InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kersenwratjes: symptomen kleine rode bultjes op de huid

Kersenwratjes: symptomen kleine rode bultjes op de huid

Kersenwratjes: symptomen kleine rode bultjes op de huid Kersenwratjes symptomen bestaan uit kleine helderrode of bloedrode bultjes of puntjes op de huid, rond of ovaal van vorm, en klein; variërend in grootte van een speldenknop tot 1 cm. Kersenwratjes zijn kleine bloedvatenkluwen. Ze kunnen overal op je lichaam voorkomen, maar ze worden vooral gezien op je armen (bovenarmen), schouders en torso. De precieze oorzaak van kersenwratjes is onbekend. Ze treden vooral op na het veertigste levensjaar. Het zijn onschuldige bultjes, behandeling is daarom niet nodig. Wanneer kersenwratjes als cosmetisch storend worden ervaren, kunnen ze worden verwijderd door coagulatie (wegbranden) of laser therapie.

Kersenwratjes

Wat zijn kersenwratjes?

Bijna iedereen krijgt boven het veertigste levensjaar te maken met kersenwratjes: dieprode puntjes op je huid die overal op het lichaam voor kunnen komen en zeer talrijk kunnen zijn. Kersenwratjes zijn kleine bloedvatenkluwen. Het zijn geen wratjes, want die worden veroorzaakt door een virus. Bij mannen en vrouwen komen kersenwratjes even vaak voor. Bij mensen met een blanke huid komt het vaker voor dan bij mensen met een gepigmenteerde huid. Op een blanke huid vallen de kersenwratjes ook meer op. Kersenwratjes kunnen op het hele lichaam voorkomen, maar ze worden vooral gezien op de armen, schouders en torso.

Hoe worden kersenwratjes nog meer genoemd?

Vanwege de helderrode, op kersen gelijkende kleur, worden deze huidafwijkingen kersenwratjes genoemd (in het Engels cherry angioma). Synoniemen zijn:
  • seniele angiomen;
  • angiomata senilis;
  • haemangiomata senilis;
  • Ruby spots; en
  • ouderdomshemangioom.

Symptomen: kleine rode bultjes op de huid

Kersenwratjes zien eruit als dieprode, halfbolronde huidafwijkingen die 1mm tot 1cm groot zijn. Ze zien eruit als rode puntjes op de huid, maar je moet ze niet verwarren met petechiën of purpura (bloedvlekjes), kleine huidvlekjes van 2 tot 3 mm doorsnede. Petechiën zijn een soort rode of paarse speldenprikjes en komen vooral op de benen voor. Als je de veertig bent gepasseerd, is de kans groot dat je ook kersenwratjes op je lichaam hebt. Vanaf het zestigste levensjaar komen ze vaak in grotere aantallen op de huid voor. Kersenwratjes zijn volkomen goedaardig en kunnen geen kwaad. Kersenwratjes geven geen klachten. Alhoewel ze volkomen onschuldig zijn, kunnen ze wel als cosmetisch storend worden ervaren.

Kersenwratjes oorzaak

Een kersenwratje ontstaat door een opeenhoping van verwijde kleine bloedvaten op één plek. Het is niet bekend waarom dit gebeurt. Genetische factor maken dat bepaalde mensen meer kans hebben om kersenwratjes te krijgen. Ze worden ook in verband gebracht met zwangerschap, blootstelling aan chemicaliën, en het klimaat. Er lijkt ook een verband tussen kersenwratjes en leeftijd. Kersenwratjes ontstaan op wat oudere leeftijd, maar vanaf je vijfentwintigste levensjaar kunnen ze al de kop opsteken. Het worden er steeds meer. Vrouwen en mannen hebben er in gelijke mate last van.

Diagnose en onderzoek

Kersenwratjes zijn zeer herkenbaar. Daarom wordt de diagnose 'op het oog' gesteld. Aanvullend (weefsel)onderzoek is zelden nodig.

Differentiële diagnose

kersenwratjes kunnen sterk lijken op één van de volgende huidaandoeningen:
  • angiokeratoma circumscriptum;
  • angiokeratoma corporis diffusum (ziekte van Fabry);
  • angiokeratoma van Mibelli;
  • angiokeratoma nno;
  • blue rubber bleb syndroom;
  • Kaposi sarcoom;
  • bacillaire angiomatosis; en
  • petechiën.

Kersenwratjes behandeling

Kersenwratjes zijn volstrekt goedaardig en daarom is vanuit medisch oogpunt behandeling niet nodig. Indien de huidafwijkingen als cosmetisch storend worden ervaren, kunnen ze verwijderd worden door middel van coagulatie (wegbranden) of laser therapie. Hierbij wordt de vaatlaser gebruikt. Het aantal behandelingen wordt bepaald door het aantal kersenwratjes dat verwijderd moet worden en soms moet een wat groter kersenwratje twee keer behandeld worden. Na de behandeling verschijnt er een korstje op de behandelde plek die er na ongeveer 7 tot 10 dagen vanzelf afvalt. Het is verstandig om er niet aan te peuteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidkanker: BasalioomHuidkanker: BasalioomBasalioom is één van de meest voorkomende kanker. Deze vorm van kanker is vrijwel nooit levensbedreigend. Het komt voor…
Hordeolum (strontje)Hordeolum (strontje)Een hordeolum is een vervelend pijnlijk bobbeltje aan het ooglid. Dit bultje veroorzaakt veel pijn. Wie al eens een hord…
Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?Muggenbeten kunnen erg hard jeuken. Wanneer de beet opengekrabd wordt en de muggenbeet geïnfecteerd is wordt dat zelfs n…
Hordeolum: Strontje (pijnlijk bultje) in of op het ooglidHordeolum: Strontje (pijnlijk bultje) in of op het ooglidEen hordeolum is beter gekend als een strontje in of op het ooglid. Door een bacteriële infectie krijgt de patiënt een p…
Bultje op de lip, oorzaak en behandelingBultje op de lip, oorzaak en behandelingOveral op ons lichaam kunnen bultjes ontstaan. Van hele kleine tot zeer grote. Helaas verschijnt er soms ook een bultje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lee Wrigley / Wikimedia Commons
  • Healthline. Cherry Angioma. http://www.healthline.com/health/cherry-angioma#1 (ingezien op 8-2-2017)
  • Ww.huidziekten.nl

Reageer op het artikel "Kersenwratjes: symptomen kleine rode bultjes op de huid"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!