InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De waarheid over flatulentie

De waarheid over flatulentie

De waarheid over flatulentie Flatulentie is het hebben van te veel darmgassen. Winderigheid is een ander woord voor flatulentie. Sommige mensen produceren te veel darmgassen waardoor ze in genante situaties komen te staan. Om deze situaties te voorkomen gaat men bepaalde voedselsoorten mijden en dat leidt weer tot geheel of gedeeltelijke ondervoeding. Deze vorm van ondervoeding werkt averechts want een voedseltekort is een oorzaak van flatulentie! Dat komt onder meer omdat de darmwanden niet goed worden gevoed. Flatulentie is geen voedselprobleem maar een darmwandprobleem.
Venkel / Bron: Jamain, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Venkel / Bron: Jamain, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Inhoud:

Venkel

Venkel is een groente die flatulentie tegen gaat, maar op een iets andere manier dan je zou denken. Het zorgt er juist voor dat de anusspier zich ontspant waardoor darmgassen geruisloos uit het lichaam verwijderd worden. Flatulentie is een teveel aan darmgas. Dat wordt opgelost door het verwijderen van darmgas. Venkel stimuleert de darmgassen om extra snel het lichaam te verlaten.

Voedsel met vezels

Voedsel met vezels zorgt ervoor dat de darmen tijdelijk meer darmgassen produceren, met de nadruk op tijdelijk. Vezels worden verteerd in de darmen, maar een beetje langzamer dan ander voedsel. Het verteren van vezels kan bij iemand die dat niet gewend is leiden tot darmgassen omdat deze persoon niet de beschikking heeft over de juiste darmflora om vezels te verteren. Na een tijdje zal het lichaam zich aan de nieuwe situatie hebben aangepast en worden er geen extra darmgassen meer geproduceerd. Vele mensen ontwijken onterecht de geneeskracht van bonen teneinde geen darmgassen te produceren; dat is geen slimme handeling want je berooft jezelf van belangrijke voedingsstoffen.

Groene kruiden, roomyoghurt en cottage cheese

Vrijwel alle groene kruiden gaan de vorming van darmgassen tegen. Maar je moet dit niet binnen enkele uren bekijken maar binnen enkele weken! Kruiden zijn zeer gezond en kunnen de darmflora in positieve mate beïnvloeden. Ook de darmwand wordt hersteld door het eten van kruiden. Daarnaast zijn volle biodymanische roomyoghurt en biologische cottage cheese zeer goed voor de darmwand. Als je begint met deze producten te eten, zal het verschijnsel flatulentie in de loop der weken verminderen. Wat je in ieder geval niet moet doen is: groenten vermijden! Dat advies wordt weliswaar vaak gegeven, zelfs door diëtisten, maar dit is het slechtste advies wat je je kunt voorstellen!

Het slechtste advies ooit

Er wordt wel eens gezegd dat er veel onzin op internet staat. Dat is helemaal waar als het gaat om het ziekteverschijnsel flatulentie. Mensen adviseren soms om tientallen soorten groenten niet te eten! Maar het is al vanaf begin 1900 bekend dat dit leidt tot een voedseltekort en voedseltekorten altijd leiden tot flatulentie. Het mijden van groente om flatulentie te voorkomen is misschien wel het meest onzinnige advies wat er gegeven kan worden en toch staat juist dit advies op miljoenen websites die voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Probeer eens na te denken: als voedsel dat iedereen eet bij en kleine groep leidt tot flatulentie, is het dan te verwachten dat de oorzaak van flatulentie is gelegen in voedsel? Nee, natuurlijk niet, want de overgrote meerderheid van de mensen (tussen de 95 en 99%) krijgt helemaal geen last van flatulentie als men broccoli of iets anders supergezonds eet! Daarom is het goed om te weten dat sommige artsen al sinds begin 20e eeuw de oorzaak van flatulentie neerleggen bij een verminderde werking van de darmen. Een ondervoede of ontstoken darmwand is anno 21e eeuw vaak het gevolg van het innemen van antibiotica of andere medicijnen. Het is zeer onverstandig om in dat geval te reageren door geen gezonde groenten of peulvruchten te eten.

De darmwand is de hoofdoorzaak

Flatulentie werd vroeger soms alleen maar als een symptoom beschouwd en niet als ziekte op zich. Moderne wetenschappelijke inzichten hebben de status van flatulentie enorm verhoogd door het te promoveren tot een heus, waardige ziekte. Vele mensen denken dat flatulentie iets te maken heeft met het soort voedsel wat we eten. Dat klopt maar zeer gedeeltelijk want we weten ook dat hetzelfde voedsel bij de ene persoon tot flatulentie leidt en bij de ander niet. Wat is dan de hoofdoorzaak van flatulentie? Het is de darmwand!

Bij-oorzaken

Lucht die je op verkeerde manier inademt of eigenlijk inslikt en die in de maag en darmen terecht komt kan tot flatulentie leiden. Deze soort flatulentie wordt hier niet bedoeld, hoewel het verstandig is te realiseren dat bepaalde manieren om eten naar binnen te werken leidt tot een te grote inname aan lucht, met alle ongemakken van dien. Een andere manier van het ontstaan van flatulentie is het eten van gegist voedsel of het drinken van bier met levende gistcellen. In de maag gist het brouwsel nog even door waarbij er allerlei gassen worden geproduceerd en je een overdreven vol gevoel krijgt. Omdat deze gassen de darmen verlaten, worden ze darmgassen genoemd.

Flatulentie kan een symptoom zijn van prikkelbaredarmsyndroom.

Ondervoede darmwand

Een belangrijk verschijnsel bij het ontstaan van darmgassen is een ondervoede darmwand. De darmwand kan last hebben van een lekkedarmsyndroom. Symptomen hiervan zijn dat vanuit de de darmen een opwaartse druk komt. Deze druk kan eveneens leiden tot hartkloppingen, duizeligheid en hartritmestoornissen. Als het hart niet te sterk is kan het hart zelfs stil gaan staan! Een hartstilstand is een dodelijk fenomeen. Verschillende wetenschappers hebben in de 19e eeuw al ontdekt dat een teveel aan darmgassen kan leiden tot een plotselinge dood bij dieren. Flatulentie is een verschijnsel om serieus te nemen.

De darmwand en de bloedvaten die voedingsstoffen uit de darmen halen. / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (CC BY-SA)De darmwand en de bloedvaten die voedingsstoffen uit de darmen halen. / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
Er zijn helaas nog steeds artsen die denken dat het eten van koolhydraten leidt tot darmgassen. De waarheid is echter omgekeerd!

Ondervoeding is oorzaak flatulentie

Flatulentie is in feite het gevolg van ondervoeding. Het is juist van belang om gezonde voeding te eten waarvan mensen geneigd zijn om te denken dat ze tot flatulentie leiden. Zetmeelrijke producten moet je beslist eten want als je ze laat staan dan is de kans op ondervoeding hoger. Je zult misschien denken: ´Ondervoeding is dat niet een beetje overdreven?´ Maar tegenwoordig zijn juist erg veel mensen ondervoed omdat ze te veel slecht voedsel eten. Suiker, transvetten en witmeelproducten zijn voedingsloze producten terwijl ze wel het merendeel van het dieet uitmaken. Wat we moeten eten zijn: aardappelen, peulvruchten, bladgroenten, uien, knoflook, prei en alle andere groenten- en fruit-soorten waarvan mensen denken dat ze flatulentie krijgen. In werkelijkheid is het omgekeerd: als je ondervoed bent, is er een verhoogde kans op flatulentie!

Veel bewegen

Flatulentie in de zin van opeenhoping van darmgassen, wordt voorkomen door veel te bewegen. Bewegen is goed voor de spijsvertering en daarom helpt het ook bij flatulentie. Paardrijden, fietsen, wandelen en hardlopen zijn goede voorbeelden van beweging.
Gerelateerde artikelen
Flatulentie: oorzaken, behandeling en tips bij winderigheidFlatulentie: oorzaken, behandeling en tips bij winderigheidHet laten van scheten of winden is voor sommigen een handeling die met heel wat humor gepaard gaat. Maar voor wie last h…
Prikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tipsPrikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tipsHeb je vaak last van buikkrampen en een onregelmatige stoelgang, zonder dat je arts een duidelijk aanwijsbare ziekte als…
Heb je een opgeblazen gevoel in de buik? Oorzaken en tipsHeb je een opgeblazen gevoel in de buik? Oorzaken en tipsIedereen heeft wel eens een opgeblazen gevoel gehad in de buik. Je hebt lekker en veel gegeten en na de maaltijd voelt a…
Venkel, venkel is voedsel maar ook geneeskrachtigVenkel is een groente die heerlijk is bij onder andere vis. Maar venkel heeft ook geneeskrachtige kwaliteiten. Venkel, a…
Vezels en het positieve effect op onze gezondheidVezels en het positieve effect op onze gezondheidVezels is een verzamelnaam voor een aantal stoffen (voornamelijk koolhydraten) die te vinden zijn in celwanden van plant…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De waarheid over flatulentie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-11-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!