InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De weegbree als medicinale groente

De weegbree als medicinale groente

De weegbree groeit overal, langs de waterkant, in het veld, tussen stoeptegels middenin de stad en in elk park in Nederland. Veel mensen herkennen de weegbree onmiddelijk. Toch is de kennis dat weegbree als groente gegeten kan worden niet wijd verspreid. Wie de weegbree wilt eten gaat hem niet tussen de stoeptegels vandaan peuteren. Hij reize af naar het platteland of naar een groot stadspark om daar zijn slag te slaan. Zelfs in je eigen tuin kan weegbree voorkomen; je hoeft nooit ver te reizen.

Inhoud:

Vol vitaminen en mineralen

Jonge, malse weegbreeblaadjes kun je plukken en als spinazie koken. Weegbree is een gezonde groente. Meestal wordt de weegbree in de tuin gezien als onkruid. Men haalt het uit de grond en gooit het weg; dat is nergens voor nodig. De weegbree zit boordevol vitaminen en mineralen. Een blaadje weegbree kan ook helpen bij steken van de brandnetel of insektenbeten. Voor een brandnetel geldt: je wrijft de weegbree over de plaats waar het jeukt en de jeuk verdwijnt. Wanneer een wesp je gestoken hebt dan kun je een gekneusd weegbreeblaadje erop leggen. Door de kneuzing kan het sap op de bult komen en houdt de pijn en jeuk snel op. De weegbree zorgt ervoor dat het wondje heelt zonder infectie. De weegbree is altijd in de buurt als je hem nodig hebt. Hij groeit veel in de buurt van brandnetels.

De werkzame stoffen of fytonutriënten in weegbree zijn:
  • aucubine,
  • kiezelzuur,
  • xanthofyl,
  • enzymen,
  • vitamine c,
  • looistof,
  • minerale zouten.

Er zijn een aantal soorten weegbree. De meest voorkomende soorten zijn de smalle weegbree en de brede weegbree. De smalle is iets gezonder dan de brede.

Medicinale werking van weegbree

Het kauwen op een weegbreeblaadje kan lusteloosheid doen verdwijnen. Een weegbreeblad kan ook gebruik worden om een gorgeldrank te maken tegen kiespijn. Het werkt dan pijnstillend. Je kunt de wortel gebruiken om op te kauwen als je kiespijn hebt. Dat is een recept uit de middeleeuwen omm tandpijn te lijf te gaan. Beter is het om de tandinfectie te voorkomen; dat kan door elke dag een blaadje weegbree te eten door het bijvoorbeeld op brood te versnipperen tussen het beleg. De weegbree is gezond en werkt daarom versterkend voor het immuunsysteem en preventief tegen alle ziektes. Het wordt sinds duizenden jaren als geneesmiddel gebruikt. Het werkt bloedzuiverend, tegen eczeem, schurft en wonden helen sneller als je er een gekneusd weegbreeblaadje op legt. Het drinken van weegbreethee helpt tegen aambeien, nierstenen en allerlei krampen in de maagstreek. Je kunt als je verkouden bent weegbree klein snijden of hakken en door de sla of slasaus doen. Het helpt dan de ontstoken slijmvliezen te genezen en het geneest keelpijn.

Hoestdrank van weegbree

De weegbree is te eten als alternatief slablad voor een originele salade en kan in de soep gedaan worden. Gedroogde weegbree is goed om thee van te zetten. Vroeger werd weegbree gebruikt om hoestdrank van te maken. Er werd een pan met een paar liter water gekookt met weegbree. Daardoorheen werd suiker en een handvol jeneverbessen gedaan. Dat werd drie uur samen gekookt. Vervolgens de weegbreebladeren eruit zeven en het nog 5 uur laten koken zodat het indikt. Je verkrijgt hierdoor enkele liters hoestdrank die je in flessen kunt bewaren. Het smaakt nog lekker ook! Een tweede manier om hoestdrank te maken is om vers sap te persen uit weegbreebladen. Dit meng je met honing. Het geheel stop je in een pot die je goed afsluit, en je hebt een hoestdrank! Zowel honing als weegbree zijn goed voor de keel. Zelfs anno 2011 gebruiken veel zangers honing en groene thee om de stembanden in vorm te houden.

Weegbree als diervoer

Weegbree wordt ook wel konijnenblad genoemd. Het is een ideaal konijnenvoer; maar dat betekent niet dat mensen het niet kunnen eten. De uitgebloeide aartjes van de weegbree, de zaadjes, kun je prima ophangen in een vogelkooi. Kanaries en parkieten zijn er dol op. De zaadjes zijn ook eeuwenlang gebruikt als licht laxeermiddel. Je zou daarom zaadjes door het eten kunnen doen als een soort lijnzaad.

Weegbree tegen vermoeide voeten

Vroeger werd de weegbree in de schoenen gedaan want een weegbreeblad onder de voeten voorkomt dat de voeten moe worden. Weegbree werd altijd alom geprezen voor zijn multifunctionele werkingen. Het werkt preventief tegen vrijwel alle ziektes. De oude Griek Themison schreef 2100 jaar geleden al een boek vol over de geneeskrachtige werking van de weegbree.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een hoestdrank maken, 10 receptenZelf een hoestdrank maken, 10 receptenJe kunt zelf relatief eenvoudig een hoestdrank maken. Hier staan negen simpele recepten voor een hoestdrank beschreven.…
Wilde kruiden: brandnetelWilde kruiden: brandnetelEr was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men…
De geneeskracht van smalbladige weegbreeDe geneeskracht van smalbladige weegbreeSmalbladige weegbree groeit overal in Nederland in het wild; het schiet zelfs op in de stad tussen de stoeptegels. Smalb…
Geneeskrachtige kruiden bij aanhoudende jeukIedereen heeft wel eens last van jeuk. Soms houdt het echter langer aan of is heviger dan anders. Op deze momenten kan h…
De geneeskracht van waterweegbreeDe geneeskracht van waterweegbreeWaterweegbree is haarloos kan 40 tot 100 centimeter hoog worden. De bloemen zijn bleekroze tot wit. Hij bloeit heel ande…
Bronnen en referenties
  • Foto´s; Tom008
  • De kleine dokter, A.Vogel
  • 10 jaar ecologisch koken, Natuur -en milieucentrum Allardsoog, Hilly Tepper
  • De taal der kruiden, Mellie Uyldert
  • De geurende kruidhof, MC Blöte-Obbes

Reageer op het artikel "De weegbree als medicinale groente"

Reacties

D. B. Zitter, 30-01-2017 12:47 #4
Mijn vraag is : waar kun je weegbree kopen? Kun je weegbree-thee in de winkel kopen?
Graag uw antwoord, waarvoor mijn vriendelijke dank.

Peter, 12-11-2016 19:14 #3
Ik kon van de zomer niet goed zitten door een enorme steenpuist op mijn bil. Ik deed er met behulp van een pleister twee gekneusde(smalle) weegbreeblaadjes op. Dat liet ik twee dagen zitten. Na twee dagen verwijderde ik de pleister om het te verversen. Tot mijn stomme verbazing was de hele steenpuist volledig onvindbaar, verdwenen, foetsie! En nooit meer teruggekomen.

Egowoman, 18-10-2016 14:33 #2
Zelf kweken… je kunt ook plantjes uit de berm verzamelen en in een pot in de tuin zetten. Of in de volle grond natuurlijk. Van de zomer liep ik per ongeluk door de brandnetels en er zat ook een berenklauw tussen. Meteen weegbreebladeren, die er ook groeiden geplukt, gekneusd en royaal de zere plekken mee behandeld. De pijn en het branderige gevoel werden meteen minder. Daarna die dag regelmatig SkinO3 ozonzalf erop gedaan. Brandnetelplekken waren na een paar uur al weg, maar vooral de berenklauw plekken zwollen niet verder op en de volgende dag, was alles weg.

Francien, 31-08-2015 14:41 #1
Erg interessant. Kun je het ook zelf kweken?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Gepubliceerd: 12-07-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!