InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Exploderend hoofd syndroom, hard geluid, knal wakker worden

Exploderend hoofd syndroom, hard geluid, knal wakker worden

Exploderend hoofd syndroom, hard geluid, knal wakker worden Word je wakker tijdens de slaap met een intens hard geluid dan kan het om het “exploding head syndrome” oftewel het exploderend hoofd syndroom gaan. Daarbij is de geluidsintensiteit dermate hoog dat je er als het ware van wakker schrikt en als bijgevolg angstig bent met hartkloppingen. Wat houdt deze aandoening in en wat kan eraan worden gedaan?

Exploderend hoofd syndroom

Beschrijving van het fenomeen

De aandoening kan bij iedereen voordoen echter het lijkt voornamelijk bij een grote groep vijftigplussers voor te komen. De persoon is net gaan slapen waarbij men in een roes is gekomen of mogelijk reeds in diepe slaap is. Van het ene op het andere moment hoort de persoon een harde alles overheersende knal zoals een hard dichtgeslagen deur, een geweerschot of een explosie. Het zorgt ervoor dat de persoon direct uit de slaap is gewekt en complete alertheid vertoont.

Gevolgen van de aandoening

Door het onverwachts ontwaken uit de slaap is de persoon extra waakzaam. Het geluid is dermate aanwezig geweest dat men ruw uit de slaap is ontwaakt waardoor het adrenaline - zoals bij een gevaarlijke omstandigheid - direct is gestegen. Oftewel de persoon zal angst hebben, op alles focussen in de slaapkamer en daarbij hartkloppingen hebben. Je zit als het ware direct rechtop in bed en bent compleet gespannen.

Problemen met de oren

Indien we een harde knal horen waardoor we wakker worden dan lijkt het gerelateerd aan de oren te zijn. Het oor bestaat uit een trommelvlies welke het geluid via trillingen overdraagt aan de gehoorbeentjes. Via de hamer en aanbeeld worden die signalen verder doorgeseind naar het slakkenhuis. In het oor kan een overdruk ontstaan doordat bijvoorbeeld de buis van Eustachius te lang dicht zit. Ga je dan een keer slikken in je slaap dan komt die lucht hoeveelheid of waterdruk ineens vrij waardoor het trommelvlies terugslaat. Dit zou echter ook aanleiding moeten zijn voor oorpijn of suizingen en dat lijkt in de meeste gevallen niet van toepassing te zijn. Daarnaast wordt ook geopperd dat er een scheurtje in het “ronde venster membraan” in het binnenoor zit. Het zou gepaard gaan met duizeligheid en doofheid wat bij de meeste mensen met het fenomeen niet voorkomt. Waar zou het verder nog aan kunnen liggen?

Metaal opslag hersenen

Het gehoor vormt een belangrijk onderdeel van onze zintuigen. Via de oren worden via de zenuwen elektrische signalen afgegeven welke door de hersenen worden geïnterpreteerd. Daartoe zijn axon en myeline van groot belang. Het vormt de snelweg voor signalen waarbij de axon de zenuwbaan vormt en het myeline ervoor zorgt dat het de signalen in de juiste richting verstuurt. Door toedoen van metalen in voedsel – denk aan aluminium uit verpakkingsmateriaal of pannen waarin het is bereid – neemt het aandeel ongewenste stoffen in het lichaam toe. Metalen worden door het lichaam niet gebruikt echter opgeslagen in bijvoorbeeld de hersenen. Daardoor kan een ongewenste balans met de myeline ontstaan waardoor onjuiste signalen worden verstuurd. Oftewel we kunnen mogelijk dingen horen die er niet zijn.

Psychische achtergronden

De hersenen vormen een complexe computer waarbij beelden van vroeger en signalen van het heden samenkomen. Een onverwerkt verleden kan grote invloed uitoefenen op hoe wij ons gedragen. Door schokkende omstandigheden kan het zijn dat we gebeurtenissen hebben verdrongen zodat we er geen last meer van hebben. Probleem is dat het onbewust kan gaan broeden waardoor psychische of lichamelijke problemen naar boven komen. Denk aan een posttraumatische stress stoornis waarbij in de slaap een bepaalde herinnering de overhand neemt of de toegang tot een beeld hermetisch wordt geweigerd. De psyche bouwt een barrière op voordat het binnen een droom wordt getoond. Het kan een schrik moment zijn waarbij de psyche een afleidingsmanoeuvre uithaalt door een onjuist signaal af te geven. Daardoor worden we geschrokken wakker.

Invloed van angsten

Omdat je niet weet wat er aan de hand is, ben je bang dat het ernstig is. Het zorgt ervoor dat je mogelijk meer gespannen bent en minder goed in slaap komt. Het kan er ook voor zorgen dat je minder snel of niet wilt gaan slapen. Uiteraard is dat aanleiding voor meer problemen. Stress geeft spanningen waardoor zuren toenemen. Het zorgt ervoor dat je pijntjes en andere kwalen gaat ontwikkelen. Daarnaast kan de angst bij een herhaling van het fenomeen erger voorkomen waardoor bijvoorbeeld hartkloppingen ernstiger zijn.

Tips om ermee te leven

Angsten zorgen ervoor dat we meer spanningen in het lichaam hebben en zuren daarnaast toenemen. Deze hebben een zeer negatieve invloed op ons functioneren. Heb je last van dit syndroom dan moet je er niet te lang bij stilstaan. Het komt veelvuldig voor waarbij er geen concrete medische oorzaak valt te identificeren. Oftewel het zal blijven voorkomen waaraan je weinig kunt doen. Wees niet ongerust omdat het geen schadelijke gevolgen heeft. Zorg er juist voor dat je gaat ontspannen waarbij je in het achterhoofd houdt dat het soms kan voorkomen. Door je erbij neer te leggen vermijd je door angsten veroorzaakte aandoeningen. Daarnaast kan ontzuren en ontgiften van het lichaam een gunstige werking hebben. Lees daartoe ook de special lichaamsreiniging.

Voorgaande stuk is geschreven op basis van een reeks van veronderstellingen gebaseerd op aangegeven bronnen. Omdat er nog geen wetenschappelijk bewijs is gevonden voor de oorzaak moet voorgaande ter indicatie worden gelezen. Het is van belang om te gaan ontspannen en niet angstig zijn indien het fenomeen weer voorkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Headshaking syndroomHeadshaking syndroomSchudt jouw paard vaak met het hoofd? Heeft jouw paard last van lopende neusgaten en ogen? Misschien heeft je paard dan…
Gebroken hart syndroomGebroken hart syndroomHet gebroken hart syndroom komt voor bij mensen met groot liefdesverdriet, het verlies van een dierbare of bij grote sch…
Oorzaak slechthorendheid en doofheid bij baby'sOorzaak slechthorendheid en doofheid bij baby'sIn Nederland is ongeveer 1 op de duizend jonge kinderen slechthorend of doof, dit betekend dat er elk jaar 180 slechhore…
Interessante informatie over het syndroom van DownInteressante informatie over het syndroom van DownHet syndroom van Down komt veel voor in Nederland. Maar wat is het eigenlijk precies voor soort aandoening?
Wat is het syndroom van Noonan?Wat is het syndroom van Noonan?Wat is het Syndroom van Noonan, wat zijn er de meet voorkomende kenmerken van en hoe is de behandeling?
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Trommelvlies
  • http://www.ntvg.nl/publicatie/Het-syndroom-van-het-exploderend-hoofd/volledig
  • http://www.hoewerkenhersenen.nl/opmerkelijk/exploding-head-syndrome
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Round_window_membrane

Reageer op het artikel "Exploderend hoofd syndroom, hard geluid, knal wakker worden"

Reacties

Jasper, 07-10-2014 12:47 #2
Hallo,

Mijn naam is Jasper en ben 24 jaar oud. Ook ik ervaar soms een doffe klap als ik wakker wordt. Het lijkt alsof er een hele harde klap door het dak van mijn huis gaat en dit dacht ik ook altijd maar zodra ik ging kijken of er iets aan de hand was met het huis leek alles in orde, geen takken van bomen niets. Nadat ik dit gelezen heb denk ik ook te maken te hebben met exploderend hoofd syndroom aangezien het ook al zeker 10 keer is voorgekomen. Het gebeurt bij mij altijd s'ochtends nadat ik opnieuw in slaap ben gevallen. Het gaat gepaard met totale wakkerheid door de adrenaline maar dacht daarom zelf altijd dat ik schrok van het harde geluid en me daarom zo voelde. Het gebeurt bij mij nadat ik mijn bewustzijn heb teruggekregen en me dus helemaal scherp voel dat ik de klap dan hoor en dus maak je het ook mee. Ik dacht eerst nog aan klopgeesten maar gelukkig is dat het niet haha.

Groetjes en succes als je dit ook ervaart.

Jasper

P. van der Pluijm, 30-08-2014 11:44 #1
Geacht forum.

Ik ben een man van 66 jaar ik heb er nooit last van gehad totdat ik 5 jaar geleden geconfronteerd ben geworden dat ik een apneu patient ben,

Daarvoor heb ik een MRA protege gekregen wat goed werkt moet ik zeggen ik heb geen adem stilstanden meer, echter kan ik niet goed tegen de spanning op mijn kaken en heb de protege zo veel mogelijk spanningsloos ingesteld.

Nu krijg ik wel vaak s’nachts als ik wakker word te maken met het fenomeen van exploding head syndrome enkele malen achter elkaar, het verdwijnt als ik een paar maal diep adem haal.

Ik denk dat het exploding head syndrome te maken heeft met het bewustzijnsverlies ( ontspanning ) de kaakspanning (knarsetanden ) en/of zuurstoftekort.

Ik ben blij te horen dat het verder geen kwaad kan, en ik hoop u hiermee eventueel meer inzicht te hebben kunnen geven betreffende het fenomeen van exploding head syndrome.

Met vriendelijke groet.

P.v.d.Pluijm

Infoteur: Geinformeerd
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ooraandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!