InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maculadegeneratie: Luteïneverrijkte eieren remmen oogziekte

Maculadegeneratie: Luteïneverrijkte eieren remmen oogziekte

Maculadegeneratie: Luteïneverrijkte eieren remmen oogziekte Mensen worden steeds ouder en willen graag een goede gezondheid hebben en aanhouden. Een gezonde levensstijl en gezonde voeding spelen daarbij een grote rol. Hiervoor levert de voedingsindustrie een belangrijke bijdrage. Zo ontwikkelt het bedrijf Newtricious uit Oirlo (Nederland) speciale voeding die het voor mensen met een risico op chronische aandoeningen mogelijk maakt hun goede gezondheid langer te behouden. Dit bedrijf heeft in samenwerking met diverse universiteiten een speciaal ei ontwikkeld om maculadegeneratie, de meest voorkomende oogziekte onder ouderen, te doen stoppen.

Oogziekte maculadegeneratie

Maculadegeneratie is een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt in het centrale gedeelte van het netvlies en de patiënt vervormde beelden ziet, beter bekend als metamorfopsie. Hierdoor is het herkennen van gezichten, lezen, tv kijken of deelnemen aan het verkeer vaak niet meer mogelijk. Daarom is dit gekend als ouderdomsblindheid (leeftijdsgebonden maculadegeneratie) of sociale blindheid. Dit is de meest voorkomende oogziekte onder ouderen. Wereldwijd lijden 100 miljoen mensen aan maculadegeneratie, in Nederland zijn er dat 125.000. Naar schatting zijn er 400.000 tot 500.000 Nederlanders die een beginnende vorm van maculadegeneratie hebben. Dit aantal zal door de vergrijzing zeker nog toenemen. Helaas is deze aandoening niet te genezen. Zodra de eerste verschijnselen zich voordoen zoals wazig zien centraal in het gezichtsveld, neemt de persoon een natuurlijk ei in zodat de aandoening zich niet verder ontwikkelt en het gezichtsvermogen behouden blijft.

Werking luteïneverrijkte eieren: Remmen oogaandoening

Bij de oogziekte maculadegeneratie is er een tekort aan de voedingsstof luteïne. Het is daarom belangrijk om deze voedingsstof voldoende binnen te krijgen aangezien het lichaam deze stof niet zelf aanmaakt. Het speciaal ontwikkelde ei, waar voldoende luteïne in verwerkt is, ondersteunt de macula. Doordat de kippen gevoerd zijn met DHA-verrijkt kippenvoer, leggen zij reeds luteïneverrijkte eieren. Deze eieren remmen bijgevolg de maculadegeneratie af. De patiënt dient hiervoor twee eieren per dag te consumeren. Het ei is verwerkt in een poeder waardoor het via een drankje in te nemen is.

Niet verbeteren, wel tegenhouden

Een fabeltje is dat de speciale eieren de oogaandoening maculadegeneratie ongedaan maken. Dat klopt niet daar het speciale ei geen medicijn is, doch een voedingssupplement om er voor te zorgen dat de ziekte niet verergert. De aandoening valt niet te genezen. Bovendien is een gezonde levensstijl wenselijk in combinatie met het consumeren van het met luteïne verrijkte ei.

Wetenschappelijk onderzoek

Het ontwikkelen van het speciale ei heeft maar liefst zeven jaar in beslag genomen. Veel en grondig wetenschappelijk onderzoek naar het ei en de eigenschappen van het ei in combinatie met diverse klinische studies liggen daarbij aan de basis. Bij het ontwikkelen van speciale voeding werkt het bedrijf namelijk steeds toe naar een gezondheidsclaim. Hierbij is steevast wetenschappelijk onderzoek vereist waarbij klinische studies aantonen dat er een bewezen positief effect is op de gezondheid. De ontwikkeling van voedingsproducten gebeurt in samenwerking met vooraanstaande ziekenhuizen, wetenschappers en internationale universiteiten. Voor de studie van het speciale ei werd onder ruim driehonderd gebruikers een klinisch onderzoek opgestart, waaruit bleek dat de eieren inderdaad de ziekte konden tegenhouden. Newtricious vindt het van primordiaal belang om positieve effecten wetenschappelijk aan te tonen. Zo is het bedrijf zeker dat ze iets waardevol doet voor mensen die lijden aan deze oogaandoening; Newtricious onderneemt hierdoor met een duidelijke missie. Het bedrijf is in 2008 beloond voor deze visie; zij hebben toen namelijk de Food Valley Award gewonnen.

Eindgebruiker

Bij de concrete ontwikkeling en het op de markt brengen van dit soort producten houdt Newtricious nauw rekening met de eindgebruiker. Het bedrijf houdt hiervoor een grondig marktonderzoek, zet focusgroepen op en houdt individuele gesprekken om te onderzoeken wat de consument belangrijk vindt.

Waar kopen?

Macuview verdeelt poeder, gebaseerd op een met luteïne verrijkte eidooier.
Macuview
Tel.: 0478-578 701
E-mail: info@plantina.nl

Het eierpoeder is eveneens online te bestellen bij het bedrijf Newtricious, alsook bij enkele apothekers in Limburg. De bedoeling is om dit uit te breiden, alsook om het product wereldwijd te verdelen. Voor dat laatste zijn er echter nog aanvullende studies vereist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Luteïne: goed voor de ogen, kan maculadegeneratie voorkomenLuteïne: goed voor de ogen, kan maculadegeneratie voorkomenHet voedingssupplement luteïne wordt al langere tijd gebruikt om de gevolgen van de oogaandoening maculadegeneratie te b…
Maculadegeneratie: Weer kunnen "zien" dankzij bionisch oognieuws uitgelichtMaculadegeneratie: Weer kunnen "zien" dankzij bionisch oogVoor mensen die lijden aan de oogziekte maculadegeneratie is er goed nieuws. Dankzij Argus II, het bionische oog van Sec…
Micropsie: Verkleind zien van voorwerpen en mensenMicropsie: Verkleind zien van voorwerpen en mensenMicropsie is een aandoening waarbij een patiënt objecten en mensen kleiner waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn. Hierb…
Eenvoudige tips voor een goede ooggezondheidEenvoudige tips voor een goede ooggezondheidHet gezichtsvermogen is één van de meest kostbare zintuigen. Voor veel mensen is het gezichtsvermogen zo vanzelfsprekend…
Ziekte van Stargardt: Oogziekte (vorm van maculadegeneratie)Ziekte van Stargardt: Oogziekte (vorm van maculadegeneratie)De ziekte van Stargardt is de meest voorkomende vorm van erfelijke juveniele maculadegeneratie. De ziekte treft meestal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaboompics Com, Pixabay
  • http://www.l1.nl/nieuws/252293-ei-dat-blindheid-remt-gaat-wereld-over
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/voorkom-blindheid-door-eten-van-een-ei-hoe-zit-dat
  • https://www.youtube.com/watch?v=JUhboqIe_tQ
  • http://www.macuview.nl/en/wetenschappelijk-bewezen-effectief-2/

Reageer op het artikel "Maculadegeneratie: Luteïneverrijkte eieren remmen oogziekte"

Reactie

Croes, 28-07-2015 17:16 #1
Beste,

mijn echtgenote lijdt aan de ziekte van Stargardt. Wij houden thuis ook kippen. Is het mogelijk om onze eieren te verrijken met luteine zoals aangegeven in dit artikel. Zo ja, met wat?

mvg., Reactie infoteur, 28-07-2015
Ik raad jullie aan om even contact op te nemen met Nutricious. Zij zijn wetenschappelijk bezig met dit thema en produceren het luteïneverrijkt voedingsproduct. Ik kan namelijk zelf geen antwoord bieden op de vraag maar mogelijk kan Newtricious dit wel:

Newtricious BV
Rotven 8
5808 AL Oirlo
Nederland
T: +31 (0)478-578 702
E: info@newtricious.nl
W: http://www.newtricious.nl

Succes!

Infoteur: Miske
Laatste update: 01-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogbehandelingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!