InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 24u pH-metrie: Meting reflux in slokdarm

24u pH-metrie: Meting reflux in slokdarm

24u pH-metrie: Meting reflux in slokdarm Op de ziekenhuisafdeling gastro-enterologie of endoscopie krijgen sommige patiënten met zuurbranden die niet (goed) reageren op zuurremmers, een 24-uurs pH-metrie. Via dit onderzoek meet de arts het terugvloeien van zure maagsappen in de slokdarm gedurende 24u. De patiënt krijgt een sonde via de neus om te bepalen of hij een zure of niet-zure reflux heeft. Het onderzoek is soms vervelend of vreemd voor de patiënt, maar het is niet pijnlijk.

Voor de 24u pH-metrie

De patiënt blijft volledig nuchter voor het onderzoek. Hij mag met andere woorden niet eten, drinken en evenmin roken. Drie dagen voor het onderzoek en tijdens het onderzoek stopt hij met alle maagmedicatie, tenzij de arts iets anders voorschrijft.

Praktisch

Het onderzoek heeft een tijdsduur van ongeveer twintig minuten tot één uur. Het is geen pijnlijk onderzoek, maar de patiënt vindt het mogelijk wel vervelend. Ter hoogte van de neus kleeft de arts namelijk een sonde. Tot slot vindt het onderzoek poliklinisch plaats; de patiënt mag na het onderzoek weer naar huis, maar moet 24u later wel terugkomen. Het verwijderen van de sonde en het meettoestel duurt ongeveer vijf minuten.

Onderzoek: Meting reflux in slokdarm

Eerst verdooft de arts het neusgat met een spray. De arts plaatst daarna via de neus een fijne sonde (soepel buisje van 3 mm dik) in de slokdarm, net boven de maagingang. Via RX-opnamen bepaalt hij de juiste positie van de sonde. Deze sonde sluit hij aan op een recorder (pH-metertje) dat alle onderzoeksgegevens opslaat. Op die manier gebeurt een meting van de terugvloei van maagsappen in de slokdarm gedurende 24u. De arts brengt vervolgens een kleefpleister aan op de wang van de patiënt waar de sonde uit de neus komt. De patiënt heeft de pH-recorder aan ter hoogte van het bekken; het toestel (ter grootte van een portefeuille) is gefixeerd door middel van een soort broeksriem. De verpleegkundige geeft de patiënt uitleg over de druktoetsen of schuifknoppen De arts maakt een RX-opname (medische term voor "radiografisch onderzoek") om de correcte positie van de sonde in de slokdarm te controleren. Pas als alles goed geplaatst is, mag de patiënt naar huis. Hij wordt 24u later weer in het ziekenhuis verwacht voor het verwijderen van de sonde en het meettoestel.

Na het onderzoek

Na het onderzoek mag de patiënt drinken, eten, zijn gewone werkzaamheden uitvoeren en slapen.

Niet toegelaten

De patiënt mag niet baden of douchen. Ook kauwgom eten is niet toegestaan. Laxeermiddelen (geneesmiddelen bij obstipatie), maagzuurremmers, andere maagmedicatie, ontstekingsremmers en zware fysieke activiteiten zijn evenmin toegelaten. Verder valt roken te vermijden.

Voorschriften

De patiënt draagt gedurende 24u de recorder. Deze zit in een gordel rond de middel. Dit toestel mag de patiënt absoluut niet loskoppelen en het mag evenmin in contact komen met water. De patiënt houdt voorts een dagboek bij waarin hij opschrijft wanneer hij start en eindigt met eten, wanneer hij gaat slapen en opstaat, of en wanneer hij klachten heeft, De patiënt komt na 24u weer terug zodat de arts de sonde verwijdert. Dit is volledig pijnloos.

Bijwerkingen

De patiënt heeft mogelijk keelirritatie wat slechts sporadisch optreedt. Ook een neusbloeding komt zelden voor.

Resultaten

De resultaten komen in een computer terecht. Een arts analyseert vervolgens de resultaten en geeft dit door aan de verwijzende arts van de patiënt. Deze maakt dan met de patiënt een afspraak voor de bespreking van de resultaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandend maagzuur en pijn op de borstBrandend maagzuur en pijn op de borstIedereen heeft er wel eens last van: brandend maagzuur. Een soms stekend, pijnlijk gevoel op de borst, meestal vlak bove…
Wat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenWat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenHet terugstromen van maagzuur in de slokdarm wordt reflux genoemd. Dit ontstaat doordat de spier die moet voorkomen dat…
Brandend maagzuur (zuurbranden): symptomen en behandelingBrandend maagzuur (zuurbranden): symptomen en behandelingWat is zuurbranden of brandend maagzuur? Bij zuurbranden of reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. D…
Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingSlokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er k…
Reflux oorzaak en behandelmethodeOnze kleine meid heeft nu alweer enige tijd last van Reflux. Hoervoor moest ze zelfs opgenomen worden in het ziekenhuis.…
Bronnen en referenties
  • http://www.azalma.be/download/PH-metrie-informatiebrochure.pdf
  • http://www.digestiefcentrum.be/BENL/site/P-phmetrie.aspx
  • http://www.gastrobenw.be/technische-onderzoeken/impedantiemeting.htm
  • http://www.sintandriestielt.be/userfiles/files/Infofolders/Inwendige_ziekten/4_pH-metrie.pdf
  • http://www.stlucas.be/raadplegingen/inwendige_slokdarmdrukmeting(brochure).pdf
  • http://www.uza.be/onderzoek/24-uurs-ph-metrie

Reageer op het artikel "24u pH-metrie: Meting reflux in slokdarm"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gastro-enterologie
Medische informatie…
Schrijf mee!