InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Paardenbloemthee tegen reuma en andere aandoeningen!

Paardenbloemthee tegen reuma en andere aandoeningen!

Paardenbloemthee tegen reuma en andere aandoeningen! Het hebben van een te hoge concentratie aan urinezuur in het lichaam kan reumatische aandoeningen veroorzaken. De goede werking van de paardenbloem wordt gevonden in de wortel en dus kun jij ook zelf handig gebruik maken van deze overal aanwezige lentebloem. Zodra het lente of zomers is dan schieten overal de paardenbloemen weer uit de grond en dan moet je je kans grijpen. Heb je last van reuma of een andere aandoening dan kun je daar iets aan doen. Oogst de wortel en je kunt twee maal per jaar een kuur van paardenbloemthee doen om weer helemaal op te leven.

Paardenbloemthee

Primaire hulp bij reuma

Eén tot twee procent van de bevolking heeft in mindere of meerdere mate last van de gewrichten door reuma. Dit houdt in dat de pezen en slijmbeurzen regelmatig ontstoken zijn, waardoor de gewrichten continu pijnlijk zijn. De grote veroorzaker van deze verkrampingen en ontstekingen is een te hoge concentratie aan urinezuur. Reuma is in de volksmond een verzamelnaam voor
Het volgen van een twee jaarlijkse paardenbloemkuur kan veel soelaas bieden voor mensen met reumatische aandoeningen.

Bereiding van de paardenbloemwortel

Om de goede werking van de paardenbloem langdurig te kunnen bewaren dient de wortel in een theebasis omgezet te worden. Zodra de paardenbloemen volop groeien ga je er met een mandje op uit. Zie je een paardenbloem tussen het gras staan dan kun de paardenbloemwortel oogsten. Omdat de wortel van de paardenbloem tot op dertig centimeter kan worden is het noodzaak om de paardenbloem uit te steken dan wel uit te graven met een tuinschepje. Heb je die eenmaal vergaard dan kun je aan de slag met de voorbereiding van de gedroogde paardenbloemthee:
  • maak de wortel goed schoon en verwijder de kleinste steeltjes. De hoogste concentratie positieve werking van de paardenbloemwortel zit in de grote doorsnede;
  • snijd de wortel schuin af om langwerpige zo dun mogelijke schijfjes te krijgen;
  • eenmaal voldoende opgesneden laat je de wortelschijfjes langdurig in de brandende zon uitdrogen;
  • zijn de wortelschijfjes voldoende droog en iets bruinig geworden dan kan de wortelthee verder op een droge plek worden bewaard.

Het zetten van de thee

Om de paardenbloem thee te zetten maak je net als bij de gewone thee gebruik van een waterwekketel. Doe in de wekpot of theepot een redelijke schep gedroogde paardenbloemwortel en doe daarop een halvepot gekookt water. Laat dit een vijf tot tien minuten trekken op een warmhoudplaatje, zodat het hete water goed de positieve werking van de paardenbloemwortel opneemt. Schenk daarna de thee uit door deze te filteren in kopjes. Zodoende kun je genieten van een heerlijke kop thee en werk je aan je gezondheid. Je kunt ook goed als alternatief bij het reformhuis reeds geprepareerde paardenbloemthee kopen.

Effecten van paardenbloemthee

Eenmaal opgedronken heeft de paardenbloemthee een aantal effecten. Het paardenbloemextract zorgt ervoor dat het lichaam opwarmt, waardoor zweet ontstaat. Het bloed wordt daarbij gezuiverd en water wordt via zweet en plas afgevoerd. Ook urinezuur deels de veroorzaker en ondersteuner van reuma wordt met het water afgevoerd en dat werkt goed om de effecten van reuma te verminderen.

Waardoor werkt het?

In het paardenbloemconcentraat zit een aantal stoffen zoals:
  • bitterstoffen en vitamines;
  • enzymen, saponine en looistof;
  • choline, inuline, eiwitstoffen en oliën.
De werkzame stoffen zorgen ervoor dat zowel de nieren en lever worden geactiveerd, waardoor de doorbloeding van bindweefsel veel groter wordt. Zowel de nieren als de lever zijn de zuiveraars van het lichaam en bloed. Dit betekent dat paardenbloemextract ervoor zorgt, dat vele nadelige elementen in het lichaam kunnen worden verwijderd, zo ook urinezuur.

Voor wie is het geschikt

Iedereen die het lichaam wil zuiveren van opgepotte gifstoffen in het lichaam kunnen goed gebruik maken van paardenbloemthee. Veelal is het uitermate geschikt voor de verzwakte persoon. Denk aan het hebben van een griep, ernstige ziekte en specifiek reumatische aandoeningen. Let wel dat het gebruik hiervan bij kinderen moet worden geminimaliseerd, omdat kinderen er lichamelijk negatief op kunnen reageren. Normaal doet men een paardenbloemkuur in de lente en herfst en duurt een maand tot anderhalf maand. Daarna is het lichaam compleet gereinigd van gifstoffen en voelt men zich weer op zijn best. Drink daartoe tweemaal per dag een kop thee en vele klachten kunnen verdwijnen.

Waar is het verder goed voor?

Naast reumatische aandoeningen is het innemen van paardenbloemconcentraat eveneens goed voor de volgende aandoeningen:
  • reuma en jicht: het aantal pijngevallen en ernst van de pijn neemt af (ook tijm, berk, brandnetel, zwarte bes, lavendel kunnen hierbij positief werken);
  • stofwisselingsproblemen zoals die voorkomen bij schildklierproblemen;
  • galstenen: de vorming is van galsteen in het lichaam is een continu proces. Paardenbloemthee beïnvloedt de vorming daarvan. Aanwezige stenen groeien niet en nieuwe stenen worden niet gevormd;
  • nierstenen: door de toenemende afvoer van vocht en ook afvalstoffen neemt de kans op nierstenen af;
  • problemen met de ogen zoals diplopie, vermoeide en overspannen ogen;
  • vetophoping: de opslag van vetten verloopt meer geleidelijk over het lichaam waardoor plaatselijke vetclusters worden voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma is een verzamelnaam voor verschillende vormen van aandoeningen: artrose, fibromyalgie, jicht, reumatoïde Artritis…
Homeopathische middelen bij reumaHomeopathische middelen bij reumaBij veel vormen van reuma en reumatische klachten kan een geschikt homeopathisch geneesmiddel worden gevonden. Homeopath…
Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijnlijke vingerkoortjes of pijn in de vinger gewrichten/knokkels komt veel voor. Pijnlijke knokkels of vingerkootjes ku…
Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaReuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaAcuut reuma, reuma en artrose. Er zijn meer dan honderd reumatische aandoeningen en vormen van reuma. Wat zijn de sympto…
Bronnen en referenties
  • http://www.theeshop.nl/kruidenthee/paardebloem_thee.htm

Reageer op het artikel "Paardenbloemthee tegen reuma en andere aandoeningen!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-11-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Reuma
Medische informatie…
Schrijf mee!