InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voetbalknie: mijn knie zit op slot, wat is er aan de hand?

Voetbalknie: mijn knie zit op slot, wat is er aan de hand?

Voetbalknie: mijn knie zit op slot, wat is er aan de hand? Door een overtreding of een onverhoopte beweging is er teveel belasting op de knie gekomen, waardoor het op slot zit. Het staat bekend als een voetbalknie, omdat het veelvuldig voorkomt binnen deze sport. De aandoening is direct gerelateerd aan de staat van de meniscus en of een deel van dit kraakbeen is afgebroken. Waar is de meniscus verantwoordelijk voor, waarom zit de knie op slot en hoe wordt het behandeld?

Voetbalknie, knie zit op slot

Hoe is de knie opgebouwd?

De knie bestaat uit vele belangrijke onderdelen om de beweging tijdens het lopen of rennen goed te laten verlopen. In het bovenbeen zit een enkel bot namelijk het dijbeen, waarnaast in het onderbeen twee botten zitten. Dat zijn het scheenbeen en kuitbeen. Om belastingen en bewegingen over te kunnen dragen is de knie samengesteld uit verschillende onderdelen. Het gewricht wordt beschermd bij vallen door de knieschijf. Om de knie tussen de beendelen stabiliteit te verlenen zitten er aan weerszijden de binnen- en buitenzijde knieband. In de knie zelf zitten daarnaast nog de voorste en achterste kruisbanden. Om belastingen op te vangen zit er in de knie eveneens de meniscus.

Wat zijn meniscus?

Ben je aan het rennen, trainen of sporten dan worden grote belastingen via de knie overgedragen. De botdelen bewegen ten opzichte van elkaar en dat dient moeiteloos te verlopen. Om stootbelasting ter bescherming van de botten op te kunnen vangen is er een stootkussen aanwezig. Dit bestaat uit de binnen- en buitenmeniscus welke beide een halve ronding hebben. Het is gemaakt van kraakbeen en is daarmee zachter dan het gewone botmateriaal. Het heeft enige veerkracht en uitermate geschikt om die belastingen over te dragen. Overmatig gebruik van de knie of juist door onverwachte bewegingen kan de knie dermate onder druk komen te staan, waardoor de meniscus beschadigd raakt. Het kan scheuren, deels afbreken en tussen andere delen terechtkomen.

Ongelukkige beweging of tackle

Tijdens het voetballen maakt de sporter vele complexe bewegingen om zo de bal tussen andere spelers door te manoeuvreren. Het schoeisel is daarbij uitgevoerd met noppen, waarmee stevige grip op de grasmat kan worden verkregen. Ook met waterplassen op het veld kan men dus zonder problemen rond bewegen. Hieraan zit ook een nadeel. Indien de voet reeds is neergezet, waarna het lichaam een aanvullende beweging maakt. Het been zal verdraaien, terwijl de voet die beweging tegenwerkt. Juist de knie vormt dan een gevoelig punt voor letsel, waarbij de meniscus extra onder druk komen te staan. Ook tackles zijn een continue aanslag op het gewricht.

Slijtage door veel beweging

Ook niet sporters kunnen door veel bewegingen structureel het kraakbeen nadelig beïnvloeden. Er kan sprake zijn van een schuine loop, waardoor belastingen niet goed in het been worden geleid. Ook onverwachte bewegingen kunnen nadelige invloed uitoefenen. Sport de persoon dan kan het ook ongunstig voor het gewricht zijn, zeker als men regelmatig intensief bezig is. Let altijd op hoe je beweegt en hoe de knie erop reageert.

Onbeweegbaar gewricht

De schade aan de meniscus kan dermate groot zijn, dat een deel ervan is afgebroken of afgespat. Het is terechtgekomen tussen de bewegende delen van de knie. Het kraakbeen vormt dan een obstructie of blokkade, waardoor de kniebeweging niet kan worden afgemaakt. Het is vergelijkbaar als het leggen van een steen achter een wiel, waardoor het niet kan voortbewegen. Oftewel de knie zit op slot. Het is noodzaak om die belemmering te verwijderen, zodat de beweging weer zonder problemen kan worden afgemaakt. Hoe wordt deze aandoening verholpen?

Kijkoperatie

Om de aandoening te behandelen is een kijkoperatie via één of enkele incisies nodig om vast te stellen waardoor de conditie wordt veroorzaakt. Het kan resulteren in twee handelingen:
  • het verwijderen van het afgebroken deel, zodat de belemmering van de knie is opgeheven;
  • het herplaatsen van de delen en zodanig hechten, dat het tijdens de herstelperiode op de juiste plaats blijft.

Het zorgt ervoor dat de schade goed kan herstellen mits de knie voldoende gelegenheid daartoe wordt gegeven. Hoe verloopt de verdere genezing?

Herstelperiode bij voetbalknie

Bij problemen aan de meniscus is rust zeer belangrijk. Het houdt in dat de knie niet mag worden belast en niet intensief mag worden bewogen. Daartoe kan na de kijkoperatie in eerste instantie een immobilisatie gips worden gedragen, waarna wordt overgegaan op een tapeverband. Geleidelijk aan kan met oefeningen meer worden gedaan met de knie, waarbij de meniscus heelt en de knie weer aansterkt. Er zal in overleg met de fysiotherapeut de meest geschikte oefeningen worden gedaan, opdat het gewricht snel heelt en spoedig weer kan worden gebruikt. Let wel dat de voetballer enkele weken tot op zes weken uit de roulatie is, alvorens kan worden overwogen om weer te gaan spelen. Het herstel is altijd belangrijker dan het spelen van de wedstrijd.

Volg altijd de adviezen van de behandelend arts op en ga nooit eerder weer spelen dan dat het verantwoord is. De meniscus zijn zeer gevoelig en dienen met voldoende rust met tijd te herstellen. Neem daarbij ook de adviezen van de fysiotherapeut ter harte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voetbalknie niet alleen blessure van voetballersEen voetbalknie is een blessure waarbij zich een scheur bevindt in de binnenmeniscus of de buitenmeniscus. Op de naam af…
Meniscus dubbelgeklapt of gevouwen: diagnose en behandelingMeniscus dubbelgeklapt of gevouwen: diagnose en behandelingDe meniscus is een maanvormig stukje kraakbeen in de knie. Door een verkeerde beweging kan deze scheuren. Wanneer er een…
Voetbalknie: Pijnlijke blessure, waarbij de meniscus scheurtWat is nou eigenlijk een voetbalknie? Een voetbalknie loopt je helaas niet alleen op bij voetballen: Bij elke sport, waa…
Wat is een meniscus?Wat is een meniscus?Het komt vaak voor dat mensen schade hebben aan hun meniscus. Dit veroorzaakt dan pijn in de knie, alsof er een mes in h…
Knie en aandoeningenKnie en aandoeningenDe knieën zijn een belangrijk gewricht. Ze zorgen voor het buigen en strekken van het been. Dit maakt de mens mobiel. Er…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetbalknie
  • http://www.thuisarts.nl/knieproblemen/ik-heb-gescheurde-meniscus

Reageer op het artikel "Voetbalknie: mijn knie zit op slot, wat is er aan de hand?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 24-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!