InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Klamme huid: Oorzaken en symptomen van klam aanvoelende huid

Klamme huid: Oorzaken en symptomen van klam aanvoelende huid

Klamme huid: Oorzaken en symptomen van klam aanvoelende huid Bij een klamme huid is de huid koel, vochtig en meestal bleek van kleur. Meestal wijst dit symptoom niet op een ernstig probleem. Overmatig zweten of zonder duidelijke reden een huid hebben die klam aanvoelt, wijst mogelijk wel op een aandoening of gezondheidsprobleem. In sommige gevallen is de klam aanvoelende huid zelfs een alarmsignaal waarvoor onmiddellijk medische hulp nodig is.
Netelroos komt voor bij een ernstige allergische reactie / Bron: Hans, PixabayNetelroos komt voor bij een ernstige allergische reactie / Bron: Hans, Pixabay

Anafylaxie (ernstige allergische reactie) en klamme huid

Bij een ernstige allergische reactie (anafylaxie) treedt mogelijk een klam aanvoelende huid op. Volgende symptomen gaan mogelijk vergezeld met een anafylactische shock:

De patiënt heeft dringend epinefrine (adrenaline) nodig bij een ernstige allergische reactie om de symptomen tegen te gaan.

Hartaanval

In zeldzame gevallen is koud zweten of een klamme huid een symptoom van een hartaanval. Hartaanvallen vereisen onmiddellijke medische aandacht.

Andere belangrijke waarschuwingstekens van een hartaanval zijn:

Koorts

Een ziekte of infectie gaat mogelijk gepaard met koorts waarbij de lichaamstemperatuur van een patiënt oploopt tot 38 °C. Door koorts gaat een patiënt vaak zweten. Koorts maakt deel uit van de natuurlijke immuunrespons van het lichaam en is daarom niet steeds een alarmsignaal. Aangezien het lichaam de infectie bestrijdt, vermindert de koorts gewoonlijk. Als koorts langer duurt dan 48 uur, moet een patiënt wel naar de dokter gaan. Koorts verdwijnt meestal spontaan als het lichaam de infectie bestrijdt. Acetaminophen of ibuprofen verlichten de ongemakkelijke symptomen.

Opvliegers

Sommige vrouwen ervaren perioden van zweten en een klamme huid tijdens de perimenopauze (periode van symptomen voor de menopauze) en de menopauze zelf. Dit zweten komt meestal voor in de vorm van opvliegers of nachtelijk zweten. Hormonale schommelingen in oestrogeen en andere hormoonspiegels veroorzaken meestal opvliegers en nachtzweten. Vrouwen die opvliegers ervaren, zijn gebaat met hormoonvervangingstherapie. Een arts bespreekt met de vrouw de mogelijke bijwerkingen.

Overactieve schildklier

Een overactieve schildklier (hyperthyreoïdie) veroorzaakt mogelijk overmatig zweten met een klamme huid tot gevolg. Deze aandoening verhoogt namelijk het metabolisme van een patiënt, waardoor de huid warm en klam gaat aanvoelen.

Andere symptomen van hyperthyreoïdie zijn onder andere:

Artsen schrijven diverse mogelijke medicijnen voor voor de behandeling van hyperthyreoïdie. Ook veranderingen in de levensstijl verzachten de symptomen.

Overmatig zweten (hyperhidrose)

Bij patiënten met hyperhidrose hoeft het lichaam niet altijd te worden afgekoeld. Veel patiënten met hyperhidrose zweten uit slechts één of twee lichaamsdelen, zoals de handpalmen, de voeten, onder de armen of op het hoofd. Deze gebieden druppelen van het zweet, terwijl de rest van het lichaam droog blijft. Overmatig zweten tast de dagelijkse activiteiten aan en vermindert de kwaliteit van leven van een patiënt. De huid in de getroffen gebieden is zacht en wit en laat soms zelfs los. Hyperhidrose leidt soms ook tot infecties, zoals voetschimmel en liesschimmel.

Antitranspiratiemiddelen verminderen het zweten. Deze middelen zijn ook beschikbaar voor de handen en voeten. Het aanbrengen van antitranspireermiddel op een droge huid voor het slapengaan helpt bij het nachtelijk zweten.

Patiënten met zweetvoeten zijn gebaat met enkele zelfzorgtips om geurtjes en huidinfecties zoals voetschimmel te voorkomen:
  • dezelfde schoenen geen twee dagen achter elkaar dragen want de schoenen moeten volledig drogen
  • indien mogelijk sandalen dragen
  • schoenen dragen van natuurlijke materialen in plaats van plastic
  • sokken dagelijks vervangen of vaker als ze nat worden

Als een patiënt buitensporig zweet zonder aanwijsbare reden, spoort de arts de onderliggende oorzaak op en behandelt hij deze. Iontoforese is een mogelijke behandelingsoptie voor patiënten die kampen met zweethanden of zweetvoeten. Hierdoor is het mogelijk om de zweetklieren tijdelijk uit te schakelen. Botoxinjecties zijn een andere behandelingsoptie. Verschillende receptgeneesmiddelen bieden tevens verlichting op korte termijn. Tot slot behandelt de arts een eventuele schimmelinfectie via antimycotica (antischimmelmiddelen).

Pijn op de borst is een teken van een shock / Bron: Freestocks.org, PexelsPijn op de borst is een teken van een shock / Bron: Freestocks.org, Pexels

Shock en klam aanvoelende huid

Een klamme huid treedt ook op bij een shock waarvoor onmiddellijke medische hulp nodig is. Volgende tekenen zijn kenmerkend van een shock:

Te warm en huid die klam aanvoelt

De meeste patiënten krijgen te maken met een klamme huid omdat ze het te warm hebben. Zweten maakt deel uit van het complexe warmteregulatiesysteem van het lichaam. De huid bewaart het grootste deel van het lichaamswater en wanneer warmte de zweetklieren activeert, komt een deel van dat vocht naar de oppervlakte. Dit vocht koelt het lichaam af, maar maakt de huid nat. Als zweten een klamme huid veroorzaakt, is dit gewoonlijk geen reden tot bezorgdheid en is er geen medische behandeling nodig.

Andere oorzaken

Een klam aanvoelende huid kent nog andere mogelijke oorzaken:

Diagnose en onderzoeken

Om de oorzaak van het symptoom te bepalen, heeft de arts een medische geschiedenis en een familiale geschiedenis nodig. De arts stelt eveneens vragen over de eetgewoonten en dagelijkse activiteiten. Als de arts vermoedt dat de klamme huid het gevolg is van een hartprobleem, zal hij hartritme testen door middel van een elektrocardiografie (ECG: hartfilmpje). De arts verbindt hierbij kleine elektroden met de huid. Deze zijn verbonden met een apparaat dat het hartritme uitleest. Als de arts denkt dat de patiënt lijdt aan een hormonale onbalans, is een bloedonderzoek nodig om de hormoonspiegels te testen. Het is dankzij een bloedonderzoek ook mogelijk om tekenen van infectie op te sporen.

Alarmsymptomen

Een patiënt met een klamme huid en andere tekenen van een hartaanval, heeft onmiddellijke medische noodhulp nodig. Als een patiënt symptomen van onderliggende aandoeningen ervaart, zoals van hyperhidrose of hyperthyreoïdie, is een juiste diagnose van een arts nodig. Patiënten die tijdens de perimenopauze opvliegers ervaren die het dagelijks leven verstoren, raadplegen eveneens best een arts voor een persoonlijk behandelplan. Ook bij koorts is medische hulp nodig, vooral als uitdroging, duizeligheid, zwakte of verwardheid gepaard gaan met de koorts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen zweethanden? Tips bij klamme handenWat te doen tegen zweethanden? Tips bij klamme handenHeb jij ook vaak last van die vervelende zweethanden? Dan weet je dat zweethanden vooral in sociale situaties erg irrita…
Homeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zwetenHomeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zwetenOvermatig zweten of transpireren wordt in de medische wereld ook wel hyperhidrose genoemd. Zweten is voor het menselijk…
Overmatig zweten: hoe komt het en wat doe je ertegen?Overmatig zweten: hoe komt het en wat doe je ertegen?Ieder mens verliest zweet, ook al zit je stil. Door je in te spannen, wordt het merkbaar en lopen er zweetdruppels over…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Overdreven transpiratie - gelokaliseerde hyperhidrosisTranspiratie wordt gestimuleerd door warmte. Het lichaam reguleert zo de lichaamstemperatuur. Maar in bepaalde gevallen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BarbaraBonanno, Pixabay
  • Geraadpleegd op 17 september 2018:
  • Clammy skin, https://www.msn.com/en-gb/news/other/clammy-skin/ar-AAYYyL
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Skin clammy, http://pennstatehershey.adam.com/content.aspx?productId=108&pid=1&gid=003216
  • Skin clammy, https://www.nicklauschildrens.org/health-information-library/symptoms/skin-clammy
  • What causes clammy skin?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/322446.php
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Freestocks.org, Pexels

Reageer op het artikel "Klamme huid: Oorzaken en symptomen van klam aanvoelende huid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zweetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!