InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van passiebloem of passiflora incarnata

De geneeskracht van passiebloem of passiflora incarnata

De geneeskracht van passiebloem of passiflora incarnata De passiebloem is misschien wel de mooiste bloem ter wereld. Deze bloem heeft zelfs geneeskracht. De Latijnse naam is passiflora incarnata. Passie betekent van oorsprong lijden en flos betekent bloem. Incarnata betekent ´belichaamd´ of ´in het vlees gedaald´. De bloem werd door Spaanse missionarissen gezien als de belichaming van het lijden van Jezus. Zij gaven de naam aan de passiebloem, al lijkt hun redenering enigszins vergezocht. De bloem heeft 5 kroonbladeren en 5 kelkbladeren. Deze stonden symbool voor de 12 apostelen, maar Judas was een ´verrader´ en Petrus (een verloochenaar´ en tellen daarom niet mee. De drie stempels staan voor de kruisigingsspijkers. De 5 meeldraden voor de wonden, het blad van deze plant staat voor de lans die de zij doorboorde en de klimrank van de plant staat voor de geseling. In ieder geval is het zo dat de naam van de Spaanse missie in Zuid Amerika komt.
tekening passiflora incarnata / Bron: Mary Vaux Walcott / Wikimedia Commonstekening passiflora incarnata / Bron: Mary Vaux Walcott / Wikimedia Commons

Inhoud:

Gebruik bij de oorspronkelijke bevolking van de Amerika´s

De passiebloem wordt van oorsprong door de Maya´s, Azteken van Zuid en Midden Amerika en de Indianen van Noord Amerika gebruikt als medicijn. Het werkt volgens de Indianen vooral goed als bloedtonicum, tegen zenuwpijnen en rusteloosheid. De Maya´s gebruikten passiebloem tegen schimmelinfecties van de huid, zwellingen en krampen. De Azteken zagen in de passiebloem een braakmiddel, bedwelmingsmiddel, kalmeringsmiddel en bloedzuiveringsmedicjn.

Passiflora incarnata / Bron: Hunda / Wikimedia CommonsPassiflora incarnata / Bron: Hunda / Wikimedia Commons

Passiebloem en passievrucht

De passiebloem is inheems in de warmere delen van Noord- en Zuid-Amerika. Deze bloem wordt overal in de werld gebruikt als sierplant, ook in Nederland en België. In koude gebieden krijgt de plant nooit vrucht. In de winter sterft hij helemaal af maar zelfs als het een strenge winter is geweest kan hij weer helemaal herleven, opstaan uit zijn graf. Het is het nationale symbool van de staat Tennessee in de V.S. daarnaast is dezelfde bloem de nationale bloem van Paraguay. Tegenwoordig wordt de passiebloem in subtropisch klimaat gekweekt als sierplant. Niet elke passiebloem krijgt passievruchten. Deze passievrucht komt voor in De Amerika´s en heel het Pacifisch gebied, de eilanden in de Stille Oceaan, Indonesië en Nieuw Guinea. De in dit artikel bedoelde passiebloem is de passiflora incarnata die van oorsprong alleen in Zuid Amerika voorkomt.

Voedingswaarde passiebloem

Voor medicinaal gebruik worden de stengel, bladeren en bloemen gebruikt. Soms wordt de hele plant, inclusief wortel gebruikt. In de plant zitten belangrijk fytonutriënten, waaronder de flavonoïden: chrysine, vitexine, isovitexine, orientine, saponarine en shaftoside. Voorbeelden van flavonolen in passiebloem zijn: rutine, kaempferol en quercetine. Flavonen in deze heilzame bloem zijn zijn:a pigenine en luteoline. Verder zit er maltool, indoolalkaloïden en fytosterolen in deze mooie klimplant. Voorts bevat het linolzuur en alfalinoleenzuur, gezonde suikers zoals natuurlijke fructose, glucose en de saccharose gom. Verder zit er fenolzuren, chlorogeen en aminozuren in.

Passiebloem als kalmeringsmiddel

De Maya´s, Indianen en Azteken hebben het goed gezien dat de passiebloem als kalmeringsmiddel kan worden gebruikt. Het werkt licht sedatief op het centrale zenuwgestel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het een rustgevende werking heeft. In de fytotherapie, de geneeskunde die is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar medicinale effecten van planten, wordt de plant voorgeschreven bij overactiviteit, zenuwachtigheid, gejaagdheid, stress en rusteloosheid. Typische voorschriften zijn er voor de nerveus op zijn stoel heen en weer wiebelende patiënt. Het wordt ook voorgeschreven bij kinderen met ADHD en vrouwen in de menopauze die leiden aan prikkelbaarheid.

Anno 2012 is er de kruidenthee¨ontspanning´ bij de Nederlandse kruidenier Dirk van den Broek te koop, waarin ook passiebloem zit. Het merk van deze thee is Zonnatura en hij staat tussen de andere thee- en koffieproducten.

Passiflora incarnata / Bron: Jhenderson777 / Wikimedia CommonsPassiflora incarnata / Bron: Jhenderson777 / Wikimedia Commons

Passiebloem, goed voor het hart

Hartkloppingen worden door fytotherapeuten behandeld met passiebloem, tenminste dat is één van de medicijnen tegen deze aandoening. Daarnaast wordt te hoge bloeddruk tegen gegaan met deze mooie bloem. Dat is voornamelijk als de verhoogde bloeddruk wordt veroorzaakt door stress. De ontspannende werking brengt het hart tot rust.

Passiebloem, goed tegen stress

De kalmeringseffecten van passiebloem komen het best tot uiting in de behandelingen tegen stress. Stress kan migraine triggeren, maag- en darmklachten veroorzaken, verhoogde schildklierwerking als gevolg hebben en diverse andere symptomen zoals nervositeit en concentratiemoeilijkheden opwekken. Door gebruik te maken van passiebloem, als medicijn worden al deze stressgerelateerde ziektebeelden sterk verminderd. Een fytotherapeut zal passiebloem geven aan een patiënt die meerdere indicaties van het bovengenoemde rijtje met zich meedraagt.

Passiebloem tegen ontwenningsverschijnselen

Veel van de werkingen van passiebloem betreffen psychische indicaties. Een bijzondere indicatie is het hebben van ontwenningsverschijnselen na een verslaving. Iemand die gerookt heeft of wilt stoppen met blowen, drinken of zelfs harddrugs zoals cocaïne en heroïne gebruiken zal zijn ontwenningsverschijnselen beter kunnen verdragen en minder groot zien worden door passiebloem te gebruiken. Dit middel harmoniseert het centrale zenuwstelsel. Een persoon die verslaafd is aan alcohol leidt vaak aan slaapstoornissen. Deze worden met passiebloemthee of andere verwerkingsvormen tegen gegaan.

Passiebloem tegen slaapproblemen

Niet alleen alcoholisten kunnen slaapproblemen krijgen, ook vrouwen in de overgang lijden hier dikwijls aan. Soms word je door voortdurende ongerustheid ´s nachts veelvuldig wakker. De meeste angstdempende medicijnen van de farmaceutische industrie veroorzaken sufheid, maar niet de passiebloem. Het bloemetje neemt angsten en beklemmende gevoelens weg. Overdreven bezorgdheid, paniekaanvallen en insomnia worden op natuurlijke wijze genezen door passiebloem te gebruiken.

Passiflora incarnata, tekening / Bron: Hans Simon Holtzbecker / Wikimedia CommonsPassiflora incarnata, tekening / Bron: Hans Simon Holtzbecker / Wikimedia Commons

Wetenschappelijk onderzochte werkingen

Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen voor passiebloem zijn ontleend aan het boek Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst. Dit is een standaardwerk op het gebied van de fytotherapie en Verhelst baseert de medische werkingen op wetenschappelijk onderzoek.

Raadpleeg fytotherapeut of huisarts

De in dit artikel genoemde medicinale effecten zijn niet verstandig om als basis te dienen voor zelf-medicatie, of de symptomen moeten zeer mild zijn. Naast het drinken van passiebloemthee wordt deze bloem en bladeren verwerkt in extracten, vloeibare extracten, nebusilaat, fijngemalen poeder in capsules en losse poeders. Voor de benodigde doseringen voor volwassenen, kinderen of ouderen , de combinaties met andere kruiden, waardoor effecten versterkt kunnen worden en contra-indicaties dien je contact op te nemen met de huisarts of fytotherapeut.

Waarschuwing

De maximale dosis van passiebloem bedraagt 4 tot 8 gram. Bij normale dosering zijn geen schadelijke bijwerkingen bekend. Heel soms zijn er mensen met duizeligheid, zwakte, overgevoeligheidsreacties in de vorm van misselijkheid en braken of goedaardige hartritmestoornissen. Een te hoge dosis is slaapverwekkend en het bedienen van machines of het besturen van een auto is dan af te raden. Passiebloem is geen verslavend middel. Mensen die slaapmiddelen, angstwerende middelen, antidepressiva en kalmeringsmedicijnen gebruiken, moeten alleen passiebloem innemen op voorschrift van een arts zoals een fythotherapeut of huisarts omdat passiebloem met deze medicijnen kan interacteren waardoor de werking vermindert of verandert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Passiebloem, geneeskruid uit de Nieuwe WereldPassiebloem, geneeskruid uit de Nieuwe WereldVan Passiebloemen kennen we vooral de vele soorten klimmende sierplanten en ook wel de eetbare vruchten die ook onder de…
Passiflora, geschiedenis van een geneeskruidPassiflora, geschiedenis van een geneeskruidVan Passiebloemen kennen we vooral de vele soorten klimmende sierplanten en de eetbare vruchten die ook onder de naam Ma…
Passiflora tegen slapeloosheidPassiflora tegen slapeloosheidValeriaan, hop, citroenmelisse, passiebloem, lavendel. Kruiden tegen slapeloosheid zijn er heel wat, alleen helpen ze ni…
Passiflora, wetenschappelijk bekekenDe passiebloem, Passiflora incarnata L. behoort ondertussen al meer dan honderd jaar tot een vaste waarde in de Westerse…
Passiflora (passiebloem) stekkenPassiflora (passiebloem) stekkenDe Passiflora is een tropische plant die in de zomer prachtige bloemen geeft. Helaas kan de plant in de tuin maar ongvee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van passiebloem of passiflora incarnata"

Reacties

Sofie, 04-12-2016 07:09 #2
Ik neem antipsychotica nl xeplion 100 mg. Kan dit samen met het nemen van sedistress nl een middel op basis van passiebloem?

Jeroen, 04-09-2016 11:48 #1
Zijn alle soorten passiebloem geschikt, of zijn de werkzame bestanddelen bij elke variant anders? Reactie infoteur, 06-09-2016
Elke passibloem heeft weer andere geneeskrachtige eigenschappen. In dit artikel gaat het over de passiflora incarnata.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!