InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vlooien: vlooienbeet bij mensen herkennen en behandelen

Vlooien: vlooienbeet bij mensen herkennen en behandelen

Vlooien: vlooienbeet bij mensen herkennen en behandelen Vlooienbeet bij mensen herkennen en behandelen. Vlooien zijn parasitaire insecten die over de hele wereld voorkomen. Vlooien voeden zich met het bloed van mensen en dieren. De vlooienbeet is typisch een rood vlekje met centraal een klein bloedkleurig puntje. Een vlooienbeet kan veel jeuk geven vanwege de sterk antigene werking van vlooienspeeksel. Het is van belang om de drang te weerstaan om te krabben. Krabben geeft alleen maar meer ellende. Behandeling van een vlooienbeet is niet nodig. De jeukende plekken verdwijnen vanzelf. Hevige jeuk kan desgewenst bestreden worden met orale antihistaminica (een antihistaminicum onderdrukt allergische reacties) of een zalf. Vraag je huisarts om advies.

Vlooienbeet

Vlooienbeet - inleiding

Vlooien (Siphonaptera) zijn parasitaire insecten die over de hele wereld voorkomen. Er zijn enkele duizenden soorten vlooien beschreven. In Nederland komt de kattenvlo (Ctenocephalides felis) het meest voor, gevolgd door de hondenvlo (Ctenocephalides canis). De mensenvlo (Pulex irritans) komt hier nauwelijks meer voor, maar in sommige delen van de wereld is het een veel voorkomende plaaggeest. Deze vleugelloze insecten variëren in grootte van 1,5 tot 5 mm en hun kleur varieert van bleekbruin tot zwart.

Vlooiencyclus
Vlooiencyclus
Een vrouwtjesvlo kan nadat zij zich volgezogen hebben met bloed, wel honderd eitjes per dag in de vacht van haar gastheer leggen, bijvoorbeeld een kat, waarna deze vrij makkelijk van de vachtrollen De eitjes zijn meestal te vinden op plaatsen waar je kat of hond veel vertoeft. Vlooieneitjes komen na twee weken uit en de kleine vlooienlarven verbergen zoeken direct een warme, beschutte plaats in huis om zich te verbergen, zoals tussen kieren of plinten, onder drempels, onder kleden of in het tapijt. Vlooien(larven) houden niet van licht en zullen daarom donkere, vochtige plekjes opzoeken. Ze nestelen zich doorgaans in of onder kleden of tapijten, waar ze zich voeden op organisch materiaal, dat wil zeggen op resten van insecten, vliegenpoep, huidschilfers van mens en dier, enz. Na ongeveer één tot twee weken verandert de larve in een cocon en twee weken later komt de jonge vlo uit de cocon tevoorschijn. De vlo is een behendige plaaggeest die door warmte, trillingen en het kooldioxidegehalte in de lucht kan signaleren of er een gastheer in de buurt is, waarna hij deze kan bespringen om zich te voeden met bloed. Daarmee is de cirkel rond. 

Vlooien zijn gemakkelijk te herkennen!
Vlooien zijn kleine, bruine parasitaire springers met een kenmerkend hoog en smal lichaam. Wil je de verschillende soorten vlooien onderscheiden? Welnu, er leven ruim 50 soorten vlooien in Nederland en het is geen sinecure deze van elkaar te onderscheiden. Dat is microscopisch specialistenwerk, waar we de lezer niet mee gaan vermoeien.

Vlooien voeden zich met het bloed van mensen en dieren, zoals honden en katten. Vlooien kunnen de verwekkers van verschillende infectueuze aandoeningen overbrengen, waarvan de bekendste Yersinia pestis (de verwekker van de pest) is. In Nederland komt deze ernstige ziekte zeer zelden voor. Vooral kinderen lopen (door inslikken) de kans om via een vlo een lintwormbesmetting op te lopen.

Vlo
Vlo
Mensen kunnen door vlooien worden gebeten. Een vlo zet zich schrap met zijn poten, hij plaatst zijn kop tegen je huiden werkt vervolgens behendig zijn steeksnuit naar binnen. Daarbij brengt hij wat speeksel in met stoffen die de bloedstolling tegengaan. Dat is nodig om een verstopte zuigsnuit te voorkomen. Vlooienspeeksel kan een reactie van het afweersysteem opwekken en dientengevolge een jeukende, papuleuze vluchtige huiduitslag veroorzaken, ook wel rash genoemd, met krabeffecten. De ene persoon is er gevoeliger voor dan een ander, maar bij zeer veel mensen jeukt een vlooienbeet intens.

Wist je dat?
Wist je dat vlooienbeten ziekten kunnen overbrengen? Als verspreiders van de zogeheten 'builenpest' hebben mensenvlooien (die ook op ratten leven) miljoenen slachtoffers gemaakt in de middeleeuwen. Gelukkig hoeven we tegenwoordig niet meer bang te zijn voor mensenvlooien en voor de pest al helemaal niet.

Klachten en symptomen van een vlooienbeet

De beet van een vlo heeft bepaalde kenmerken:
  • Een rood papeltje op de plek van de beet met centraal een hemorragische puntje (een bloedkleurig puntje);
  • Veel jeuk met krabeffecten;
  • Sommige mensen kunnen een overgevoeligheidsreactie krijgen op het speeksel van de vlooien, als gevolg waarvan ze niet alleen jeukende bultjes krijgen maar ook een rode uitslag over de rest van het lichaam.

Vlooienbeten komen nagenoeg alleen voor op bedekte gebieden. Een vlooienbeet kan strophulus uitlokken, een acute uitbarsting van sterk jeukende bultjes.

Vergelijkbare ziektebeelden

Vergelijkbare ziektebeelden zijn onder meer:

Weetjes
  • vlooien springen 350 keer hun lichaamslengte
  • eitjes kunnen 1,5 jaar liggen zonder uit te komen
  • pop van de vlo komt uit door trillingen
  • een vlo kan 6 maanden zonder bloed

Behandeling vlooienbeten

Suggesties om vlooienbeten te behandelen zijn onder andere:
  • Verwijder de oorzaak door alle vlooien te verwijderen van alle (huis)dieren en alle larven en eieren te elimineren. Dat wil zeggen dat zowel alle huisdieren als het huis zelf behandeld moet worden. Men vindt hier verschillende producten voor in de dierenspeciaalzaak. Wanneer men er niet in slaagt om zelf alle vlooien te bestrijden, dan kan de hulp van een bestrijdingsdienst worden ingeroepen.
  • Weersta de drang om te krabben.
  • De jeukende plekken verdwijnen vanzelf. Een huidreactie kan eventueel symptomatisch behandeld worden. Lokaal kan kortdurend een mild corticosteroïd gesmeerd worden, eventueel in combinatie met orale antihistaminica. Dit ter verlichting van (ernstige) jeukklachten.
  • Een eventuele secundaire infectie zal met goede wondverzorging behandeld moeten worden. Zo nodig kan lokaal een antibioticum bevattende zalf worden gebruikt.

Raadpleeg de huisarts als de symptomen verergeren of als een secundaire infectie ontstaat, waarbij pus verschijnt.

Vlooienbeten voorkomen

Suggesties en tips om vlooienbeten te voorkomen:
  • Houd je huisdier vlooienvrij door het toepassen van vlooienbandjes, pilletjes of druppels. Katten die niet buiten komen hebben aanzienlijk minder kans om vlooien op te lopen.
  • Houd je huis vlooienvrij. Door het goed stofzuigen en reinigen van manden, vloerkieren en -spleten en tapijt, verwijder je eventuele eitjes en larven. Overigens is het nat schoonmaken van houten vloeren bevorderlijk voor vlooien.

Lees verder

Gerelateerde links
Vlooienbeten bij mensen.
Gerelateerde artikelen
Mensenvlo en vlooienbeet behandelen en bestrijdenMensenvlo en vlooienbeet behandelen en bestrijdenVlooien zijn er in veel verschillende soorten. Zo kenen we de kattenvlo, de hondenvlo, de rattenvlo, de egelvlo en ook d…
Heeft mijn kat vlooien?Heeft mijn kat vlooien?De vlooien die het meest voorkomen zijn katten- en hondenvlooien. Het zijn bloedzuigende parasieten die zowel mensen als…
Overmatig krabben, bijten en likken bij hondenOvermatig krabben, bijten en likken bij hondenHonden krabben van nature veel. Overmatig krabben, likken of bijten van de huid wijst echter op een onderliggende oorzaa…
Dieren EHBO: soorten parasieten IEen vlo is een klein, bruin, vleugelloos insect met een zijdelings afgeplat lichaam. Hij heeft lange krachtige poten, wa…
Scabiës / schurft bij mensen: symptomen, schurft behandelingScabiës / schurft bij mensen: symptomen, schurft behandelingSchurft of scabiës is een besmettelijke huidaandoening die veroorzaakt wordt door de schurftmijt, een klein beestje die…
Bronnen en referenties
  • Geert-Jan Roebers. Hoofdluis en andere stekers, bijters en zuigers. WinklerPrins, Houten, 2012.
  • M.M. Timmerman: Vlooienbeten, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.193-196.

Reageer op het artikel "Vlooien: vlooienbeet bij mensen herkennen en behandelen"

Reacties

Maes Geert, 12-08-2014 23:42 #5
Overigens is het nat schoonmaken van houten vloeren bevorderlijk voor vlooien… betekent deze zin dat men juist wél best met een natte doek en vod de vloer reinigt zodat de vlooienpopulatie afneemt of betekent dit dat door een natte doek te gebruiken, er meer vlooien komen?

groet en bedankt als u even wil antwoorden.

Nog een bijkomende vraag. Is het beter uit de kamers een paar dagen te blijven waar vlooien zich bevinden en tijdelijk bvb beneden te slapen, tot na hoeveel dagen zijn de vlooien vanzelf weg (als er geen huisdier in de buurt is?

ps. ik ben wel wat bang in bed te gaan, met de idee dat er 's nachts een kudde vlooien over me heen springt…

G.M.

Renske, 24-10-2013 15:00 #4
Hoi, ik heb sinds een paar dagen last van rooie bultjes op mijn voeten, handen, en knieën, en het komt behoorlijk overeen met dit… wat kan ik hier tegen doen? ik heb het al sinds zondag en ik wordt er zo gek van ik wil hele tijd krabben maar het kan niet. het is voor al als ik zonder sokken of lange broek loop dat ik die bulten opeens krijg… ik weet het echt niet meer… help me alsjeblieft

R. Jansen, 10-05-2013 21:28 #3
Kan het zijn dat je pas na 10 a 12 uur een reactie hebt van een vlooienbeet? Mijn man is gisteren met onze dochter naar de moestuin geweest en beide zijn waarschijnlijk gebeten door "iets" en hebben nu bultjes. Niet overal. Maar als groep. Dochter op de linker zij-flank en mijn man op zijn onderbeen en onder de rand van zijn ondergoed. Treedt een reactie niet per direct op?

Ali Bron van Houten, 11-04-2013 09:51 #2
Hoe kan je vlooienbeten van huisdieren (katten) voorkomen? En waarom krijgt de ene persoon wel beten en de andere personen dat niet? Met vriendelijke Groet
Ali Bron Reactie infoteur, 29-04-2013
Je kunt een preventief middel gebruiken, zoals de maandelijkse 'spot-ons'. Dit zijn pipetjes die leeg gedrukt dienen te worden op de huid in de nek. Ze zeer veilig voor mens en hond en kat en zeer werkzaam en (meestal) erg makkelijk op te brengen. Alternatieven zijn tabletten of druppels (via de bek ingeven) of de ½-jaarlijkse injecties (alleen voor katten), via de dierenarts.

Henk, 20-03-2012 12:43 #1
Op www.vlooienbeten.com las ik dat je lavendel kunt gebruiken om vlooien weg te houden, klopt dat? Reactie infoteur, 24-11-2012
De meest doeltreffende middelen tegen vlooien zijn de 'echte' bestrijdingsmiddelen, in de vorm van poeder, spray, vloeistof, band, druppels, tabletten en shampoos. Wij adviseren voor de bestrijding van vlooien een vlooienmiddel dat zo breed mogelijk werkt. Vlooien kun je het beste bestrijden door zoveel mogelijk stadia in de vlooiencyclus aan te pakken. Zo is selamectine een breed werkend en veilig vlooienmiddel. Het vlooienmiddel met als werkzame stof imadocloprid (en moxidectine) is hierna het meest effectief.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!