InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?

Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?

Pijn aan de elleboog kan erg vervelend zijn. Vaak denken mensen bij pijn aan de elleboog aan een tenniselleboog. Er zijn echter meer aandoeningen van de elleboog die tot pijn en andere klachten kunnen leiden. De bekendste aandoeningen van de elleboog zijn de studentenelleboog (slijmbeursontsteking), tenniselleboog, golferselleboog en het radiale tunnelsyndroom. Van deze aandoeningen worden kort de oorzaak, symptomen en behandeling beschreven.

Inhoud

Slijmbeursontsteking elleboog (studentenelleboog, bursitis olecrani)

Oorzaak

Een slijmbeursontsteking van de elleboog wordt ook wel een studentenelleboog genoemd. Door de constante druk bij het leunen op de elleboog tijdens het studeren, kan de slijmbeurs geïrriteerd raken. Een andere oorzaak is het herhaaldelijk belasten van de elleboog tijdens bijvoorbeeld tennis. Een studentenelleboog komt niet alleen bij tennissers en studenten voor, maar kan ook bij andere sporten (en bewegingen) voorkomen. Verder kan een slijmbeursontsteking van de elleboog ontstaan door een infectie. De laatste oorzaak voor een studentenelleboog is een trauma, door bijvoorbeeld stoten, of vallen.

Symptomen

Symptomen van de slijmbeursontsteking van de elleboog zijn roodheid en zwelling rond de achterzijde van de elleboog. Vaak is er sprake van pijn, maar hier heeft de patiënt niet extreem veel last van. Tenslotte kunnen de bewegingen van de elleboog beperkt zijn.

Behandeling

Vaak staat rust op de voorgrond bij de behandeling van een studentenelleboog. Denkt de huisarts dat er sprake van een bacteriële bursitis is, dan wordt er bloed afgenomen. Wanneer de klacht niet verdwijnt, dan kan een injectie met corticosteroïden worden gegeven, of de slijmbeurs wordt leeggezogen. Ook kan de arts ervoor kiezen om de patiënt door te verwijzen naar de fysiotherapeut.

Tenniselleboog (epicondylitis lateralis humeri)

Oorzaak

Bij een tenniselleboog zijn de pezen van de spieren die aan de buitenzijde van de elleboog lopen overbelast. Deze overbelasting van de pezen ontstaat door het uitvoeren van steeds dezelfde beweging. De beweging die de pijnklachten veroorzaakt lijkt op een soort tennisslag. Een tenniselleboog kan echter ook ontstaan door andere activiteiten dan tennis, zoals bij het wringen van een doek, of het oprollen van een snoer en het geven van veel handdrukken.

Symptomen

In het begin zit de pijn alleen ter hoogte van de zijkant van de elleboog. Soms zijn typische ontstekingsreacties, zoals roodheid, zwelling, pijn, bewegingsbeperking en warmte aanwezig. Wanneer de klacht toeneemt, zal de pijn uitstralen naar de onderarm en kan de kracht in de arm afnemen.

Behandeling

Zoals bij een studentenelleboog wordt ook bij een tenniselleboog rust geadviseerd. Na een periode van rust moet de tenniselleboog volledig genezen. Is na een periode van rust de klacht niet verdwenen, dan kan de arts ervoor kiezen om de elleboog te injecteren met corticosteroïden (maximaal 3 keer). Ook kan de arts de patiënt doorverwijzen naar de fysiotherapeut.

Golferselleboog (epicondylitis medialis humeri)

Oorzaak

Een golferselleboog lijkt sterk op de tenniselleboog. Bij een golferselleboog zit de pijn echter niet aan de buitenzijde, maar juist aan de binnenzijde van de elleboog. Ook bij de golferselleboog zijn de pezen van spieren richting de elleboog geïrriteerd. Bij een golferselleboog zijn echter de pezen van spieren aan de binnenzijde van de elleboog aangedaan. Ook de golferselleboog is net als de tenniselleboog een overbelastingsblessure.

Symptomen

Zoals bij de tenniselleboog kan de pijn zeer lokaal ontstaan, maar dan juist aan de binnenzijde van de elleboog. Vaak neemt de pijn toe bij het knijpen en naar boven draaien van de hand. Naarmate de klacht erger wordt, kan de pijn uitstralen naar de hand en dan met name de pink en ringvinger.

Behandeling

De behandeling van een golferselleboog is vergelijkbaar met de behandeling van een tenniselleboog.

Radiale tunnel syndroom

Oorzaak

Bij een radiaal tunnelsyndroom komt de zenuw die door de elleboog loopt in de verdrukking. Een zwelling kan ervoor zorgen dat de zenuw in de verdrukking komt. Ook een te nauwe tunnel waardoor de zenuw loopt, kan ervoor zorgen dat deze in de verdrukking komt. Tenslotte kan overbelasting een oorzaak zijn voor radiaal tunnel syndroom.

Symptomen

Vaak is er sprake van uitstralende pijn richting de onderarm. Ook door rek op de zenuw kan de klacht opgewekt worden. Vaak is er sprake van krachtsvermindering van de hand- en onderarmspieren.

Behandeling

De behandeling van het radiale tunnelsyndroom bestaat vaak uit rust. Naast rust speelt fysiotherapie een belangrijke rol in de behandeling van het radiale tunnelsyndroom. Helpt rust onvoldoende, dan kan gekozen worden voor een operatie. Een operatie is echter niet altijd succesvol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tenniselleboog, au!Tenniselleboog, au!Wanneer je een tenniselleboog hebt is de aanhechting van de pezen op het bot aan de buitenzijde van het ellebooggewricht…
De tenniselleboog: symptomen, oorzaak en behandelingDe tenniselleboog: symptomen, oorzaak en behandelingDe tenniselleboog is een letsel in de arm die voor langdurige problemen kan zorgen. Hoe ontstaat een tenniselleboog, wat…
Veelvoorkomende sportblessuresVeelvoorkomende sportblessuresSporten is gezond, maar zeker niet zonder risico's. Veel sporters hebben wel eens een verstuikte enkel, gebroken pols, o…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Tenniselleboog. Symptomen, oorzaken en behandelingEen tenniselleboog kan erg vervelend zijn, doch is niet iedereen zich er altijd van bewust dat hij een tenniselleboog he…
Bronnen en referenties
  • H. de Vries, de Jongh, TOH, Grundmeijer, HGLM, Diagnostiek van alledaagse klachten (2003), Bohn Stafleu van Lofhum, houten
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen
  • J.A.N. Verhaar, A.J. van der Linden, Orthopedie (2004) BSL
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/68853-de-tenniselleboog-symptomen-oorzaak-en-behandeling.html

Reageer op het artikel "Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?"

Reactie

Bossaer Noel, 10-10-2016 20:47 #1
Mr. Mevr. Ik heb alleen pijn aan de linker elleboog wanneer ik toevallig met de elleboog op een kussen leun of duw en ook wanneer ik een vest aanheb bv een lederen vest dat stijver is dan ander weefsel. Dan loopt de pijn zeer hoog op. Als ik gewoon met de andere hand over de linkerelleboog masseer dan is er niets te voelen. Is een ijsgelpakket daarvoor goed of de infrarood lamp?
Vriendelijke groeten Noel Bossaer.

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 02-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!