InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Loperstepel: symptomen, oorzaken en behandeling joggerstepel

Loperstepel: symptomen, oorzaken en behandeling joggerstepel

Loperstepel: symptomen, oorzaken en behandeling joggerstepel Een loperstepel, ook wel bekend als 'joggerstepel', is een pijnlijke tepel als gevolg van het het wrijven van kleding tegen de tepels, meestal tijdens het sporten, zoals hardlopen of langeafstandlopen. Met name langeafstandslopers hebben de grootste kans om deze onaangename aandoening te ontwikkelen. Een loperstepel wordt veroorzaakt door de wrijving van je shirt of bh (vooral als het katoen is) tegen gevoelig tepelweefsel en de kans erop is groter als je in bijzonder warm of nat weer loopt, of langer dan 15 kilometer hardloopt. De schade is meestal beperkt, maar een loperstepel kan zeer pijnlijk zijn. Dit is meestal erger bij koud weer, wanneer de tepels vaker rechtop gaan staan en geneigd zijn tegen kleding aan te schuren en te wrijven. Symptomen van een loperstepel zijn irritatie of een prikkelend gevoel; roodheid van de huid; pijn; droogheid; en in ernstige gevallen kan de tepel barsten en bloeden. Door bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen kun je een loperstepel voorkomen.
Hardlopende vrouw / Bron: Istock.com/MartinanHardlopende vrouw / Bron: Istock.com/Martinan

Wat is een loperstepel?

Een loperstepels of joggerstepel komt vaak voor bij hardlopers. Het treedt op als de tepels geïrriteerd raken door wrijven en schuren tegen kleding tijdens lichamelijke activiteit zoals hardlopen. Een loperstepel komt vrij vaak voor bij mannelijke atleten. Het komt vaker voor bij mannelijke dan bij vrouwelijke atleten, aangezien de meeste vrouwen een (sport-)bh dragen tijdens het trainen en dat beschermt de tepel van de vrouw. Een loperstepel doet zich voor wanneer de tepel en de tepelhof geïrriteerd raken als de tepel tegen vochtige, ruwe stof wrijft. Hoe meer de tepel tegen de stof wrijft, hoe geïrriteerder de tepel raakt. Dit veroorzaakt korstvorming (korstjes op de tepel), tepelpijn en zelfs bloeden van het tepelweefsel. Terwijl de aangedane plek vaak mild beschadigd is, is het erg pijnlijk, vooral tijdens koud weer wanneer de tepel rechtop gaat staan. Terwijl een loperstepel relatief vaak voorkomt bij hardlopers, kunnen andere atleten zoals roeiers, fietsers en mensen die zich bezighouden met aerobics het ook krijgen.

Synoniemen

Een loperstepel staat ook wel bekend als een joggerstepel of tepelfissuur.

Symptomen van een joggerstepel

Een joggerstepel is erg pijnlijk en kan zich voordoen op één of beide tepels. Vaak zijn beide tepels aangedaan. Veel voorkomende symptomen van een loperstepel zijn:
  • irritatie
  • zichtbaar kloofje
  • pijn
  • roodheid van de huid
  • droogheid / droge tepel

Als de tepel gedurende lange tijd geïrriteerd is, kan deze barsten en bloeden.

Vooral hardlopers hebben last van een 'loperstepel' / Bron: Istock.com/nd3000Vooral hardlopers hebben last van een 'loperstepel' / Bron: Istock.com/nd3000

Oorzaken

Een loperstepel ontstaat als gevolg van langdurige wrijving van kleding tegen de tepel, zoals bij hardlopen het geval kan zijn, vooral bij langere afstanden. Een loperstepel komt vaak voor bij mannen en bij vrouwen die zonder bh hardlopen en die een shirt dragen die is gemaakt van grof materiaal zoals katoen. Ook komt het meer voor in de winter wanneer de tepel prominenter en harder is vanwege de kou.

Behandeling van een loperstepell

Een korte pauze inlassen waarbij je stopt met hardlopen kan verdere irritatie voorkomen en het draagt bij aan de genezing van de aangedane en geïrriteerde tepels. Je kunt een antiseptische crème op je tepel aanbrengen om de irritatie te behandelen en infectie te voorkomen. Lees altijd eerst de bijsluiter voor gebruik. Daarna een verzorgende crème opsmeren en dit meerdere keren per dag doen.

Do's

  • Breng voor het sporten een waterdicht zelfklevend verband of operatietape over elke tepel aan als een barrière tussen huid en shirt.
  • Gebruik tijdens de training geen groot, ruimvallend t-shirt.
  • Draag synthetische hardloopkleding.
  • Breng een anti-schaafbalsem of vaseline aan op je tepels voordat je gaat trainen.
  • Ook pleisters kunnen je huid beschermen door deze aan te brengen over je tepels voordat je gaat sporten.
  • Als je een vrouw bent, moet je een naadloze bh van een zachte vezel dragen.
  • Mannen moeten tops dragen gemaakt van zacht materiaal.
  • Draag een sport-bh, compressievest of andersoortige borstbindende kleding (afhankelijk van de sportactiviteit die je gaat verrichten).

Don'ts

  • Kleding dragen dat is gemaakt van grof materiaal.
  • Een hardloopshirt dragen waarbij er een logo of andersoortige verdikking over je tepel zit.

Vaseline aanbrengen op de tepels / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vaseline aanbrengen op de tepels / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Zelfzorg en preventie

Investeer in de juiste sportkleding

Draag een goed passende, ondersteunende sport-bh die beweging van de borsten tijdens het bewegen en sporten minimaliseert. Kies voor materialen die zweet afvoeren. Coolmax en Supplex zijn materialen die ademen en transpiratievocht afvoeren. Verminder ook wrijving.

Bescherm je tepels

Omdat wrijving de boosdoener is achter de meeste gevallen van een loperstepel, is het zinvol dit tot een minimum te beperken door een smeermiddel, zoals vaseline op je tepels aan te brengen. Je kunt ook pleisters over de tepels aanbrengen. Er zijn speciale pleisters op de markt die voor dit doel zijn ontwikkeld, bijvoorbeeld de Reskin Nipple Patch.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan tepel: symptomen, oorzaak en behandeling tepelpijnPijn aan tepel: symptomen, oorzaak en behandeling tepelpijnPijn aan tepel of tepelpijn oorzaak mannen en vrouwen. Veel vrouwen hebben wel eens last (gehad) van pijnlijke tepels, w…
Jeuk aan de tepel: oorzaken en symptomen van jeukende tepelsJeuk aan de tepel: oorzaken en symptomen van jeukende tepelsJeuk aan tepel of jeukende tepels kan behoorlijk storend zijn, vooral als krabben niet helpt of de jeuk juist erger maak…
Ingetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieIngetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieOmgekeerde tepels (ingetrokken tepels, tepelinversie) zijn in de meeste gevallen geen teken van een medisch probleem. Bi…
Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepelsEen groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekke…
Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik?Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik?Dat zoogdieren hun kroost zogen is geen nieuws. Het diertje drinkt de melk uit de tepel, speen of melkklier van zijn moe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.livestrong.com/article/11211-treat-joggers-nipple/
  • https://www.ultrarunningltd.co.uk/training-schedule/injuries/runners-nipple-symptoms-treatment-prevention
  • https://www.elvie.com/learn/blog/how-to-deal-with-a-nipple-sos-situation-nipple-care-tips-for-runners
  • https://www.hardlopen.nl/artikelen/gear/voorkom-pijnlijke-tepels-tijdens-het-hardlopen
  • https://www.gezondheidsnet.nl/hardlopen/hardloopkleding-geen-overbodige-luxe#
  • https://www.reskin-xl.nl/nl/gebruikers/hardlopers
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Martinan
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/nd3000

Reageer op het artikel "Loperstepel: symptomen, oorzaken en behandeling joggerstepel"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 15-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!