InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat zijn fytonutriënten?

Wat zijn fytonutriënten?

Wat zijn fytonutriënten? Fytonutriënten zijn stoffen die in plantaardig voedsel zitten welke erg belangrijk zijn voor de menselijke gezondheid. Het zijn niet echt nutriënten in de zin dat je er vol van gaat zitten. Het zijn stoffen die in hele lage hoeveelheden, enkele microgrammen, al nuttig zijn. Ze helpen allerlei processen in het lichaam te activeren. De belangrijkste stoffen in planten zijn fytohormonen ook plantensterolen geheten, Deze stimuleren de verschillende klieren in het lichaam om stoffen te produceren die het lichaam op dat moment het hardst nodig heeft.

Inhoud:

Wat zijn fytonutriënten?

Fytobnutriënten zijn bioactieve inhoudsstoffen van eetbare planten. Mineralen en vitaminen vallen onder de fytonutriënten. Daarnaast is er een grote hoeveelheid andere nutriënten waar mensen baat bij hebben. Bitterstoffen, alkaloïden, looistoffen, glycosiden, saponinen, organische zuren, harsen en slijmstoffen zijn verschillende categorieën fytonutriënten..

Goed tegen welvaartsziekten

Fytonutriënten zijn goed tegen kanker, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. In plantaardige producten zitten fytonutriënten. Fyto betkent plantaardig en nutriënt betekent voedingsstof. Ze worden ook fytochemicaliën genoemd. Het zijn uiteraard chemische verbindingen maar geen kunstmatige verbindingen; ze komen alleen in plantenproducten voor.

Daling fytonutriënten

Er is aangetoond dat de laatste 20 jaar het aantal fytonutriënten in voeding enorm is gedaald. Dat komt door pesticiden die worden gebruikt en het telen op verarmde grond. Een andere reden dat mensen vandaag de dag minder fytonutriënten binnen krijgen is omdat we verwerkt voedsel eten wat is ontdaan van belangrijke fytonutriënten. Het is veel beter om verse biologische groente en fruit te kopen dan groente uit potjes, blikjes en pakjes met groenten of sauzen. Vaak is het aantal fytonutriënten vrijwel tot 0 gereduceerd als het in een voorbewerkte maaltijd zit.

Basis voor medicijnen

Fytonutriënten vormen vaak de basis voor medicijnen. Aspirine is een kunstmatige, gesynthetiseerde stof die vroeger werd gemaakt van wilgen. Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde, beval 2500 jaar geleden mensen wilgenbladthee te drinken tegen koorts. Het fytonutriënt salicine is verantwoordelijk voor het antikoortseffect van wilgenblad. Een ander voorbeeld is het antikankermedicijn taxol. Dat wordt verkregen door fytonutriënten van de taxus te extraheren.

Lycopeen, een cartenoïde

In totaal zijn er 5000 verschillende fytonutriënten. Deze stoffen worden volop onderzocht en de wetenschap hierover is nog niet uitgekristalliseerd. Om dit toe te lichten is er in dit artikel één fytonutriënt uitgelicht. Sommige fytonutriënten verdwijnen niet door te koken of te bakken. Een voorbeeld daarvan is lycopeen, dat vooral in tomaten zit. Over lycopeen doen verschillende verhalen de ronde. De meeste onderzoeken wijzen uit dat lycopeen goed tegen kanker werkt. Het Amerikaanse voedselagentschap FDA heeft enigszins verwarring gezaaid door te stellen dat het eten van een of twee tomaten in de week niet leidt tot risicoverlaging ten aanzien van kanker. Opvallend hierbij is het lage aantal tomaten wat blijkbaar is onderzocht. Tomaten koop je meestal in de kleinste hoeveelheid per halve kilo en dan heb je toch al snel een tomaat of 6, die allemaal binnen een week moeten worden gegeten anders gaan ze bederven. Logischerwijs mag je ervan uitgaan dat tomnatenliefhebbers meer dan 2 tomaten per week eten. Behalve in tomaten zit lycopeen ook in rood-oranje groente en fruit zoals wortelen, papaya, roze guave, roze grapefruit, goji-bessen en rode paprika´s.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door zon. In tomatenpuree zit d…
Geheimtaal van de kleuren in groenten en fruitWaarom zien tomaten er voornamelijk rood uit, worteltjes en abrikoosjes oranje, paprika en mais geel terwijl appels, bro…
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Wat is lycopeen?Wat is lycopeen?Lycopeen is verantwoordelijk voor de rode kleur van vele groenten en fruit. Diverse onderzoeken tonen aan dat lycopeenho…
Hoe gezond is ketchup?Hoe gezond is ketchup?Rode sauzen zijn gezonder dan witte sauzen. Rode sauzen zijn ook minder dikmakers dan witte sauzen. Ketchup is zelfs gez…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Phytochemical
  • http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/fytonutrienten-in-groenten-en-fruit/
  • http://o.elobot.eu/artikel/voeding-en-kanker-fytochemicalien-antioxidanten-en-omega-3-vetzuren
  • http://wwwueb.asuch.cas.cz/acpd/old/Abstracts/Posters/hauserova.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Taxus
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidengeneeskunde

Reageer op het artikel "Wat zijn fytonutriënten?"

Reacties

An, 06-05-2017 05:08 #2
Goedendag,

Dat wortelen lycopeen bevatten valt te betwijfelen, gezien het feit wortelen van nature wit of paars zijn en in de 17e eeuw GMO oranje zijn gekweekt ter ere van De Familie Van Oranje Nassau. Of heeft u betrouwbare punctuele onafhankelijke wetenschappelijk onderbouwde bronnen welk kunnen verifiëren dat wat u hier schrijft wel degelijk de volledige waarheid is?
Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Is het mogelijk dat u mij deze bron zou kunnen delen?

Met vriendelijke groet,
An Reactie infoteur, 29-05-2017
An,
Waarom twijfelen als je iets kunt opzoeken? Hier een wetenschappelijk onderzoek waaruit klip en klaar blijkt dat wortels lycopeen bevatten. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15116084

Waarom denk je dat wortels dmv GMO oranje zijn gemaakt, 300 jaar voor GMO-technieken zijn uitgevonden? Het kan zijn dat je in een tijdmachinecomplot gelooft (grapje).

Groenten, planten, kruiden kunnen ook door kruisbestuivingen veranderen van kleur en andere eigenschappen. In principe zou deze verandering in de natuur kunnen gebeuren. Het wordt dan een natuurlijke mutatie genoemd. Daar is niks engs aan; zo plant de plant zich nu eenmaal voort.

In de 17e eeuw waren de Nederlanders de beste op het gebied van wetenschap in heel de wereld. Er zijn heel wat gewassen door de Nederlanders geoptimaliseerd, zonder genetische manipulatie.

Voorbeeld van een spontane natuurlijke mutatie is de banaan. Op een plantage werd één zoete bananenboom aangetroffen en die is direct gestekt en uitgeplant.

Jose Middendorp, 05-12-2012 09:31 #1
Basis voor medicijnen
Fytonutriënten vormen vaak de basis voor medicijnen. Aspirine is een kunstmatige, gesynthetiseerde stof die vroeger werd gemaakt van wilgen. Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde, beval 2500 jaar geleden mensen wilgenbladthee te drinken tegen koorts. Het fytonutriënt salicine is verantwoordelijk voor het antikoortseffect van wilgenblad. Een ander voorbeeld is het antikankermedicijn taxol. Dat wordt verkregen door fytonutriënten van de buxus te extraheren.

In dit stukje staat dat taxol uit buxus gewonnen wordt, bij mijn weten wordt dit gewonnen uit Taxus.

Met vriendelijke groet
José Middendorp Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste José,
Bedankt voor deze verbetering. Dat was idd een slordigheid van mijn kant,
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!