InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)

Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)

Yogahoudingen  virabhadrasana I (held of krijger) Deze klassieke yogahouding uit een serie van drie asana's is genoemd naar de legendarische held en krijger Virabhadra. Het is een zeer inspannende houding, gewijd aan Shiva die de held volgens de mythe uit zijn haren geschapen had. In het begin zult u waarschijnlijk niet lang in deze asana kunnen blijven. De houding is ideaal om de borstkas te verruimen en de been-, rug- en armspieren te trainen. Bovendien maakt deze yogahouding het bekken soepel. Een uitstekende voorbereiding op de voorwaarts buigende asana's. Mijd deze asana als u met hartklachten of hoge bloeddruk kampt.

Inhoud

Oorsprong van virabhadrasana I (held of krijger)

Virabhadrasana I, II en III zijn klassieke houdingen uit de hatha yoga. Virabhadrasana is afgeleid van 'Virabhadra', een legendarische held uit de Indiase mythologie. Volgens een relaas uit de Padma Poerana wilde Daksha, zoon van Brahma, een groot offer brengen. Zijn dochter Sati noch haar man Shiva had hij uitgenodigd. Sati ging niettemin naar de offerdienst, maar voelde zich zo beledigd dat ze zichzelf in het vuur wierp en stierf. Shiva was toen zo vertoornd dat hij een lok van zijn lange haar uit zijn hoofd trok en op de grond wierp. Uit die haren kwam de machtige held Virabhadra tevoorschijn.

Yogahouding
Shiva gaf hem opdracht om met een leger ten strijde te trekken tegen Daksha. Virabhadra onthoofdde de zoon van Brahma, waarna Sati reïncarneerde als Uma en opnieuw het hart van Shiva veroverde. De yogahouding virabhadrasana I symboliseert dat Virabhadra zich bij het offer laat zien met in elke hand een zwaard.

Viirabhadrasana I (held of krijger) / Bron: Lilianwhite, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)Viirabhadrasana I (held of krijger) / Bron: Lilianwhite, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)

Techniek

Deze staande yogahouding is inspannend. Het advies luidt dat zelfs een getrainde yogi deze houding niet te lang mag aannemen.
  1. Begin in tadasana (berghouding).
  2. Strek de armen boven het hoofd, handpalmen tegen elkaar. Haal vervolgens diep adem en zet de voeten ongeveer anderhalve meter uit elkaar. Houd de armen recht (verticaal) en de schouders zo laag mogelijk (niet optrekken).
  3. Adem uit en draai de rechtervoet 90 graden naar rechts. Draai de linkervoet ongeveer 60 graden mee. Draai terwijl u dat doet het hele lichaam mee naar rechts en houd de benen gestrekt.
  4. Adem in en buig tijdens de uitademing de rechterknie tot het onderbeen verticaal boven de rechtervoet staat. Met het rechter bovenbeen horizontaal vormen het onder- en bovenbeen een hoek van 90 graden.
  5. Houd het linkerbeen en de knie recht terwijl de romp 90 graden naar rechts is gedraaid, ook de heupen.
  6. Rek de rug zo ver mogelijk uit, leg het hoofd in de nek en staar naar de gevouwen handen (in namasté).
  7. Blijf ongeveer een halve minuut of zo lang mogelijk in deze houding. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana. Herhaal deze yogahouding links.
  9. Ontspan u vervolgens in tadasana of in savasana (lijkhouding).

Virabhadrasana I (variant) / Bron: OrenBochman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Virabhadrasana I (variant) / Bron: OrenBochman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Aandachtspunten

Gezicht, borstkas, buik en bekken wijzen dus in dezelfde richting als de voet. Vergeet niet om de achterste voet plat op de grond te houden. Trek de schouders niet op als u uw armen boven het hoofd strekt en ze loodrecht boven het hoofd houdt. Het is vooral de rug die in deze yogahouding voor evenwicht zorgt. Probeer de rest van het lichaam dus zoveel mogelijk te ontspannen.

Uitwerking

Deze yogahouding is genoemd naar een mythologische held en krijgsman. De asana straalt dan ook fierheid, moed en vastberadenheid uit. Gelet op de inspanningsgraad is het beter dat u deze houding niet uitvoert als u hartklachten hebt of aan hoge bloeddruk lijdt. Als u een yogacursus volgt, vraag dan eerst advies voordat u aan deze asana begint.

Lenige rug
Virabhadrasana I is een uitstekende oefening om de borstkas te verruimen. De spieren van de benen, armen en rug worden versterkt en soepel gemaakt. Ook maakt deze houding de bekkenstreek en de rug lenig. Virabhadrasana I bereidt het lichaam voor op de moeilijke voorwaarts buigende yogahoudingen.

OM-symbool / Bron: Brenkee, PixabayOM-symbool / Bron: Brenkee, Pixabay

Gezondheidseffecten van virabhadrasana I (held of krijger)

Ook virabhdrasana I heeft positieve effecten op de gezondheid, zoals alle yogaoefeningen. Met name de rug wordt lenig, alsook het bekken.

Therapie

Volgens de klassieke yoga-handboeken heeft virabhadrasana I een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Ischias
  • Stijve nek
  • Stramme, ongetrainde (been-, arm en borst)spieren, stijve heupen
  • Gebrek aan wilskracht en standvastigheid
  • Zorgt voor lichamelijk en psychisch evenwicht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  virabhadrasana III (krijger)Yogahoudingen virabhadrasana III (krijger)Virabhadrasana I en II bereiden u voor op deze moeilijke yogahouding, het 'sluitstuk' van drie bij elkaar horende asana'…
Yogahoudingen  upavistha konasana (zittende hoekhouding)Yogahoudingen upavistha konasana (zittende hoekhouding)In upavistha konasana vormen de benen een extreem wijde hoek tijdens de voorwaartse buiging. De 'zittende hoekhouding' s…
Yogahoudingen  supta virasana (liggende held)Yogahoudingen supta virasana (liggende held)Supta virasana is de liggende variant van virasana I. Terwijl virasana I een uitstekende yogahouding is om in te mediter…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen  virasana I (heldhouding)Yogahoudingen virasana I (heldhouding)Virasana I is een bekkenstand en bevordert de spijsvertering. In tegenstelling tot de meeste yogahoudingen kan deze asan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, George Alen & Unwin, London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Afbeelding bron 1: Lilianwhite, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)
  • Afbeelding bron 2: OrenBochman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 01-12-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!