InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Lekkedarmsyndroom, voeding bij een poreus darmslijmvlies

Lekkedarmsyndroom, voeding bij een poreus darmslijmvlies

Lekkedarmsyndroom, voeding bij een poreus darmslijmvlies De darmwand is bekleed met darmslijmvlies met een filterwerking. Dit slijmvlies laat stoffen die ziekmakend zijn voor het lichaam niet toe. Wanneer het darmslijmvlies ontstoken is, wordt het slijmvlies poreus. Hierdoor kan het filter niet naar behoren werken en worden er allerlei stoffen toegelaten in het lichaam die daar zowel psychische als geestelijke schade kunnen aanrichten. Het darmslijmvlies is poreus geworden en we spreken in zo´n geval van een lekke darm, lekkende darm of het lekkedarmsyndroom.
Cottage cheese is goed bij een lekke darm. / Bron: FASTILY, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cottage cheese is goed bij een lekke darm. / Bron: FASTILY, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Voeding tegen lekkedarmsyndroom

Het lekkedarmsyndroom kun je met voeding tegen gaan. Onderaan dit artikel staan een aantal voedingsproducten die goed helpen bij lekkedarmsyndroom. Je kunt je wenden tot sommige vleesproducten waarin veel glutamine zit maar deze hebben als nadeel dat er ook veel stoffen in zitten die juist door een beschadigde damwand worden doorgelaten. Je kunt sneller herstellen met glutaminerijke voeding zoals biodynamische yoghurt. Let erop dat biologische yoghurt niet goed genoeg is; er zit een verschil tussen biologische en biologisch-dynamische producten.

Villi

In de darmwand zitten uitstekende stukken die men villi noemt. Deze villi produceren enzymen die we nodig hebben om de spijsvertering goed te laten verlopen. Bij een beschadiging van de darmwand werken de villi niet meer optimaal waardoor er minder enzymen worden aangemaakt. Hierdoor verteert ons voedsel minder goed. Je moet het zo zien dat de uitsteeksels, villi de oppervlakte van de darmwand aanmerkelijk groter maken. Doordat deze villi hun functie kwijtraken, verkleint het darmoppervlak en daarmee de mogelijkheid om voedingsstoffen uit ons voedsel op te nemen.

Oorzaken van lekkedarmsyndroom

Er zijn verschillende beschadigingen waaronder de darmwand te lijden kan hebben. Het kan ontstoken zijn, geïrriteerd of verzakt. In al deze gevallen werkt de darmwand minder goed. Vaak vindt er een combinatie van factoren plaats. De oorzaken van verminderde darmwandwerking zijn:
Spruitjes zijn goed bij lekke darm. / Bron: Richard Webb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Spruitjes zijn goed bij lekke darm. / Bron: Richard Webb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Soms heeft een lekkedarmsyndroom onverwachte symptomen: je bent moe en hebt hoofdpijn.

Medicijnen als oorzaak

Zoals je ziet zijn er veel oorzaken van een verminderde darmwandwerking die te voorkomen zijn. Op het gebied van medicijnen kun je het beste stoppen met de anticonceptiepil, maagzuurremmers en aspirine. De laatste twee uit dit rijtje zijn medicijnen die vrij verkoopbaar zijn, zonder recept, wat de illusie geeft dat ze veilig zijn. Niets is minder waar; de medicijnen zijn slechts in de vrije verkoop na een langdurige lobbyprocedure van medicijnfabrikanten maar ze hebben ernstige bijwerkingen. Ibuprofen, antibiotica en NSAID´s zijn eveneens af te raden. Natuurlijk heb je in extreme gevallen soms een antibioticakuur nodig maar de meeste artsen schrijven dit veel te snel voor. Ook een prednisonkuur kan het maagdarmstelsel volledig overhoop gooien.

Ziekten door lekkedarmsyndroom

Het is belangrijk om te beseffen dat er allerlei ziekten kunnen ontstaan door een verminderde darmwerking. Zo kunnen er psychische ziekten ontstaan. In sommige voeding zoals in tarwe en melkproducten zitten morfine-achtige stoffen, respectievelijk glutenmorfine en casomorfine. Deze kunnen een depressie en zelfs een psychose triggeren. Daarnaast zijn er allerlei problemen zoals vermoeidheid, huidklachten, spijsverteringsklachten, hoofdpijn en fibromyalgie. Ook kan een lekkedarmsyndroom leiden tot de ziekte van Crohn en colitis, twee ernstige darmziekten waar je bijna niet meer vanaf komt. Ook ontstekingsziekten zoals eczeem, psoriasis en artritis kunnen makkelijker plaatsvinden wanneer de darmwand niet optimaal werkt.

Het begin van vele ziekten

De oorzaken die hierboven worden genoemd staan zelden op zich. Vaak heeft een patiënt met lekke darmsyndroom meerdere oorzaken waar hij of zij aan voldoet. Het is belangrijk om een aantal oorzaken uit te sluiten zodat het probleem opgelost wordt. Lekkedarmsyndroom is een ernstige aandoening op zich, maar kan ook leiden tot een aantal andere ziekten, zoals we hierboven zagen. Daarom is het goed om het probleem in een vroeg stadium te onderkennen en er middels voeding en eliminatie van oorzaken iets aan te doen.

Vermoeidheid en lekkedarmsyndroom

Vermoeidheid ontstaat bij patiënten met het lekkedarmsyndroom omdat het immuunsysteem voortdurend bezig is met het herstellen van de darmwand. Soms is er een eiwit niet goed verteerd en ziet het immuunsysteem dit als een bedreiging. Via een ontstekingsmechanisme wordt het eiwit uitgeschakeld. Ook andere stoffen worden slechter verteerd waardoor het immuunsysteem continue bezig is energie op te eisen voor hert herstellen van de darm. Omdat de meeste mensen niet zo goed blijven eten, of blijven doorgaan met alcohol drinken, blowen of roken, wordt het probleem alleen maar vergroot. Hierdoor kan er uiteindelijk een toestand van chronische vermoeidheid ontstaan.

Vezels en boterzuur

Door het eten van vezels wordt boterzuur aangemaakt. Boterzuur wordt door de cellen van de darmen gebruikt om zichzelf te beschermen. Hierdoor kunnen ontstekingsprocessen minder snel om zich heen grijpen. Uiteindelijk wordt hierdoor ook de kans op darmkanker en andere ziekten die ontstaan door ontstekingen op cellulair niveau verkleint. Voor het opnemen van boterzuur is het belangrijk om genoeg seleen binnen te krijgen. In drie paranoten zit genoeg seleen voor de hele dag. Je kunt vijf of zes paranoten eten om een seleentekort aan te vullen.

Het herstel van de darmwand

De darm kan worden hersteld met voeding. Met name glutamine, vitamine D, zink en voedingsproducten die de darmflora stimuleren (probiotica) kunnen voor herstellen van de darmwand zorgen. Voedingsstoffen die inuline bevatten, zoals asperges, uien, aardpeer, banaan en yam zijn producten die je zou kunnen nemen om de darmflora te stimuleren. Een fytotherapeut of orthomoleculair voedingstherapeut kan je helpen bij de diagnose en het opstellen van een menu voor de juiste
Peterselie is goed bij lekke darm. / Bron: Donovan Govan., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Peterselie is goed bij lekke darm. / Bron: Donovan Govan., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
voedingsproducten.

Welke voeding helpt bij lekke darmsyndroom?

Voedsel zoals alle kokosnootproducten en ontkiemde peulvruchten zijn extra goed tegen een lekkende darmsyndroom. In spinazie, kolen en peterselie zit veel glutamine en dat heb je nodig voor een opbouw van een verstoorde darmwand. Verder zit er veel glutamine in rauwe melk, rauwemelkproducten zoals ricotta, yoghurt en kwark. De melkproducten met het label Demeter in de natuurvoedingswinkel komen het dichtst bij de rauwemelkproducten van weleer. Daarnaast dienen alle melkproducten uit de supermarkt minimaal 14 dagen lang vermeden te worden net als: sojaproducten, tarweproducten, alcohol, alles waarin suiker zit en alle gistproducten. Dat wordt het eliminatiedieet genoemd. Het is een tijdelijk dieet. Als de darmwand voldoende hersteld is kun je langzaam weer beginnen met deze producten te eten.
Gerelateerde artikelen
Glutamine, belangrijker dan lang gedacht isGlutamine, belangrijker dan lang gedacht isL-glutamine is een aminozuur wat bij ontzettend veel stofwisselingsprocessen een rol speelt. Het lichaam kan deze stof z…
Darmproblemen en darmfloraDarmklachten en spijsverteringsproblemen zijn eerder regel dan uitzondering in onze moderne maatschappij, evenals tekort…
Lekkende darm (leaky gut) genezenLekkende darm (leaky gut) genezenGezonde darmen hebben altijd een bepaalde doorlaatbaarheid nodig om voedingsstoffen op te kunnen nemen. De darmwand kan…
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het maag-darm stelsel. In Nederland worden er per jaar bij o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • http://www.livestrong.com/article/249890-list-of-foods-that-contain-glutamine/
  • Boek: Ineke Haisman, met verstand gezond
  • http://www.weighttraining.com/faq/which-foods-are-high-in-glutamine
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: FASTILY, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Richard Webb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Donovan Govan., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Lekkedarmsyndroom, voeding bij een poreus darmslijmvlies"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!