InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Plantaardige antibiotica

Plantaardige antibiotica

Antibiotica komt in ons eten voor. Ui, knoflook en honing zijn bekende middelen waar antibiotica in zit. Natuurlijke antibiotica hebben als voordeel dat hun antibacteriële werking niet verloren gaat, zoals dat bij kunstmatige antibiotica het geval is. Het is namelijk zo dat bacteriën resistent kunnen worden tegen synthetische antibiotica, maar niet tegen plantaardige antibiotica. Tenminste: het is nog nooit in de natuur gesignaleerd dat een bacterie ineens resistent bleek tegen een plantaardig antibioticum.

Inhoud:

Kunstmatige antibiotica

Kunstmatige antibiotica verliezen hun effect omdat bacteriën snel immuun worden tegen kunstmatige stoffen. Artsen grijpen veelal te snel naar antibiotica om mensen van een ziekte te genezen, of uit voorzorg. Sommige antibiotica worden gebruikt als groeihormoon voor koeien en andere dieren. Zo komen de kunstmatige antibiotica via het vlees en melk in het menselijk lichaam.

Ui en knoflook

Ui en knoflook zijn familie van elkaar. Het zijn de meest bekende natuurlijke antibiotica. Wie elke dag een rauwe ui snijdt zal zelden verkouden worden want alleen de geur van ui werkt al gezondmakend. Wie een beginnende verkoudheid heeft, kan ´s nachts een half doorgesneden ui naast zijn bed leggen. Er is een grote kans dat de antibacteriéle werking van de ui ervoor zorgt dat de verkoudheid zich niet doorzet. Verkoudheden worden veroorzaakt door een combinatie van virussen en bacteriën, zoals de meeste mensen weten. Je kunt uienthee drinken; gooi warm water op versnipperde uien en je hebt een prima antiverkoudheidsmedicijn.

Knoflook ophangen

Knoflook ophangen is traditioneel gezien een methode om geesten te verjagen. Wanneer je goed begrijpt dat met ´geesten´ ´ziekteverwekkers´ worden bedoeld dan kun je de waarheid hiervan begrijpen. Knoflook opeten werkt natuurlijk het beste om ziektes te weren maar heeft als nadeel de penetrante geur. Op natuurlijke wijze kun je dit weer maskeren door peterselie te eten na knoflookgebruik. Knoflook werkt echter zo sterk desinfecterend dat het ook opgehangen kan worden in de ruimte waar een persoon slaapt.

Waterhennep

Deze plant is niet verwant aan de cannabis. Hij heet waterhennep omdat zijn bladeren enigszins gelijken op de wietplant. De waterhennep groeit oorspronkelijk ik Noord-Amerika waar hij wordt in de traditionele geneeskunde van de Indianen gebruikt wordt tegen leverziektes. Dit is een plant met antibiotische eigenschappen. Waterhennep helpt tegen spierpijn, pijn in de borstkas, pijn bij het hoesten en hoofdpijn.

Oost-Indische kers

Oost-Indische kers is een sterk antibioticum. Vrijwel iedereen weet dat de bloem is om van te smullen. Minder mensen weten dat ook de bladeren en de zaden goed eetbaar zijn. De zaden kun je gebruiken in een salade als een soort kappertjes. In Oost-Indische kers zit het antibioticum trymolyt dat wordt ingezet tegen keelinfecties, nier- en blaasontstekingen.

Zwarte, rode en witte radijs / Bron: Le grand Cricri / Wikimedia CommonsZwarte, rode en witte radijs / Bron: Le grand Cricri / Wikimedia Commons

Rammenas

Rammenas of zwarte radijs is een een plant die al in het antieke Egypte werd gebruikt. Rammennas-sap werkt goed tegen slijm in de luchtwegen en tegen galstenen. Rammenas bevat de antibitioca sinalbine, savatine en raphanine.

Smalbladige weegbree

De smalle weegbree is een oud geneesmiddel voor wonden. Het bevat antibiotica die vrijkomen als men het blad kneust. Vervolgens kan mem weegbree over insektenbulten heen wrijven; dat vermindert de jeuk. Weegbree wordt ook gebruikt om een hoestdrank van te maken. Sterke weegbreethee met honing kan een winterlang bewaard worden en bij dagelijks gebruik wordt het lichaam versterkt. Het verzacht samen met honing de keel.

Honing

Honing is een bekend antibioticum. Voordat dokters kunstmatige antibiotica gebruikten, smeerde men honing op open wonden. Honing beschermt de wond niet alleen tegen stoffen van buitenaf maar werkt effectief als antibacterieel middel. In het AZG in Amsterdam is enkele jaren terug onderzoek gedaan naar het gebruik van honing in plaats van kunstmatige antibiotica. Uit het onderzoek kwam naar voren dat in tegenstelling tot kunstmatige antibiotica honing zijn effectiviteit in de loop der jaren niet heeft verloren; bacteriële ziekteverwekkers leggen snel het loodje als ze in aanraking met honing komen.

Zilverdistel

De zilverdistel is eveneens een bron van antibiotica. Vroeger at men het hart van deze bloem net zoals met artisjokken eet. De bloem moet eerst gekookt worden. Ze groeit in open velden en werd daarom jagersbrood genoemd. Helaas komt deze plant nauwelijks voor; in Nederland is ze een bedreigde plant en in Polen, Frankrijk en Duitsland wordt de plant mondjesmaat gezien.

Overige plantaardige antibiotica

Tijm is een bekend antibioticum. Het wordt vaak gebruikt in de mondverzorging omdat het vookomt dat schadelijke bacteriën verspreid worden. Daarnaast zijn er plantaardige antibiotica aangetroffen in tomaten, rabarber en korstmossen. Korstmossen kunnen zeer gezond zijn maar worden eigenlijk alleen in tijden van voedselnood gegeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van rettichRettich is directe familie van de radijs en de rammenas. Je zou rettich ook een witschillige rammenas kunnen noemen. Ret…
Volkse middelen: recepten met rammenas en mierikswortelRammenas en mierikswortel hebben altijd een goede reputatie gehad als eerste hulp middeltjes voor van alles en nog wat.…
Rammenas, teelt en gebruikRammenas, de zwarte grote radijs is weinig bekend en wordt weinig gebruikt als groente. Toch is het een interessant gewa…
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…
De weegbree als medicinale groenteDe weegbree groeit overal, langs de waterkant, in het veld, tussen stoeptegels middenin de stad en in elk park in Nederl…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Carlina_acaulis
  • http://www.vsmhomeopathie.nl/geneesmiddelbeschrijving/994/Eupatorium%20perfoliatum
  • Boek: Lexicon der geneeskruiden van Mellie Uyldert
  • Foto rode ui en oost indische kers: tom008
  • Foto rammenas: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Le grand Cricri / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Plantaardige antibiotica"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Gepubliceerd: 27-08-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!