InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Invloed slecht werkende bloedzuiveraars (lever en milt)

Invloed slecht werkende bloedzuiveraars (lever en milt)

Invloed slecht werkende bloedzuiveraars (lever en milt) Bloed is van levensbelang omdat het lichaam daarmee van alle noodzakelijke stoffen, mineralen, energie en zuurstof wordt voorzien. Om het bloed van goede kwaliteit te houden, dienen oude bloedcellen, ongewenste stoffen, afval en overmatig aangemaakte stoffen eruit te worden gefilterd. Daartoe hebben we twee belangrijke organen, zijnde de lever en milt. Door toedoen van problemen aan deze organen of door ziekten waardoor de bloedsamenstelling onjuist is, kunnen problemen voordoen. Waar zijn de lever en milt verantwoordelijk voor en wat zijn de gevolgen indien er bloedziekten voordoen of deze organen niet goed meer werken?

Slecht werkende bloedzuiveraars

Samenstelling van bloed

Ons bloed vormt de levensader, waarmee noodzakelijke stoffen naar alle lichaamsdelen worden vervoerd. Daartoe transporteert het bloedplasma alle door het beenmerg aangemaakte bloedcellen. Er wordt het volgende belangrijke onderscheid gemaakt. Witte bloedlichaampje zorgen ervoor dat lichaamsvreemde elementen worden aangepakt via de afweer, zodat we niet ziek worden. Rode bloedlichaampjes kunnen zuurstof aan hemoglobine binden, waardoor het lichaam van zuurstofrijk bloed wordt voorzien. Bloedplaatjes zorgen voor de bloedstolling, zodat wondjes via epitheelvorming snel kunnen herstellen.

Lever

Dit orgaan vormt een zeer belangrijke opslagplaats voor bloed en ijzer. Het wordt aangewend zodra het lichaam in een ernstige omstandigheid terecht is gekomen. Daarnaast zuivert het cholesterol, mineralen en ongewenste stoffen uit het bloed. Het zorgt er ook voor dat afgebroken hemoglobine (uit rode bloedlichaampjes) in de vorm van bilirubine via gal wordt afgevoerd. De lever maakt gal aan en voegt het aan de dunne darm toe, zodat ingenomen voedsel goed verteert. Bilirubine geeft de ontlasting de bekende donker bruine kleur. Door toedoen van problemen aan het orgaan kan de afgifte zijn verstoord.

Galblaas

Door hoge concentraties bilirubine kunnen galblaasstenen ontstaan, waardoor de afvoer van gal met bilirubine is geblokkeerd. De blokkade zorgt voor pijnlijke klachten, waarnaast de afvalstoffen niet worden afgevoerd. Daarnaast zal men versuft zijn en moe.

Milt

De milt zit links achter de maag net onder de ribben. Het zorgt ervoor dat oude en overbodige bloedcellen uit het lichaam worden gehaald. In het geval dat er bepaalde ziekten of aandoeningen van toepassing zijn, kan het bloed vervuild zijn waardoor de milt overactief is. Indien er sprake is van te snelle afbraak van bloedcellen zal de milt opzetten, waardoor een pijnlijke bult nabij de maag voordoet. Het is potentieel levensgevaarlijk! Enerzijds worden teveel gezonde bloedcellen afgebroken, waardoor de persoon onvoldoende zuurstofrijk bloed heeft. Ook de weerstand neemt af en is men snel oververmoeid. Anderzijds kan een te grote milt openbarsten, waardoor een levensbedreigende situatie ontstaat. De milt dient in dat geval per ommegaande worden verwijderd.

Ziekten welke overactiviteit lever en milt veroorzaken

Zowel teveel activiteit van de lever als milt zijn aanleiding voor veel ongerustheid. Het is een signaal van een potentieel levensgevaarlijke aandoening. Teveel activiteit kan een teken zijn van een probleem aan het orgaan zelf, maar ook een triggerende ziekten kunnen er aanleiding voor zijn. Denk aan de volgende:
  • beenmergkanker zoals bij de ziekte van Waldenström, waardoor een woekering van B-lymfocyten worden veroorzaakt en witte bloedlichaampjes onjuist volgroeien;
  • plasmacelkanker (ziekte van Kahler): de vervoerder van gezonde bloedcellen (bloedplasma) is aangetast, waardoor immunoglobuline (als onderdeel van de weerstand) slecht kan worden gekoppeld. Oftewel de weerstand is eveneens aangetast;
  • overige maligne aandoening. Ook andere kankersoorten zoals leukemie, longkanker enzovoorts kunnen ervoor zorgen dat er overmatig veel slechte of ongewenste bloedcellen in het lichaam aanwezig zijn;
  • teveel rode bloedlichaampjes: het beenmerg kan ervoor zorgen dat er structureel teveel cellen worden aangemaakt. Om dat te corrigeren moet de milt overuren draaien.

Verandering van kleuren

Door toedoen van een slecht werkende lever, galblaas, milt worden er te weinig oude bloedcellen afgevoerd of werkt het orgaan te traag om bloedcellen af te kunnen voeren. Zeker als het gaat om bilirubine zal het in het lichaam opbouwen, waardoor de kleur van de persoon verandert. De huidskleur wordt gelig, het hoornvlies van de ogen kunnen geel worden, waarnaast ook de ontlasting en plas van kleur veranderen. Door een slecht werkende lever of galblaas worden de afvalstoffen niet afgevoerd, waardoor de ontlasting wit wordt. Daarnaast zal de urine donkerbruin zijn en stinken.

Indien voorgenoemde problemen voordoen dan zal een medisch onderzoek noodzakelijk zijn. Laat u door de huisarts doorsturen, zodat u een bloed, urine, milt en lever onderzoek ondergaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie: bruin stinkende plasParoxysmale nachtelijke hemoglobinurie: bruin stinkende plasHet kan voorkomen dat u bij het wakker worden de ochtend plas doet waarbij de urine zeer donker van kleur is en onpretti…
Hemolyse: versnelde afbraak rode bloedlichaampjes, anemieHemolyse: versnelde afbraak rode bloedlichaampjes, anemieBloedarmoede geeft vaak vermoeidheidsklachten, waarnaast teveel bloedafbraakstoffen aanwezig zijn. Bij de aandoening hem…
Milt: raadselachtigste orgaan van de mensDe milt is het meest raadselachtige orgaan. Je milt zit onder de linkerlong, hoog achter in de buikholte en hij is een b…
Geelzucht (icterus) is vaak een ernstig symptoomGeelzucht (icterus) is vaak een ernstig symptoomBij geelzucht is de huid gelig van kleur. Vooral het oogwit is gevoelig voor die verkleuring. Men ziet het soms ook bij…
Bilirubine als overblijfsel van hemoglobine bloed: geelzuchtBilirubine als overblijfsel van hemoglobine bloed: geelzuchtOm goed te kunnen functioneren zijn we direct afhankelijk van voldoende rode bloedlichaampjes en de mogelijkheid om daar…

Reageer op het artikel "Invloed slecht werkende bloedzuiveraars (lever en milt)"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Bloedaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!