InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangezichtshoofdpijn: redenen van pijn aan het gezicht

Aangezichtshoofdpijn: redenen van pijn aan het gezicht

Aangezichtshoofdpijn: redenen van pijn aan het gezicht Het hebben van pijnlijke krampen of steken in het gezicht kan veel overlast geven. Zeker als het uitstralende pijn betreft kan het intens zijn. De pijn kan lokaal voordoen of het gehele voorhoofd of wangen kunnen erdoor worden aangetast. Er zijn uiteenlopende redenen waarom het aangezicht een beetje tot ernstig pijn kan doen. Wat zijn zoal de veroorzakers van aangezichtshoofdpijn en hoe kan het worden behandeld?

Aangezichtshoofdpijn

Wat houdt de aandoening in?

Pijnlijke steken in het aangezicht kunnen veel overlast veroorzaken. Het kan daarbij gaan om lokale steken, maar ook pijn dat van elders naar het gezicht uitstraalt. Denk aan kaakproblemen, zenuwknopen of –blokkering, ontstekingen of juist stress en spanningen. Het zorgt ervoor dat het gezicht pijn gaat doen, waarbij krampachtige samentrekkingen, trillingen, tintelingen of pijnlijke steken voordoen. Het kan daarbij over het gehele voorhoofd of juist zeer plaatselijk nabij het oog van toepassing zijn. Wat kunnen de redenen voor aangezichtshoofdpijn zijn?

Verkoudheid en sinusitis

Een heftige verkoudheid of ontstoken voorhoofdsholten geeft een snotterig vastzittend vol gevoel. De ademhaling gaat lastiger, waarnaast ook de klank bij het praten verandert. Het volle gevoel kan van binnenuit een hoge druk geven, waardoor het aangezicht op spanning staat. Het is voor de persoon van belang om uit te zieken, zodat slijmen en harde stukken met een paar dagen of weken worden afgevoerd. Dit is een wel bekende vorm, waarom het aangezicht pijn doet. Wat zijn zoal de andere redenen?

Overmatig veel koffie drinken

Koffie drinken houdt de mens scherp doordat cafeïne het lichaam stimuleert. Soms kan men door teveel kopjes per dag het lichaam dermate overstimuleren, waardoor problemen worden veroorzaakt. Het gaat daarbij om trillingen en krampachtige samentrekkingen. Meestal trillen de handen of vingers, waarnaast pijnlijke spiersamentrekkingen in het gezicht kunnen voordoen. Het is daarbij van belang om de hoeveelheid koffie aanzienlijk te verminderen, zodat men minder spanningen heeft.

Spanningen op het werk/ thuis

Stress kan grote invloed op het lichaam hebben. Het zorgt ervoor dat de tevredenheid en stemming afneemt, waardoor zuren kunnen accumuleren. Lokaal kunnen die zuren in pijnlijke krampen resulteren. Daarnaast kan het ontstekingen in de huid veroorzaken, waarbij het ook de zenuwen kan aantasten. De combinatie kan tot spontane pijnlijke steken leiden, maar ook aanhoudende vage tintelingen of prikken in de huid. Het is van belang om zowel op het werk als thuis voldoende te ontspannen, zodat men relatief rustiger wordt.

Geblokkeerde zenuw

In ons lichaam zitten miljoenen zenuwen, zodat organen, weefsels en spieren ermee worden aangestuurd. Alle elektrische prikkels worden daarbij naar de hersenen verstuurd en daar verwerkt. Indien een zenuw bekneld is geraakt, dan worden onjuiste prikkels aan de hersenen doorgeven. Oftewel we hebben geen letsel, maar het wordt wel als pijn geregistreerd. Dit kan tevens door een ontsteking aan de zenuwbanen worden veroorzaakt, waardoor zenuwpijn ontstaat. Bij een zenuwblokkade kan een manueel therapeut uitkomst bieden. Daarnaast kunnen ontstekingsremmers noodzakelijk zijn.

Knarsen en kaakpijn

Het hebben van tand-, gehemelte- of kaakproblemen kan veel uitstralende pijn veroorzaken. Het kan ook komen doordat men gedurende de slaap veel aan het tandenknarsen is. Daarbij maakt men herhaaldelijk dezelfde beweging, waarbij de tanden strak op elkaar worden gehouden. Het is herkenbaar als een scherp snijdend geluid. Men heeft het mogelijk pas in de gaten als de partner of tandarts het aangeeft. Probleem is dat men wel een partner moet hebben. Tandenknarsen kan dus aangezichtspijn en kaakpijn veroorzaken, terwijl men niet weet dat men het doet. Het geeft pijn door overbelaste aangezichtsspieren.

Ongeluk of letsel

Heeft men een ongeluk gehad of juist een stevig slag in het gezicht gekregen, dan kan het inwendig tot zwellingen, kneuzingen en aangetaste weefsels of zenuwen leiden. Het kan daarbij blijvende schade zijn, waardoor men ook aanhoudend van de pijnlijke huid last heeft. Denk aan het optreden van sudeck dystrofie naar aanleiding van een zwaar verkeersongeval, waarbij het hoofd is aangetast. Vaak zal men in dat geval zwaardere pijnstillers moeten innemen, waarbij ook de zenuwactiviteit middels medicatie wordt verminderd.

Doorbloeding bevorderen

In de meeste gevallen zal een osteopaat problemen aan spieren, botten of zenuwen met de handen traceren. Manueel zal de aandoening worden opgespoord, waarna via speciale methoden de spieren of zenuwknopen los worden gemaakt. Deels bevordert het de doorbloeding, waardoor obstructies eerder kunnen worden afgevoerd. Aanvullend kan het noodzaak zijn om zuren af te voeren, door bijvoorbeeld berkenbladthee in te nemen. Indien pijnlijke aangezichtsproblemen aanhoudend zijn dan kan medicatie worden toegepast.

Medicatie bij aangezichtshoofdpijn

Bij heftige pijn dient uiteraard één en ander te worden behandeld. Vaak is er geen heldere reden, waarom de aandoening voorkomt. Meestal is het gerelateerd aan ontregelde aangetaste zenuwen en/ of door de opbouw van zuren. Om de pijnoverlast te verminderen wordt amitryptiline voorgeschreven. Het middel zorgt ervoor dat de informatie-overdracht via de zenuwen minder intensief is, waardoor de pijnregistratie afneemt. Oftewel minder pijnprikkels zorgen ervoor dat het minder overheersend is. Het kan ook worden toegepast voor spanningshoofdpijn of fibromyalgie (contactpijn). Komt de aangezichtspijn voort uit cluster- of slaaphoofdpijn, dan wordt het met medicatie zoals Indometacine behandeld.

Laat u bij aanhoudende aangezichtspijn door de huisarts beoordelen en laat u verder goed informeren omtrent het medicijngebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Pijn in het gezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijnPijn in het gezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijnPijn in het gezicht kan zich uiten in plotse, hevige pijnscheuten of in een chronische pijn in het gelaat. De meest voor…
Pijn aan de kaak: symptomen, oorzaken & behandelingPijn aan de kaak: symptomen, oorzaken & behandelingPijn aan de kaak kan bijkomende symptomen met zich meebrengen zoals oorpijn en hoofdpijn. Het gaat om een krampachtige,…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Dystrofie: herkennen en behandelenDystrofie is een aandoening die kan ontstaan na een letsel en/of breuk. Deze aandoening is in Nederland nog niet algemee…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Amitriptyline.aspx?mId=10704&rId=422
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne
  • http://www.gezondheidenco.nl/artsen-kunnen-hoofdpijn-nog-niet-genezen/

Reageer op het artikel "Aangezichtshoofdpijn: redenen van pijn aan het gezicht"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!