InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waterwratjes behandelen: met Betadine en zelf bevriezen

Waterwratjes behandelen: met Betadine en zelf bevriezen

Waterwratjes behandelen: met Betadine en zelf bevriezen Hoe waterwratjes behandelen en verwijderen? De medische benaming van waterwratjes is mollusca contagiosa. Waterwratjes worden ook wel 'kinderwratten' genoemd. Deze naam geeft al aan dat het overwegend bij kinderen voorkomt. Waterwratjes vormen een onschuldige virale huidinfectie die spontaan geneest, meestal binnen 6 tot 9 maanden het kan ook langer duren. Doordat de aandoening self-limiting is, is behandeling veelal niet nodig en kan een spontane genezing worden afgewacht. Als waterwratjes bij kinderen problemen veroorzaken, zoals een ontsteking, infectie of eczeem rond de wratjes, kan de huisarts ze weghalen. Hier zijn meerdere methoden voor. Kun je zelf ook iets doen om waterwratjes te bestrijden? Ontstoken waterwratjes kun je behandelen met betadine. Verder kun je waterwratjes te lijf met de 'HeltiQ WratWeg'.

Waterwratjes behandelen

Wat zijn waterwratjes?

Waterwratjes komen overwegend bij kinderen voor. Vooral peuters zijn de klos; ze kunnen ze krijgen onder hun oksels, de romp, op hun armen en benen en soms ook op het gezicht of de billen. Waterwratjes zien er uit als wasachtige wratjes, met een centrale indeuking. Een wratje is meestal niet groter dan 5 mm en komen vaak groepsgewijs op één of meer plaatsen van het lichaam voor. Waterwratjes genezen spontaan en laten geen littekens na. Meestal ben je er binnen de tijdsduur van 6 tot 9 maanden vanaf, maar een enkele keer verdwijnen deze lastpakken pas na enkele jaren. Bij een goed functionerend immuunsysteem ontstaat levenslange immuniteit.

Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder / Wikimedia CommonsAtopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder / Wikimedia Commons

Oorzaak

Waterwratjes worden veroorzaakt door een virusinfectie. Om precies te zijn door een infectie met het molluscum contagiosum virus, welke behoort tot de groep pokken-virussen. De incubatietijd varieert van 2 tot 7 weken met uitersten tussen 1 tot 6 maanden. Nadat je besmet bent met het virus, nestelt deze zich in huidcellen en ontstaan er waterwratjes. Door direct huidcontact kan de boosdoener worden overgebracht. Niet alleen via spelen en sporten, maar ook via voorwerpen zoals speelgoed en handdoeken. Wanneer de huid beschadigd is door bijvoorbeeld krasjes of krabben, loop je op die plek sneller het virus op. Hierdoor hebben vooral kinderen met atopisch eczeem een grotere kans op besmetting. Als gevolg van het eczeem is de huid al een beetje beschadigd, waardoor het virus gemakkelijker binnendringt.

Vooral peuters en kleuters zijn vatbaar voor waterwratjes

Doordat kinderen nog geen afweer hebben tegen het virus, zijn het vooral peuters en kleuters die te maken krijgen met waterwratten. Ze lopen het op door contact met leeftijdgenootjes die het hebben. Volwassenen die ze als kind nooit hebben gehad kunnen echter ook waterwratjes krijgen, evenals volwassenen waarbij de afweer tegen infecties verminderd is, bijvoorbeeld door het gebruik van geneesmiddelen die de afweer onderdrukken (prednison), of bij ziekten waarbij de afweer gestoord is (bij hiv bijvoorbeeld).

Gebruik altijd een schone handdoek om besmetting met waterwratjes te voorkomen / Bron: Pexels / PixabayGebruik altijd een schone handdoek om besmetting met waterwratjes te voorkomen / Bron: Pexels / Pixabay

Besmetting voorkomen

De belangrijkste wijze van besmetting van het virus wat waterwratten veroorzaakt, is direct huidcontact. Het vocht in de waterwratjes bevat het virus. Door een waterwratje open te krabben kan het vocht met daarin het virus zich verspreiden. Zorg er daarom voor dat je kind niet krabt. Dit is soms erg moeilijk. In dat geval kun je de handjes van het kind goed wassen met Betadine Scrub (zeepoplossing). Op deze manier wordt het vrijgekomen virus gedood. Om verdere besmetting te voorkomen, is het verstandig om kinderen niet dezelfde handdoek te laten gebruiken. Laat ze na het baden of douchen een eigen handdoek gebruiken.

Waterwratjes behandelen

Huisartsen doen bij voorkeur niets aan waterwratjes. Ten eerste omdat ze vanzelf verdwijnen en bovendien leert de ervaring dat het weghalen van de waterwratjes pijn doet, traumatisch kan zijn voor kleine kinderen en meer kans geeft op littekens. Bovendien kunnen de wratjes de kop op blijven steken, zolang het afweersysteem van het kind zelf nog geen korte metten heeft gemaakt met het virus. Om medische redenen wordt soms toch overwogen waterwratjes weg te laten halen. Bijvoorbeeld als ze problemen veroorzaken zoals een infectie of eczeem rond de wratjes. Er zijn verschillende methoden om waterwratjes te verwijderen:
  • curettage: wegbrabben met een scherpe lepel;
  • electrocoagulatie: wegbranden
  • cryotherapie: bevriezen met vloeibare stikstof
  • wegbranden met een CO2 laser
  • aanstippen met wrattenvloeistoffen met podofylline (Wartec®, Condyline®)
  • Aanstippen met crèmes zoals tretinoïne crème (vitamine A zuur)

Nadeel van behandeling met vloeibare stikstof, is de kans op littekenvorming. Currettage —indien zorgvuldig uitgevoerd— laat geen littekens achter.

Betadine scrub bij ontstoken waterwratjesBetadine scrub bij ontstoken waterwratjes

Ontstoken waterwratjes behandelen met Betadine

Zolang je gave zachtroze bultjes ziet, hoef je in principe niet in te grijpen. Wratjes die opengekrabd zijn kun je het beste desinfecteren teneinde verspreiding van het virus tegen te gaan en om te voorkomen dat bacteriën erin terechtkomen, wat een secundaire infectie tot gevolg kan hebben. In dat geval zie je dikke, rode en pijnlijke waterwratjes, waar vaak korstjes op verschijnen. Je doet er verstandig aan om op opengekrabde of ontstoken waterwratjes Betadine scrub of zalf aan te brengen, met als werkzame stof povidon-jood. Dat een ontsmettend middel. Betadine is zowel effectief tegen virussen als bacteriën. Stip de wratjes één tot twee keer per dag aan met Betadine zalf of Betadine oplossing. Daarna de wrat afdekken met een pleister, zodat er geen bacteriën in de bultjes komen.

Wat kun je zelf doen tegen waterwratjes?

Op allerlei fora en internetpagina's worden tips gegeven om zelf waterwratjes te bestrijden: van sudocrem tot het baden in zeezout. Er is nu echter een zelfzorgmiddel op de markt om waterwratjes te bestrijden: HeltiQ WratWeg. Dit middel is gebaseerd op cryotherapie, een bevriezingsmethode die al jarenlang wordt toegepast om wratten weg te krijgen. Dankzij een doseringsmechanisme kunnen nu niet alleen handwratten en voetwratten met dit middel worden verwijderd, maar ook waterwratjes worden behandeld. HeltiQ WratWeg is direct vanuit de verpakking klaar voor gebruik; je hoeft niets in elkaar te zetten. Het is een kindvriendelijke methode door geleidelijke bevriezing. Na 10-14 dagen heb je al resultaat. Lees wel eerst zorgvuldig de gebruiksaanwijzing voor gebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waterwratjes bij kinderenWaterwratjes zijn wasachtige papels die in het midden een indeuking hebben. Een andere benaming voor waterwratjes is kin…
Waterwratten of Mollusca contagiosa: oorzaak, behandelingWaterwratten of Mollusca contagiosa: oorzaak, behandelingPlotseling heeft je kind kleine gladde bultjes op het lichaam met een kratertje in het midden. Deze bultjes worden water…
Waterwratjes verwijderen, hoe doe je dat?Waterwratjes verwijderen, hoe doe je dat?Waterwratjes zijn een bepaald type wratten en worden veroorzaakt door een virus. De officiële naam voor waterwratten is…
Middelen tegen waterwrattenWaterwratjes komen voornamelijk voor bij kinderen. Waterwratjes kunnen erg vervelend zijn, omdat ze jeuken en kunnen ont…
Waterwratten zijn besmettelijkWaterwratten zijn besmettelijkWaterwratten komen vaak voor bij kinderen, maar ook volwassenen kunnen ze krijgen. Waterwratten zijn vooral bekend van h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waterwratjes behandelen: met Betadine en zelf bevriezen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-08-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Wratten
Medische informatie…
Schrijf mee!