevoelig door Daktarin. Je mag Daktarin crème niet op een groot oppervlak of op c.q. dichtbij slijmvliezen gebruiken, aangezien dit de hoeveelheid werkzame stof die opgenomen wordt in het lichaam vergroot. Daarmee vergroot je ook de kans op bijwerkingen of interacties tussen geneesmiddelen. Zorg ervoor dat Daktarin crème niet in je ogen terechtkomt. Als dat wel gebeurt, spoel ze dan direct uit met heel veel water.

Als je zwanger bent, je denkt zwanger te zijn, je wilt zwanger worden of geeft borstvoeding, neem dan contact op met je huisarts of apotheker voordat je deze crème gebruikt.

Voetschimmel / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)Voetschimmel / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hoe gebruik je miconazol crème?

Raadpleeg altijd eerst de bijsluiter en gebruik het geneesmiddel precies volgens voorschrift. Bij twijfel moet je je huisarts of apotheker inschakelen. De aanbevolen dosering is tweemaal daags een beetje crème op het letsel aanbrengen. Sla geen dag over. Smeer de zalf ongeveer 2 cm breder dan de aangedane plek. Wrijf de crème in met je vinger totdat deze volledig is ingetrokken. De behandelingsduur varieert van 2 tot 6 weken. Stop de behandeling niet tot minimaal een week na het verdwijnen van alle symptomen. Dit voorkomt dat de klacht snel terugkomt.

Bij voetschimmel wordt naast Daktarin crème ook vaak Daktarin strooipoeder gebruikt. Als je het poeder samen met de crème gebruikt, wordt aanbevolen beide eenmaal per dag aan te brengen.

Gebruik altijd een aparte handdoek voor je voeten en daarna wassen op ten minste 60 graden / Bron: Pexels, PixabayGebruik altijd een aparte handdoek voor je voeten en daarna wassen op ten minste 60 graden / Bron: Pexels, Pixabay
Hoe moet je dit middel gebruiken?
  • Was je voeten en haal eventuele losse schilfers en velletjes weg.
  • Dep de plekken daarna zorgvuldig droog met een aparte handdoek.
  • Bij voetschimmel moet je ook de plek tussen de tenen goed drogen.
  • Breng vervolgens dun Daktarin crème aan op de schimmelplekken en op de huid onmiddellijk eromheen.
  • Wrijf de crème zachtjes in totdat deze volledig in de huid is gedrongen.
  • Vergeet de plekken tussen de tenen en op de voetzool niet.
  • Na deze behandeling moet je zorgvuldig je handen wassen.
  • Trek droge en schone kleren/kousen/sokken aan.
  • Doe de handdoek in de was en was deze op ten minste 60 graden.

Voetschimmel behandeling: Daktarin Strooipoeder

Daktarin strooipoeder bevat het schimmeldodende middel miconazolenitraat. Het behandelt voetschimmel, maar is ook praktisch om je schoenen en sokken schimmelvrij te maken. Strooi tweemaal daags een beetje poeder over de aangedane huid en de huid eromheen uit, of eenmaal per dag als je het poeder samen met Daktarin crème gebruikt. Gedurende de behandelingsperiode is het raadzaam om ook eenmaal per dag poeder in je kousen en schoenen te strooien teneinde herbesmetting als gevolg van achtergebleven schimmelsporen te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Voetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd, omdat veel mensen met de schimmel besmet raken als ze in een zwembad…
Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Strikt genomen is zwemmerseczeem is geen echt eczeem maar een schimmelinfectie, beter bekend als de zogenaamde voetschim…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/JackF
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h06193.pdf
  • http://www.daktarin.nl/daktarin-assortiment/strooipoeder
  • http://www.miconazol.net/schimmelinfectie-mannen/
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/miconazol-op-de-huid?product=miconazol-zalf-fna#belangrijk-om-te-weten-over-miconazol-op-de-huid
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/BrantLeeMedia
  • Afbeelding bron 2: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Voetschimmel behandeling: crème en strooipoeder Daktarin"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-10-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Behandeling voetschimmel
Medische informatie…
Schrijf mee!