InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liesbreuk: symptomen, herkennen man/vrouw, liesbreukoperatie

Liesbreuk: symptomen, herkennen man/vrouw, liesbreukoperatie

Liesbreuk: symptomen, herkennen man/vrouw, liesbreukoperatie Wat zijn de liesbreuk symptomen en hoe een liesbreuk herkennen? Een liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies in de liesstreek. Deze uitstulping ontstaat als gevolg van een zwakke plek of een opening in de buikwand. Dit wordt de breukpoort genoemd. Een liesbreuk kan aanleiding geven tot een pijnlijk, soms branderig gevoel in de lies en sommige mensen worden misselijk van een liesbreuk. De pijn in de liesstreek kan verergeren bij het voorover bukken, hoesten, te hard persen of (zwaar) tillen. Behandeling bestaat uit een (kijk)operatie.

Liesbreuk

Wat is een liesbreuk?

De medische benaming voor een liesbreuk is hernia inguinalis. Een liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies in de liesstreek, welke ontstaat als gevolg van een zwakke plek of een opening in de buikwand (de breukpoort). Het buikvlies en wat buikinhoud, zoals een stukje van de darm of wat vetweefsel, steekt door de breukpoort naar buiten, hetgeen een zwelling in de lies kan veroorzaken.

Klachten en symptomen liesbreuk

Sommige mensen met een liesbreuk hebben geen klachten en komen er pas tijdens een routine-onderzoek achter dat zij een liesbreuk hebben. In de meeste gevallen zijn er echter wel symptomen en is de uitstulping voelbaar en zichtbaar als een bobbel in de liesstreek. De uitstulping is meestal het beste zichtbaar als de persoon rechtop staat, vooral bij hoesten. Een liesbreuk kan aanleiding geven tot een pijnlijk, soms branderig gevoel in de lies en sommige mensen worden misselijk van een liesbreuk. De pijn in de liesstreek kan verergeren bij het voorover bukken, hoesten, te hard persen of (zwaar) tillen. Deze factoren vergroten de druk in de buikholte. Af en toe kunnen mannen met een liesbreuk last krijgen van pijn en zwelling in het scrotum, rond de testikels.

Soms kunnen er complicaties ontstaan. Zo kan bijvoorbeeld de darm bekneld raken in de opening, als gevolg waarvan de bloedvoorziening naar dat deel van de darm wordt belemmerd en het beklemde deel van de darm kan afsterven. Dit is een medische spoedsituatie, waarbij direct medisch ingrijpen is vereist.

Oorzaak liesbreuk

Sommige liesbreuken hebben geen aanwijsbare oorzaak. Maar vaak treedt een liesbreuk op ten gevolge van:
  • Verhoogde druk in de buikholte door te hard persen tijdens de stoelgang of het urineren (zoals bij obstipatie en bij problemen met urinelozing door bijvoorbeeld een vergrote prostaat), het tillen van zware lasten, langdurig hoesten of niezen;
  • een aangeboren zwakke plek in de buikwand;
  • een combinatie van toegenomen druk in de buik en een reeds bestaande zwakke plek in de buikwand;
  • een zwakke plek kan ook later ontstaan, doordat de buikwand uitrekt door bijvoorbeeld overgewicht of zwangerschap of als gevolg van een (sport)blessure.

Risicofactoren liesbreuk

Risicofactoren voor het ontwikkelen van een liesbreuk zijn onder meer:
  • Geslacht. Mannen hebben veel meer kans op een liesbreuk vanwege een andere anatomie van het lieskanaal, de plek waar een liesbreuk ontstaat. Wel is uit onderzoek gebleken dat vrouwen vaker een femorale hernia (dijbeenbreuk) hebben dan mannen. Een dijbeenbreuk bevindt zich ter hoogte van het dijbeen.
  • Familiaire risicoverhoging. Het risico op een liesbreuk neemt toe als iemand een naast familielid heeft, zoals een ouder of broer of zus, die een liesbreuk heeft gehad.
  • Bepaalde medische aandoeningen. Cystic fibrosis (CF), ook wel taaislijmziekte genoemd, is een erfelijke ziekte met een beperkte levensverwachting. Mensen met taaislijmziekte moeten vaak hoesten en dit vergroot de kans op een liesbreuk. Vandaar dat rokers ook een grotere kans hebben op een liesbreuk.
  • Aanhoudende obstipatie. Door verstopping gaan mensen tijdens de stoelgang persen en dat is een veel voorkomende oorzaak van een liesbreuk.
  • Overgewicht. Dit vergroot de druk op de buikwand.
  • Zwangerschap. Dit kan zowel een verzwakking van de buikspieren als een verhoogde druk op de buikwand veroorzaken.
  • Bepaalde beroepen. Het hebben van een baan waarbij iemand langdurig moet staan ​​of zware lasten moet (op)tillen, verhoogt het risico op het ontwikkelen van een liesbreuk.
  • Vroeggeboorte. Te vroeg geboren baby's hebben meer kans op een liesbreuk.
  • Een liesbreuk hebben gehad. Mensen die eerder een liesbreuk hebben gehad, lopen meer dan gemiddeld kans om weer een liesbreuk te krijgen en dan meestal aan de andere kant.

Behandeling liesbreuk

Een liesbreuk verdwijnt nooit spontaan. Bij een liesbreuk bij mannen met geen tot weinig klachten in het dagelijkse leven kan het natuurlijke beloop ervan worden afgewacht (afwachtend beleid). Uit onderzoek blijkt dat de kans op acute verergering of inklemming van de liesbreuk klein is en dat uitstel van een herniacorrectie veilig en acceptabel is voor arts en patiënt. Bij patiënten waarbij eerst een afwachtend beleid wordt gevoerd en vervolgens alsnog geopereerd worden wanneer de klachten verergeren, is er geen hoger risico op complicaties dan diegenen die bij het vaststellen van een liesbreuk uit voorzorg worden geopereerd. Vele (huis)artsen voeren dit beleid al langer uit en onderzoek steunt hen hierin.¹

Er zijn twee manieren waarop een liesbreuk operatief behandeld kan worden:
  • de klassieke methode; en
  • de kijkoperatie of endoscopie.

Specialisten geven aan de de laatste methode de voorkeur, ofschoon niet iedereen hiervoor geschikt is. Bijvoorbeeld wanneer de zwelling/uitstulping zeer groot en/of niet terug te duwen is in de buik. Of wanneer iemand al eens een buikoperatie heeft ondergaan. In deze gevallen wordt een zogeheten klassieke operatie uitgevoerd. Op de plaats van de liesbreuk wordt een incisie of snee in de huid gemaakt, waarna de breuk hersteld wordt. Het herstel duurt langer dan bij een kijkoperatie en er blijft er een zichtbaarder litteken over.

Bij een kijkoperatie is er minder pijn na de operatie en een sneller herstel: gemiddeld tussen de 7 en 10 dagen. Verder blijven er slechts drie minieme littekentjes over, op de plaats waar drie sneetjes van ongeveer een centimeter in de huid zijn gemaakt. Daardoorheen worden operatie-instrumenten en een piepkleine camera naar binnen gebracht. Bij kinderen is een kijkoperatie niet mogelijk.

Soms is er na een liesbreukoperatie sprake van nabloeding of wondinfectie.

Prognose liesbreuk

Bij een klein percentage van de geopereerde patiënten, kan er na enige tijd op dezelfde plaats opnieuw een breuk ontstaan. Om dit te verhelpen is dan weer een operatie nodig.

Noot
  1. Fitzgibbons RJ Jr, Giobbie-Hurder A, Gibbs JO, et al. Watchful waiting vs repair of inguinal hernia in minimally symptomatic men: a randomized clinical trial. JAMA 2006;295:85-292. Zie ook: Huisarts en Wetenschap, jaargang 2006, nummer 5:284-284.

Lees verder

Gerelateerde links
Liesbreuk symptomen man/vrouw.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: liesbreukenWanneer iemand een zwelling heeft in de lies, is de oorzaak vaak gelegen in een liesbreuk. Er zijn verschillende soorten…
Een liesbreuk: wat is een liesbreuk?Een liesbreuk komt voor bij één op de tien mannen. Bovendien is een liesbreuk vaak familiair, het is dus een kwestie van…
Liesbreuk behandeling binnen een dagLiesbreuk behandeling binnen een dagEen liesbreuk behandeling is tegenwoordig mogelijk binnen een dag. Door middel van een kijkoperatie kan de aandoening sn…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Bronnen en referenties
  • Bas Aldewereld, Arie Knuistingh Neven en Just Eekhof. Veilig afwachten bij asymptomatische liesbreuken. Huisarts en Wetenschap, jaargang 2006, nummer 5:284-284.
  • Fitzgibbons RJ Jr, Giobbie-Hurder A, Gibbs JO, et al. Watchful waiting vs repair of inguinal hernia in minimally symptomatic men: a randomized clinical trial. JAMA 2006;295:85-292.
  • www.liesbreukcentrumnederland.nl
  • www.chirurgenoperatie.nl
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Liesbreuk: symptomen, herkennen man/vrouw, liesbreukoperatie"

Reacties

Joop Bredewold, 09-10-2013 15:22 #9
Vraag; een liesbreuk operatie zou ik binnenkort ondergaan met een liesbreuk zowel links als rechts de rechtse is groter, nu stelde de arts specialist, dat er 1 van de testikels dan verwijderd zou worden is dat normaal heb al 3 jaar een breukband eerst een enkele en 1 jaar een dubbele.Ben toe aan een operatie maar de testikel lees ik verder nergens over ben 71 jaar en enkele zenuwen begrijp ik zouden dan ook doorgesneden worden maar ben niet zo gerust over dat gegeven want mijn huisarts zei dat er de laatste tijd veel vaker mensen met blijvende pijnklachten in zijn praktijk verschijnen die niet zijn te behandelen.het is dan of de breukband met een risico op ineens te worden geopereerd omdat het uitstulpt en afkneld dan zit je aan een kans op stoma.Als de darm afsterft.Wat is dan mijn beste keuze?Breukband nieuw of opereren. Moet nu 2 maanden wachten heb even de tijd.

Leoni, 10-07-2013 11:25 #8
Gisteren via kijkoperatie vergroeiingen verwijderd, maar ook liesbreuk gevonden en met 'matje' gerepareerd. dit in Oostenrijk. ze vertellen me verder niks. mag ik lopen als dat gaat? plassen doet erg pijn en wil niet goed. kan ik iets kapotmaken of verslechteren?
veel pijn, nog meer pijnstillers? hoelang hier blijven?

Rogema, 08-05-2013 13:07 #7
Hallo, sinds gisteren weet ik dat ik een liesbreuk heb. Ik ben een vrouw, 46 jaar, 52 kilo (afgelopen 5 maanden ruim 13 kilo afgevallen), sport 3 tot 4x per week. Mijn dokter gaat me (nog) niet doorverwijzen voor een operatie. Ik sport vrij veel, ook de buikspieren. Kan ik dat blijven doen? Waar moet ik rekening mee houden? Wat kan ik beter niet meer doen? Graag uw info/opmerkingen. mvg Gerda

Scott Daniel, 26-04-2013 05:04 #6
Ongeveer 6 weken terug heb ik een kijkoperatie aan mijn lies gehad. na 3 weken ben ik yerug beginnen werken zonder al te veel last hebben, maar van nu af aan heb ik terug zon zeurende pijn zoals daarvoor ondanks day de controle arts deze week zei dat alles oke was en dat ik zelfs terug mag begonnen fietsen. Is dit normaal of wat? Reactie infoteur, 29-04-2013
In het algemeen kunnen zich onder meer de volgende situaties voordoen na een operatie voor een liesbreuk. Bij alle operaties kunnen complicaties optreden, zo ook bij een operatie voor een liesbreuk. Bijvoorbeeld een beschadiging van een zenuw die in operatiegebied loopt. Complicaties treden echter zelden op. De consequentie van schade aan een zenuw kan zijn gevoelloosheid of soms juist een blijvende pijnklacht rond het operatiegebied. Ook kan er sprake zijn van een terugkeer van de klachten. Het resultaat van de operatie kan goed lijken, maar soms komt het voor dat na verloop van tijd er op dezelfde plaats opnieuw een breuk ontstaat; dit wordt een 'recidief breuk' genoemd.

U kunt het beste contact opnemen met de controle-arts. Hij kan bekijken waar uw klacht vandaan komt.

Olaf, 23-04-2013 03:54 #5
Kunt u mij vertellen wat de eerste alarmsymptomen van een inklemmende liesbreuk is aan gezien ik soms wel eens een pijnscheut voel bij mijn eikel en ballen of in iedereen geval dat het van die kant aan voelt, ik loop al bijna een jaar rond met een liesbreuk met een bobbel aan de rechterkant ben er ook voor naar het ziekenhuis geweest maar was vergeten die vraag te stellen vandaar die vraag. Reactie infoteur, 29-04-2013
Bij een ingeklemde liesbreuk is een dringende ingreep vereist. Een breuk is beklemd als hij niet meer spontaan verdwijnt of niet meer door manipuleren weg te krijgen is. Behalve de niet verdwijnende zwelling zal er sprake zijn van een toenemende pijn doordat het weefsel in de breuk onvoldoende bloedtoevoer krijgt en af zal sterven. Misselijkheid en braken treden hierbij vaak op.

Calvin, 23-04-2013 01:42 #4
Ik heb lang geleden een liesbreukoperatie gedaan, op dit moment heb ik telkens een branderig pijn tusen mijn penis en anus.
wat zou dat nu zijn? Reactie infoteur, 29-04-2013
U beschrijft een branderig gevoel in het perineum (het gebied tussen de balzak en de anus). U kunt deze vraag het beste voorleggen aan uw huisarts. Hij kan u een aantal vragen stellen en u lichamelijk onderzoeken.

C. Nirmal, 04-02-2013 23:25 #3
Hallo redactie, mijn vriend heeft een breuk net boven de lies. Hij heeft verder geen last van.
We zijn vandaag naar de poly chirurgie geweest. Advies was als uw geen last van heeft, hoeft u niets aan te doen. U kunt meer last van krijgen na de operatie. Mijn vraag was is het niet gevaarlijk, als de darmen bekneld raken? Antwoord was dan kan het alsnog geopereerd worden met spoed. Dit lag mij niet goed, de arts zag het aan me, waardoor ze zei van we kunnen een afspraak maken na 2 mnd afspreken. Heel graag een antwoord hierop? vriendelijk groet Reactie infoteur, 05-02-2013
In een gerandomiseerd onderzoek werd onderzocht of een afwachtend beleid (zoals bij uw vriend is voorgesteld) bij de diagnose liesbreuk (medisch: hernia inguinalis) bij mannen met geen tot minimale klachten veilig is, en voor de patiënt acceptabel is ten opzichte van preventief opereren.(*)

Conclusie van de onderzoekers:
Voor mannen met weinig tot geen klachten van een liesbreuk is een afwachtend beleid veilig. Patiënten die eerst afwachten en vervolgens alsnog geopereerd worden, hebben geen hoger risico op complicaties dan diegenen die bij het vaststellen van een hernia inguinalis uit voorzorg worden geopereerd.
Voorlichting aan de patiënt over de alarmsymptomen van een inklemmende liesbreuk is daarbij belangrijk, zodat hij deze herkent mocht het zich voordoen. (Huisarts en Wetenschap, jaargang 2006, nummer 5:284-284)

Ik hoop dat ik hiermee uw vraag voldoende heb beantwoord. Bovenvermelde informatie heb ik gelijk verwerkt in het artikel.

(*) Fitzgibbons RJ Jr, Giobbie-Hurder A, Gibbs JO, et al. Watchful waiting vs repair of inguinal hernia in minimally symptomatic men: a randomized clinical trial. JAMA 2006;295:85-292.

Robbie, 07-11-2012 09:23 #2
Ik heb rechts met lopen af en toe last van mijn liesstreek, soort pijnscheut gevoel.
De bobbel rechts is ook iets groter als die links, maar nog niet echt een groot verschil tussen die 2. Kan dit liesbreuk o.i.d. zijn? Reactie infoteur, 18-11-2012
Een liesbreuk hoeft niet altijd klachten te geven, vooral in het begin van een liesbreuk heeft bijna niemand ergens last van. Er ontstaat vaak wel een knobbeltje in de lies. Dit kan gepaard gaan met een vaag pijngevoel dat optreedt in de lies. U doet er verstandig aan uw klachten door uw huisarts te laten onderzoeken.

Van Dooren, 22-10-2012 00:45 #1
Ik heb een liesbreuk. Links. Het is een aardige bobbel. Maar ik heb nergens last van. Hij lijkt wel groter te worden. Moet ik daar wat mij, of kan ik rustig doorgaan tot ik klachten krijg? Reactie infoteur, 29-10-2012
Ik adviseer u om niét wachten tot de klachten verergeren, maar contact op te nemen met uw huisarts.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lies
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!