InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Galblaaspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling

Galblaaspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling

Galblaaspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling Galblaaspoliep is een verzamelnaam voor een aantal verschillende polypeuze (poliepachtige) afwijkingen. Een poliep is een gezwel met een steeltje. Cholesterolpoliepen komen het meest vaak voor in de galblaas. Dit zijn goedaardige letsels of afwijkingen. Een kleine poliep in de galblaas wordt vaak toevallig ontdekt tijdens een routine-echografie of na het operatief verwijderen van de galblaas (galblaasresectie). Bij kleinere galblaaspoliepen is regelmatige echografische controle voldoende. Bij grotere poliepen zal men overgaan tot verwijdering van de galblaas.

Galblaaspoliep

Wat is een galblaaspoliep?

De galblaas is een peervormig zakje welke dient als tijdelijke opslagplaats van galvloeistof, wat aangemaakt wordt in de lever. In de dunne darm is galvloeistof nodig voor een goede vertering van vetten. Galblaaspoliep is een verzamelnaam voor een aantal verschillende poliepachtige afwijkingen. Vaak gaat het om cholesterolpoliepen. Daarnaast zijn er adenomen, inflammatoire poliepen en hyperplastische poliepen. Cholesterolpoliepen zijn benigne (goedaardige) poliepen van onbekende oorsprong, waarin cholesterol opgehoopt is. Bij een galblaaspoliep < 10 mm voert men een afwachtend beleid en is regelmatige echografische controle voldoende. Bij een galblaaspoliep van ≥10 mm, is een cholecystectomie het beleid. Cholecystectomie is een operatie waarbij de galblaas wordt weggenomen.

Hoe vaak komen galblaaspoliepen voor?

Uit onderzoek blijkt dat galblaaspoliepen voorkomen bij 3 tot 7% van de algemene populatie.

Kwaadaardige poliepen

De meerderheid van de galblaaspoliepen zijn onschadelijk en zijn samengesteld uit cholesterol en niet uit kankercellen. Grofweg 3 tot 8% van de poliepen is kwaadaardig (maligne). De kans dat een cholesterolpoliep kwaadaardig is, is zeer klein. De kans op maligniteit wordt het sterkst geassocieerd met de afmeting van de poliep. Het blijkt dat bij een afmeting ≥10 mm de kans dat de poliep maligne is, tussen de 38 en 88% is.

Risicofactoren voor ontaarding

In de volgende gevallen bestaat het risico op ontaarding:
  • Bij een letsel groter dan 10 mm.
  • Leeftijd: boven 50 jaar.

Hoe groter de poliep, hoe groter het risico op galblaaskanker. Poliepen die groter zijn dan 1 centimeter, hebben een grote kans kwaadaardig te zijn.

Galblaaspoliep symptomen

Galblaaspoliepen hoeven geen symptomen of klachten te veroorzaken. Soms veroorzaken ze galkoliek (buikpijn afkomstig uit de galblaas), veroorzaakt door krachtig samenknijpen van galblaas en galgang. Dit soort pijn wordt vaak veroorzaakt door galstenen, maar als er bij onderzoek geen galstenen worden aangetroffen, kan men er gevoegelijk vanuit gaan dat een galblaaspoliep de boosdoener is.

Diagnose

Om de galblaas goed te kunnen onderzoeken, wordt meestal een echo uitgevoerd. Galblaaspoliepen zijn meestal te zien op een echo en middels dit kijkonderzoek kan de grootte (en hoe gevaarlijk ze kunnen zijn) bepaald worden. Positronemissietomografie (PET) of computertomografie (CT) kan ook uitgevoerd worden om het risico van kwaadaardigheid vast te stellen bij grotere galblaaspoliepen. Deze onderzoeken kunnen ook worden gebruikt om na een tijdje de galblaaspoliepen te controleren om te kijken of ze in omvang zijn toegenomen.

Behandeling galblaaspoliep

Er zijn in principe twee behandelmogelijkheden:
  • een expectatief (afwachtend) beleid bij galblaaspoliepen met een screeningsinterval van 12 maanden;
  • het verwijderen van de galblaas (cholecystectomie).

Afwachtend beleid

Bij kleine poliepen, dat wil zeggen poliepen die kleiner zijn dan 1 centimeter, hoeft de galblaas niet verwijderd te worden. In plaats daarvan kan regelmatig worden gecontroleerd middels beeldvormend onderzoek, waarbij gelet wordt op verdachte veranderingen die zouden kunnen wijzen op galblaaskanker. Vaak vindt jaarlijks controle plaats.

Verwijderen van de galblaas

Bij een galblaaspoliep die groter is dan 15 mm, zal normaal gesproken een open cholecystectomie verricht worden. Hierbij wordt door de chirurg een incisie (een snede) van ongeveer tien tot vijftien cm gemaakt, midden in de bovenbuik of ter rechterzijde onder de ribbenboog. Langs deze weg zal de galblaas verwijderd worden.

Bij een galblaaspoliep die kleiner is dan 15 mm zonder enige aanwijzing op kwaadaardigheid, kan door de chirurg laparoscopische cholecystectomie overwogen worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een videocamera en speciale instrumenten om de galblaas te verwijderen. Het voordeel van deze behandelmethode is dat er geen grote snee in de buik gemaakt hoeft te worden. Enkele kleine sneetjes volstaan. Via deze sneetjes zal de behandelend arts een laparoscoop (een lange dunne kijkbuis) en andere benodigde instrumenten in de buikholte brengen, waarmee de ingreep wordt uitgevoerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de galblaas of last van galstenen? BehandelingPijn aan de galblaas of last van galstenen? BehandelingHevige krampen en pjin in de rechterzij kunnen wijzen op een probleem aan de galblaas. Oorspronkelijk is het de lever di…
Galblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingGalblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen galblaasontsteking (cholecystitis) is een ontsteking aan de muur van de galblaas. De ontsteking treedt meestal op bi…
Last van galstenenLast van galstenenWist u dat veel mensen galstenen hebben? Galstenen hoeven geen klachten te geven, maar als ze klachten geven kunt u er b…
Galstenen, symptomen en behandelingGalstenen, symptomen en behandelingEen galsteen is een steen die zich in de galblaas of in de afvoerbuis hiervan bevindt. De meeste mensen met galstenen er…
Galaanval: symptomen, oorzaak en galaanval voorkomenGalaanval: symptomen, oorzaak en galaanval voorkomenEen galaanval wordt vaak veroorzaakt door de aanwezigheid van galstenen. Minder vaak voorkomende oorzaken van een galaan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic / Pixabay
  • E.M.von Meyenfeldt, S.F.Mantel, D.J.Gouma en T.M.van Gulik.Tumoren in de galblaas; een moeilijke differentiatie tussen maligniteit en goedaardige tumor. Ned Tijdschr Geneeskd. 2007;151:1049-54
  • http://www.everydayhealth.com/gallbladder/gallbladder-polyps.aspx
  • https://www.uzleuven.be/galblaaspoliepen
  • https://www.catharinaziekenhuis.nl/files/Patient/Patientenfolders/_ScreensPages/Behandelingen/KVB-002-Cholecystectomie.pdf
  • http://www.oncoline.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=35890&richtlijn_id=874
  • http://www.spijsvertering.info/over-spijsvertering/galblaas/
  • Afbeelding bron 1: IStock.com/Pavel Losevsky

Reageer op het artikel "Galblaaspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Galblaasaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!