InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterstofademtest: Test voor lactoseovergevoeligheid

Waterstofademtest: Test voor lactoseovergevoeligheid

Waterstofademtest: Test voor lactoseovergevoeligheid Op de ziekenhuisafdeling gastro-enterologie of interne geneeskunde krijgen sommige patiënten die klachten hebben van het prikkelbaredarmsyndroom of chronische diarree een lactose-intolerantietest. Hierbij kijkt de arts of de patiënt lactose (melksuiker) of glucose goed verteert. Met het veilige en gemakkelijke onderzoek bepaalt de arts of de patiënt bepaalde voedingsstoffen goed afbreekt in het maag-darmkanaal. Hij meet het vrijgekomen waterstofgas van de vertering in de dikke darm op via een waterstof-ademtestapparaat. De patiënt dient een aantal voorbereidingen te treffen met betrekking tot het onderzoek.

Voorbereiding waterstofademtest

Doorgeven aan de arts

De patiënt moet tijdig doorgeven welke medicatie hij gebruikt.

Nuchter

De patiënt moet nuchter blijven; hij mag de dag voor het onderzoek vanaf middernacht niet meer eten, drinken, kauwgom consumeren of roken.

Toegelaten voeding avond voor het onderzoek

De patiënt mag nog een licht verteerbare maaltijd nuttigen de avond voor het onderzoek. Toegelaten zijn: eieren, kip, magere vleeswaren: kip (kalkoen, visfilet, ...), wit brood en witte rijst.

Op de dag van het onderzoek mag de patiënt wel een glas warm water drinken; dit bevordert darmbewegingen en verwijdert darmbacteriën.

Niet meer toegelaten voeding (twee dagen voor het onderzoek

De patiënt moet alle vezel- of koolhydraatrijke producten vermijden zoals:

Verder mag de patiënt op de dag van de test geen vitaminen, laxatieven en antibiotica innemen.

Voorzorgsmaatregelen

Het innemen van antibiotica moet minstens vier weken voor het onderzoek stopgezet zijn. Tussen een darmonderzoek en de ademtest dient minstens 1 week te zitten. De patiënt mag twee dagen voor het onderzoek geen laxeermiddelen (geneesmiddelen bij obstipatie) gebruiken. De patiënt mag de gebitsprothese 24u voor het onderzoek enkel met tandpasta reinigen. Soms is een tweede ademtest nodig; hier moet minstens 48u tussen zitten.

Meenemen

De patiënt neemt best lectuur, papierwerk, studieboeken, handwerk, ... mee zodat hij zich goed ontspant tussen de metingen. Hij mag namelijk niet rondlopen tijdens het onderzoek.

Praktisch

Het onderzoek kent een tijdsduur van ongeveer drie à vier uur en gebeurt poliklinisch; de patiënt mag dus direct na de test naar huis. De patiënt mag niet eten, roken of drinken tijdens het onderzoek.

Het onderzoek

Bij het onderzoek doet de arts ieder halfuur metingen zodat hij in totaal zes resultaten bekomt. De patiënt krijgt een ademtest op de nuchtere maag. Hij blaast via een mondstuk in een apparaat. De arts noteert de waarde van het ademmonster. De patiënt krijgt een testdrank (50 gr. lactose of glucose, opgelost in water) die hij gans moet opdrinken. Deze hoeveelheid komt overeen met de hoeveelheid lactose in 1 liter melk. Daarna doet de arts elk halfuur opnieuw een ademtest en schrijft hij de waarde op. Als de patiënt klachten ervaart, moet hij dit meteen opschrijven of melden. Deze waarden lopen normaliter op; de patiënt mag pas naar huis bij een daling van de waarde waardoor hij mogelijk langer moet blijven. De arts diagnosticeert lactose-intolerantie (symptomen bij het consumeren van melk en zuivelproducten) bij een significante stijging van waterstof boven de nuchtere waarden.

Na het onderzoek

De patiënt mag na het onderzoek normaal eten en drinken en zelfstandig naar huis gaan. Hij krijgt de resultaten van de arts die het onderzoek heeft aangevraagd.

Bijwerkingen

Darmkrampen en diarree: De patiënt ervaart dat zijn klachten verergeren. Dit is slechts tijdelijk (tot 24u na het onderzoek). Deze klachten moet hij wel doorgeven aan de endoscopie-assistent, arts of verpleegkundige.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
Intolerantie voor lactoseIntolerantie voor lactoseWanneer het lichaam niet in staat is om de melksuiker lactose volledig te verteren, is er sprake van lactose-intoleranti…
Lactose-intolerantie: een enzymzwakteLactose-intolerantie: een enzymzwakteEen lactose-intolerantie is een enzymzwakte en geen melkallergie. Het heeft dan ook niets met melkeiwitten te maken, maa…
Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Vier op tien landgenoten hebben problemen met het verteren van lactose. Velen voelen zich na het drinken van melk of het…
Bronnen en referenties
  • http://www.jessazh.be/deelwebsites/maag--en-darmziekten/onderzoeken/ademtest-lactosetest
  • http://www.sintandriestielt.be/userfiles/files/Infofolders/Inwendige_ziekten/7_lactose_ademtest2012.pdf
  • http://www.uza.be/onderzoek/ademtest-lactose
  • https://www.azsintblasius.be/pdf/41112/F166_W_lactose_ademtest_volwassenen.pdf

Reageer op het artikel "Waterstofademtest: Test voor lactoseovergevoeligheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gastro-enterologie
Medische informatie…
Schrijf mee!